Вера Маринова-Аткинсън: Титлата на българския ансамбъл е историческо постижение признато от всички, с изключение на една-единствена страна

Вера Маринова-Аткинсън: Титлата на българския ансамбъл е историческо постижение признато от всички, с изключение на една-единствена страна

Легендарната спортна журналистка Вера Маринова-Аткинсън нарече "историческа" олимпийската титла на българския ансамбъл по художествена гимнастика в Токио 2020.

Маринова даде интервю за фейсбук страницата на БФХГ, в което коментира представянето на българските грации на Игрите.

"Титлата на българския ансамбъл в Токио е историческо постижение признато от всички, с изключение на една-единствена страна. . . Просто чуйте коментара на Палома дел Рио, която следи художествената гимнастика за испанската телевизия близо 40 години и ще се уверите в това, че дори най-големите ни доскоро съперници се радват заедно с нас. Тъжна и неочаквана беше реакцията на Русия, защото ако преди може и да е имало някаква причина за загубите ни, този път предимствата на нашия отбор бяха повече от очевидни", каза Маринова.

"Българският ансамбъл спечели титлата с класа. Старо правило е, че за да победиш в художествената гимнастика трябва да си поне с една класа над съперничките си, за да ти го признаят. Те дорастнаха до такава класа! Тези момичета навлязоха с щурм на световната сцена още през 2017 година, когато всички очакваха, че България ще бъде в спад след оттеглянето на бронзовите медалистки от Рио 2016. Те не спряха да се усъвършенстват. Пораснаха. Преодоляха застопоряването на света в началото на 2020-а. За мен, печелившият коз на българския ансамбъл в Токио бяха великолепните му съчетания, зрелостта му и най-вече - стратегията "Риск печели - Риск губи", която приложи доста неочаквано. Отборът игра с повишена трудност с около 2 точки в сравнение с европейското първенство през юни. При това положение, едно изпускане на уред можеше да ги доведе до абсолютна невъзможност да продължат съчетанието си гладко и да пропуснат всякакви шансове за медал. А тези пет момичета на четири пъти влизаха на терена и играеха с лекота (и ум) без да трепнат - и в квалификациите, и на финала. Това беше олицетворение на ултиматума в ансамбловата игра - "пет дихания в едно". Как се стига до това могат да знаят само гениалната им треньорка Весела Димитрова, с помощничка Михаела Маевска и целият им невероятният им екип! Ние можем само да гадаем", добави тя.

"Но да се твърди, че руският отбор е победил българският още на европейското първенство във Варна през юни е нелепо. То отрича необходимостта от спортното състезание като такова въобще. Разбирам, че не е лесно да се преглътне загубата на титлата след 20-годишната хегемония и петте олимпийски победи на Русия от Сидни 2000 насам. Но ви уверявам, че никак не беше лесно и на българките да загубят световната си хегемония през 80-е и отчасти 90-е години. Заедно с огромните социални промени, това доведе до сериозни катаклизми. За да възвърнат равновесието си, те трябваше да започнат почти от нулата и все пак успяха", коментира Вера Маринова.

Тя изказа мнението си и за индивидуалните състезателки Боряна Калейн и Катрин Тасева.

"Боряна и Катрин са две превъзходни гимнастички, които израснаха неимоверно много пред очите ни. На Катрин казваме "На Добър час!" с благодарност за това, че помогна много името на България да се задържи сред световния елит и на индивидуалните състезания. Много се надявам, че Боряна ще продължи! Мисля си, че ако беше играла в квалификациите така силно и убедително, както на финала в Токио, тя можеше да е сред медалистките. Изглежда, че на всяко състезание тя има нужда от малко време, за да си повярва, че може. И когато възвърне самообладанието си, наяве излизат и уникалната й пируетна техника, и трудностите, които е овладяла, и невероятното й, рядко срещано днес, присъствие на терена. Пред нея има още път с още по-впечатляващи постижения!", каза бившата спортна журналистка.

"Мисля, че устойчивата стабилност, за която става дума, всъщност е обяснението на успеха на израелката Линой Ашрам. С минимални изключения, тя беше символът на стабилна игра през последните 2-3 години. Беше нещо като "винаги принцеса, но никога кралица" до европейското първенство в Киев миналата есен, когато в отсъствието на рускините, спечели абсолютната титла в многобоя. Сред специалистите тя е призната за синоним на гимнастичка "родена" или по-скоро доведена от треньорите си до пълен синхрон с настоящия правилник - т.е. максимална трудност в играта с тяло и уред изпълнена с часовникова точност. Артистичността е там, но тя не е водещото начало при Ашрам. И защо не, след като Международният съдийски правилник я неглижира от 2017-а година насам. Ако трябваше да се запази художественото в художествената гимнастика, в него нямаше да тежи "откритата" оценка за трудността на съчетанията, а възможността да се натрупват точки за артистичност да е минимална, или дори никаква. . . А що се отнася до грешката на Линой с лента на финала в Токио - тя беше огледален образ на грешката с лента на световната шампионка в многобоя в София 2018 Дина Аверина. Но тогава никой не оспори титлата на великолепната близначка. . .", каза още Маринова.

Последвайте каналите ни в:

Още от Гимнастика

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти