Частен самолет за наземна употреба – Audi представя на IAA 2021 студията Audi grandsphere concept. Подобно на първа класа в самолет, дългата 5,35 метра лимузина осигурява индивидуално пътуване при максимален комфорт и цял асортимент от възможности за изживявания по време на път. Автоматизираното управление на Level 4 дава възможности за достигане до нови измерения на свобода: в такъв режим автомобилът остава без волан, педали и контролни прибори, а целият интериор се превръща в пространство за изживявания. Първият ред седалки от своя страна се превръща във First Class ложа с максимално пространство, пълен обзор във всички посоки и цялостен достъп до всеобхватната дигитална екосистема, която е интегрирана в Audi grandsphere.
Като втори модел от „Sphere“-серията концептуални модели на марката с четирите пръстена на емблемата, Audi залага особено големи амбиции на grandsphere. Защото много от показаните тук технологии и елементи в дизайна ще се пренесат в следващите години към серийните продукти на марката. Audi grandsphere concept илюстрира същината на марката, а именно да носи духа на технологични трансформации и изцяло нови, цялостни предложения за мобилност в премиум сегмента.
През август 2021 вече дебютира електрическият роудстър Audi skysphere concept – впечатляваща студия за автономно управляван автомобил от типа GT на бъдещето, който със своето променливо междуосно разстояние за секунди е в състояние да се превърне в спортен автомобил за самостоятелно шофиране. Двата концептуални автомобила – както и Audi urbansphere, който през 2022 година ще се появи като последен представител на триото – са свързани от общата концепция да бъдат годни за автономно управление на Level 4. Това е технология, която Audi възнамерява да въведе в серийно производство през втората половина на десетилетието съвместно с CARIAD – софтуерното подразделение на концерна Volkswagen.
Level 4: в този режим интериорът от класически автомобилен кокпит с място за водача и неговите спътници се превръща в луксозна ложа за релакс, в която дори основни елементи като волан и педали изчезват напълно. Вътрешността дава нов тип свобода и за пътниците от втория ред. Защото Audi grandsphere не само освобождава при всяка възможност водача от необходимостта да шофира, но и предлага на всички пътници огромно разнообразие от опции, които им дават възможност за индивидуални занимания: комуникация или релакс, работа или отдаване на личен живот, всеки може да прави каквото пожелае. Audi grandsphere concept се превръща от автомобил в „Experience Device“.
С услугите на Audi, както и с добавянето на редица дигитални функции се прибавят множество нови възможности. С тяхна помощ може да разнообразявате пътуването си по различни начини – например с намиране на живописен маршрут с опции за намиране на хотели и ресторанти по пътя. Някои от всекидневние задачи също са значително облекчени. Например при режим на автоматично управление Audi grandsphere concept дава на пасажерите различни видове информация за крайната цел и е в състояние самостоятелно да намира места за паркиране и за зареждане.
Инфо-развлекателните възможности също са максимално индивидуализирани, благодарение на безжичното интегриране на Onboard-Streaming на музика и видео. Наред с това в бъдеще Audi ще предлага персонализирани и ексклузивни услуги – концерти, културни мероприятия или резултати от спортни събития могат да бъдат доставяни специално по заявка на клиента.
Audi grandsphere concept илюстрира същината на марката – да дефинира прогресивния лукс на бъдещето. Към това се включват цял асортимент от висококласни изживявания, постигнати благодарение на всеобхватната дигитализация и устойчива концепция, насочена към постигане на CO2-неутралност и максимално щадене на изчерпваемите природни богатства.
Три първокласни начина да посрещнем бъдещето
С трите концептуални автомобила Audi skysphere, Audi grandsphere и Audi urbansphere марката с четирите пръстена на емблемата показва своята визия за прогресивния лукс на бъдещето. Тази визия разкрива цял нов свят на изживявания – свят, който се простира далеч отвъд познатите днес дейности, които сме свикнали да свързваме с пътуването с автомобил.
Оформлението на автомобила е напълно ново, най-вече в областта на интериора, който сега е център на всички събития и дава на водача и пасажерите възможност да не се налага да се съобразяват с ограниченията на автомобилните технологии. Тази идея се проявава чрез гъвкавостта на интериора, възможността за изчезване на класическите елементи за управление, огромния вътрешен простор и почти неизчерпаемия набор от функции.
Процесът по създаване на дизайна – отвътре навън
Думата „Sphere“ в името на тази студия не е избрана случайно: фокусът при концептуалрните автомобили Audi skysphere, grandsphere и urbansphere е поставен изцяло върху интериора. Не задвижването и не динамиката са най-важното при автомобилите от новото поколение. Най-същественото в един автомобил вече е интериорът – мястото, където водачът и спътниците прекарват времето си. Техните нужди и желания са нещото, което определя атмосферата в интериора, неговата архитектура и функционалност. А тази стратегия променя дори самия процес по разработване на дизайна. Още от самото начало на проекта всички съществени дискусии са насрочени към интериора. Едва след това идва ред на външния дизайн и пропорциите на каросерията, които окончателно завършват концепцията на автомобила.
Пространство, форма и функция – интериорът
Вратите на Audi grandsphere concept се отварят срещуположно; средни колони липсват напълно. По този начин при отваряне на вратите пред вас се разкрива интериора в целия си разкош. Audi grandsphere разпознава пътниците с помощта на сензор за движение, отваряйки автоматично вратите си и поздравявайки ги със специална графика на светлините. Желаната позиция на водача и пасажерите се разпознава автоматично, същото важи и за настройките на основните комфортни функции – като например положение на седалката или параметри на климатика. Инфо-развлекателната система също разпознава използваните за последно функция и я активира в бордната система на автомобила. Например ако спътникът до водача е гледал видео на своя таблет с помощта на стрийминг технология, то автоматично се прехвърля към системата на Audi grandsphere. На прожекционната повърхност пред водача могат да се показват новини, които водачът е гледал допреди секунди на личното си мобилно устройство.
В интериора линиите и декоративните повърхности са с подчертано хоризонтално разположение. Отвореният интериор засилва усещането за неограничено пространство с липсата на водал, педали и контролни прибори, създавайки чувство за свобода и простор.
Това усещане се засилва от голямото челно стъкло и огромните повърхности. Също както и от специфичната геометрия на страничните прозорци: горната им част е характерно извита – усещането за простор така става още по-впечатляващо. Това е трик, който Audi приложи за пръв път още през 2017 година във футуристичния концептуален автомобил AI:CON, а скоро предстои да премине и към серийно производство.
Промяната при най-комфортното място в автомобила е радикална: ако досега беше прието в една лимузина най-хубавите места да бъдат отпред, сега те са вече на първия ред. Защото предните места вече не са подчинени на необходимите за шофирането елементи. В режим на автоматично управление Level 4 воланът и педалите изчезват напълно, а отпред пътниците получават целия възможен простор, с прекрасна гледка през прозорците отпред и острани, получавайки почти неограничено място във всички направления.
Усещането за простор се засилва още повече, когато предните седалки биват изместени докрай назад. Audi grandsphere е автомобил с 2+2 места. Отзад има луксозно тапицирана двуместна седалка, но истинското великолепие е съсредоточено в предните кресла, които осигуряват First Class комфорт и простор.
Седалищните части и облегалките на предните седалки са стилистично разграничени помежду си. Страничните части на задните места пък са дискретно извити, подобрявайки страничната опора в завои. Възможните позиции на седалките са оптимизирани за различните възможни конфигурации на интериора.
В позиция с вертикално разположени облегалки те позволяват извън Level 4 режима удобното и перфектно от ергономична гледна точка управление на Audi grandsphere. При наклон на облегалките от 40 градуса пасажерите могат удобно да се наслаждават на инфо-развлекателната система. Ако пък облегалките се наклонят до 60 градуса, се постига идеална позиция за почивка. Горната част на облегалките може да се извива напред с до 15 градуса. В този сегмент от седалките са интегрирани изводи за климатизиран, филтриран, а по желание дори ароматизиран въздух, също както високоговорители, създаващи недоловима за останалите пасажери акустична зона.
Между предните седалки – в нормални условия скрит под метално покритие – се намира компактен бордов бар с две чаши и дизайнерска бутилка за освежителни напитки. Това също говори недвусмислено за First Class атмосферата на борда на Audi grandsphere concept.
Без арматурно табло и без екрани: контролни уреди и ергономична концепция
Голямата изненада на решения в естествени тонове и редуциран като дизайн интериор на Audi grandsphere: преди да стартирате ръчен режим на управление, тук няма да видите нито контролни прибори, нито черни екрани – това си е своеобразен дигитален детокс от най-ново поколение.
Вместо това погледът попада върху ясно дефинирани спокойни форми и материали от най-високо качество. Дърво и вълна, синтетични текстилни материи и метал са суровините, с които е обзаведена вътрешността на автомобила, като всички те изглеждат чудесно и са приятни на допир. Декоративните апликации от фурнир от габър например са добити по екологично устойчив начин, редица други материи са направени от рециклирани материали. Интериорът на Audi grandsphere е лишен от естествена кожа – това отговаря за нашата прогресивна визия за лукса, част от която е идеята за грижа за околната среда и устойчиво развитие.
Друга голяма изненада идва само с едно движение с пръст: за секунди се появяват контролни прибори, макар и под формата на прожекционни образи върху дървената повърхност под челното стъкло. В зависимост от избрания режим – ръчно управление или Level 4 – контролните уреди могат да бъдат по цялата широчина на интериора или сегментирани за водача и пасажера. С изключително качество на изображенията и идеална четимост, така можете да получите важни за шофирането данни.
Като алтернатива в режим на автоматично управление повърхностите могат да се използват като Cinemascope-екрани за инфо-развлекателни функции или пък като екрани за провеждане на видео конференции. За бързо преминаване между различни функции, например от музика към навигация, под прожекционната площ е интегриран т.нар Sensor Bar. Той показва всички функции и приложения, които са активни към момента в автомобила. Иконите за съответните менюта биват осветени.
Един специален и иновативен команден прибор се намира в панелите на вратите: това е MMI touchless response. Когато при активиран ръчен режим на управление водачът се намира зад волана, от тук той може да избира различни функции в автомобила. Това е прост и интуитивен начин за управление на функциите.
Ако пък в режим за автоматично управление Level 4 водачът реши да се облегне назад, той отново не се лишава от въпросните удобства. Тогава на помощ идва комбинацията от жестово управление и сензор за следене на погледа. Насочен към очите на водача сензор разпознава накъде е насочен погледа. Спътникът на мястото до водача също може да управлява функциите без изобщо да се налага да докосва нещо.
За всички режими на управление на функциите – Eyetracking, жестово и гласово управление, разпознаване на ръкописни знаци и докосване – важи едно общо правило: Audi grandsphere concept се настройва към привичките на водача и помни често използваните функции – като по този начин не само може да подобрява логиката в управлението на функциите, но дори е в състояние да прави разумни предложения.
В подлакътниците във вратите също са интегрирани повърхности за управление на функциите. Така пасажерите също могат да ползват възможността за интуитивно командване на удобствата в автомобила. В допълнение са предвидени и очила за виртуална реалност.
Динамичен монолит – екстериорният дизайн
5,35 метра дължина 2 метра широчина и 1,39 метра височина – размерите на каросерията на Audi grandsphere concept по недвусмислен начин причисляват концептуалния автомобил към категорията на луксозните лимузини от най-висок клас. Междуосието от 3,19 метра е своеобразен рекорд, който превъзхожда дори актуалното издание на Audi A8 в изпълнение с дълга база. Първото впечатление при среща с автомобила е дори още по-респектиращо, отколкото подсказват всички тези числа. Защото Audi grandsphere в никакъв случай не е просто класическа лимузина, а спортно-елегантен автомобил от типа GT с четири врати, чиито линии са като изваяни в аеродинамичния тунел. Целият дизайн е напълно лишен от ненужни украшения и декорации.
Същевременно Audi grandsphere в предната си част демонстрира редица похвати, които са типични за електромобилите – къс преден надвес, нисък преден капак и достигащо далеч напред челно стъкло. За разлика от много други електромобили, тук говорим не за футуристична, а за класическа непреходна автомобилна елегантност. Горният ръб на предния капак продължава и отстрани по каросерията – характерен отличителен GT елемент. В задната част тази линия преминава на същата височина над задните калници, обгръщайки цялата пасажерска кабина и подчертавайки големината на автомобила.
Втора хоризонтална линия започва от долния кант на предния капак и се продължава под страничните прозорци по цялата широчина на каросерията. Въпросната линия разделя хоризонталните рамена на каросерията от вертикалните повърхности надолу към праговете. Калниците са дискретно, но отчетливо контурирани – типично за Audi.
Компактната задна част зад масивните задни колонки на покрива е с подчертано аеродинамично оформление. Динамично спускащата се дъга на покрива присъединява grandsphere към традициите на моделите от серията Audi Sportback. Всички линии и повърхности изглеждат в органична хармония помежду си, формирайки едно монолитно цяло.
23 цола е размерът на колелата на Audi grandsphere concept, като стилът им е сходен с този, познат от концепцията Audi Avus от 90-те. Шестте двойни спици символизират едновременно лекота и стабилност, напомняйки на дизайна на колелата от моторните спортове.
Видима технология – светлините
В областта на предната част откриваме една нова еволюционна фаза от развитието на марковата решетка Singleframe: тук тя е оформена като малък на височина шестоъгълник. Вътрешните й повърхности, които са скрити зад самостоятелно покритие, биват осветени индиректно отгоре, когато автомобилът е в движение – така се постига характерна и изключително пластична визия.
„Погледът” на малките светлини от двете страни на решетката Singleframe е като на присвити очи. Светлинните елементи по интересен начин цитират фирменото лого: всеки от двата фара изглежда като зеница, състояща се от два частично припокриващи се пръстена – нова за марката, единствена по рода си графика на светлините. Според използваната функция светлинните повърхности могат да служат като дневни светлини или като динамични мигачи – в зависимост от моментната ситуация. Същата графика откриваме и при задните светлини – още един интересен елемент от новия дизайн на светлините при Audi.
Задвижване и зареждане
Технологичната платформа на Audi grandsphere – така наречената Premium Platform Electric или накратко PPE – е разработена изцяло за електрически превозни средства с акумулаторна батерия и съответно позволява на автомобила да черпи от всички предимства на въпросната технология. Централен елемент в концепцията на PPE е модулът от акумулаторни клетки между двата моста, който в grandsphere concept има общ капацитет около 120 кВтч. Тъй като Audi дава възможност за оползотворяване на цялото пространство между двата моста, батерията е изключително тънка.
Заедно с големите колела се постигат изключително впечатляващи пропорции. Вътрешният простор и мястото за краката на двата реда седалки са сред най-важните предимства на автомобила. Освен това поради отпадането на необходимостта от използване на централен тунел за карданния вал и от място за монтиране на трансмисията, при електромобилите имаме сериозен плюс по отношение на вътрешния обем.
Освен това Audi grandsphere не се лишава от превърналото се в легенда за марката задвижване на четирите колела quattro. Концептуалният автомобил има по един електродвигател на предния и на задния мост, като с помощта на прецизно управление на електрониката се постига ефекта на двойно предаване с променливи спрямо ситуацията настройки за перфектен баланс. Двата електрически мотора на Audi grandsphere concept генерират обща мощност от 530 кВт и максимален въртящ момент от 960 нютонметра.
Бързо зареждане, голям пробег
Сърцето на задвижването е 800-волтовата технология за зареждане. Подобно на Audi e-tron GT, тази технология позволява батерията да се зарежда изключително експедитивно с мощност до 270 кВт на станции за бързо зареждане.
Тази стратегия позволява постигане на времена за зареждане, които се доближават до познатите ни днес спирания за зареждане при автомобил с двигател с вътрешно горене. За едва около десет минути може да се зареди електроенергия, която е достатъчна за изминаването на 300 километра. За по-малко от 25 минути зарядът на батерията с капацитет 120 кВтч може да се покачи от 5 на 80 процента.
Със своя пробег от до 750 километра (в зависимост от стила на шофиране и избрания вариант на задвижване) Audi grandsphere concept е безкомпромисно добре подготвен за дълги преходи. По отношение на пробега с едно зареждане и времето за зареждане той се представя почти на нивото на автомобил с двигател с вътрешно горене, превръщайки се в един идеален универсален талант за автомобилното всекидневие.
По отношение на динамичните качества Audi grandsphere concept типично за електромобил се отличава с изключително ускорение. Тъй като максималният въртящ момент е наличен още при потегляне, не е учудващо, че класическият спринт от 0 до 100 км/ч се изпълнява за едва четири секунди; максималната скорост е ограничена с оглед на постигането на по-добър пробег с едно зареждане.
Въздушно окачване и активна ходова част
Предните колела имат окачване със специално пригодена за модели с електрическо задвижване конструкция с пет рамена. Отзад окачването е многозвенно и също както и това на предния мост е изработено от алуминиева сплав. Управляемите задни колела се грижат за превъзходна маневреност независимо от внушителното междуосно разстояние. При луксозната лимузина Audi grandsphere concept марката е използвала системата Audi air suspension – еднокамерно пневматично окачване с адаптивни амортисьори. При необходимост тази система позволява динамично управление, гарантирайки при нормални условия изключително рафиниран комфорт на пътуване при минимални колебания на каросерията.
Причината: в Audi grandsphere concept е монтирана активна ходова част. Тази високотехнологична система позволява в рамките на милисекунди всяко от колелата да бъде повдигнато нагоре или натиснато надолу с помощта на електромеханични актуатори. По този начин е възможно позицията на каросерията да се командва в зависимост от моментната ситуация, като се намаляват както страничните колебания на каросерията, така и надлъжното накланяне при ускоряване или спиране. Благодарение на предната камера, която разпознава по-големите неравности по настилката, регулирането на настройките на окачването е предикативно. Използват се също така топографските данни от навигационната система, за да се интегрират в управляващия модул на системата на окачването информация за радиуса на завоите, както и за изкачванията и спусканията по пътя.