Гледай на живо

Ботев (Пловдив) стигна до финал за Купата пред 19000 на "Колежа" - отзивите на живо след успеха над ЦСКА - София с 2:0

Заключението на комисията за катастрофата на Бианки

Заключението на комисията за катастрофата на Бианки

По време на срещата на Световния моторспорт съвет специалната комисия, разследваща инцидента на Жул Бианки в състезанието за Гран при на Япония, представи заключението си. 10-членната група от експерти предаде огромен доклад, съдържащ всички обстоятелства около катастрофата, и предложения за подобрения на сигурността в моторспорта.

Бившият Ф1 пилот Патрик Тамбе сподели неодоволствтото си от позицията на ФИА и заяви, че Бианки не трябва да бъде обвиняван за случилото се.

"ФИА си изми ръцете. Жалко е да обвиняват пилота. Сигурно има разни интереси около застраховките. С това решение се оневиняват, но прекалено да хвърлят вината само върху Жул", заяви Тамбе.

Президент на комисията е Питър Райт, а експертите са Рос Браун, Стефано Доменикали, Емерсон Фитипалди, Алекс Вурц, Жерар Силан, Роджър Пърт, Антонио Ригози, Гърд Енсер и Едуардо де Фритас. Докладът им е 396 страници и на официалния сайт на ФИА има кратка версия с основни точки:

"В 43-ата обиколка по време на Гран при на Япония Жул Бианки изгуби контрол над своята Маруся при 7 завой и се удари в мобилен кран, който вдигаше болида на Адриан Сутил, катастрофирал обиколка по-рано. Бианки получи животозастрашаващи наранявания на главата и бе закаран в болница с линейка. В този момент на пистата валеше и условията на трасето се влошаваха. Секторът от пистата беше с двойни жълти флагове заради инцидента на Сутил. 10-членна комисия, назначена от ФИА, разгледа всички обстоятелства, довели до катастрофата на Бианки и излезе с доклад.

Заключения: След разглеждане на обстоятелствата, довели до катастрофата, може да се обобщи, че има някои ключови, но нито едно не може да се посочи за основна причина.

Полу-изсъхналата състезателна линия при 7 завой е била рязко стеснена заради оттичащата се вода. И Сутил,и Бианки са изгубили контрол в тази точка от завоя.

Сектори 7 и 8 са били под двойни жълти флагове.

Бианки не е намалил достатъчно, за да избегне загубата на контрол на същото място, където и Сутил на пистата.

Ако пилотите се придържат към изисквания по време на двойни жълти флагове, тогава нито те,  нито маршалите би трябвало да са под заплаха.

Предприетите действия след инцидента на пилота на Заубер не нарушават правилника. Няма причина за излизане на кола за сигурност нито преди, нито след катастрофата на Сутил.

Бианки е прекалил с контрола над презавиващата си кола и така е напуснал пистата по-рано от Сутил. За съжаление пред него се е оказал кранът, в който се е ударил с висока скорост.

В двете секунди, в които колата на Бианки е напускала трасето и преминавала през обезопасителната зона, той е натиснал едновременно газ и спирачка с двата си крака. Алгоритъмът FailSafe е направен така, че принудително да спира газта и да изключва двигателя, но е била възпрепятствана от Torque coordinator-а, който контролира задната Brake-by-Wire система. Болидът на Маруся има уникална BBW система, която се е оказала несъвместима с настройките на FailSafe.

Фактът, че FailSafe не е ограничнила въртящия момент, може да е се е отразил на скоростта, но няма как това да се измери достоверно. Въпреки това е възможно Бианки да е бил разсеян от блокиралите предни колела и да не е можел да завие така, че да се размине с крана.

Опити да се прави възможно оцеляването след удар между състезателна кола и голямо и тежко превозно средство са фундаментално грешни. Вместо това трябва да се предотврати изобщо кола да удря кран или маршали.

Препоръки:

    Ново правило за двойни жълти флагове - да се задава максимална скорост в зоната на двойни жълти флагове.



    Дренаж на пистата - включително на обезопасителните зони.



    4-часово правило - състезанието да не може да започва по-късно от 4 часа преди залез слънце с изключение на нощните надпревари.



    Календарът да се прави спрямо климатичните условия в дадената страна и да се избягват състезания в дъждовни периоди.



    Супер лиценз - след получаването на специалния лиценз за участие в състезания пилотите да се запознават с правилата за сигурност и да преминават през тест върху тях.



    Гуми - доставчикът на гуми да може да прави адекватни тестове на мокро между сезоните".

    Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg

     

    Последвайте каналите ни в:

    Още от Моторни спортове

    Виж всички

    Водещи Новини

    Видео акценти