В бъдеще BMW Group ще залага все по-силно на иновациите, дигитализацията и устойчивото развитие по отношение на логистиката. Цялостната свързаност на веригата от доставки, внедряването на автономни транспортни роботи и използването на наличната информация за автомобилите при доставката ще направят логистиката още по-гъвкава и ефективна. Защото всеки ден 30 милиона части трябва да пристигнат в най-подходящото време на правилното място, за да може в 31 производствени мощности на BMW Group да бъдат произведени около 9 000 нови автомобила.
От очилата за добавена реалност (augmented reality), през автономните транспортни системи до електрическите камиони - BMW Group тества най-различни технологии и иновации. Марко Прюглхаймер, ръководител на проекта за иновации и 4.0. индустрията във Входяща логистика в BMW Group, казва: „Ние имаме ясна визия за бъдещето и своевременно залагаме на технологиите на утрешния ден. Открихме потенциал за иновации във всички фази на логистичния процес - от доставката на части в нашите заводи до доставката на нови автомобили към търговците по целия свят.“
Свързана верига на доставки: пълна прозрачност на данните
Веригата за доставки на BMW Group се състои от разпределена по целия свят мрежа от доставчици, които тясно си сътрудничат в предоставянето на различни логистични услуги. В бъдеще, благодарение на пълната прозрачност на данните по веригата от доставки, ще е възможно по всяко време да се установи къде се намира стоката и дали ще пристигне навреме. Тази информация ни позволява да реагираме веднага при евентуални закъснения. Ако, например, някой от камионите е попаднал в произшествие, свързаната верига за доставки автоматично изчислява алтернативни варианти за действие и инициира съответните мерки.
В същото време, сензори следят състоянието на критичните за процесите части, използвайки т.нар. „мониторинг на състоянието“ (condition monitoring). По този начин своевременно може да се установи дали частите са повредени и дали е необходима доставка на резервни такива като така се намаляват скъпоструващите специални пътувания и алтернативните процеси, а грешките при процесите могат да бъдат решени бързо.
Първата флотилия от автономни транспортни роботи във всекидневната работа
Автономното шофиране играе все по-важна роля в логистиката. Така например първата флотилия от десет автономно движещи се умни транспортни робота (STR) превозва части в завода във Вакерсдорф. Това което е уникално е автономно движещите се роботи, които не се нуждаят от инсталирани в пода индукционни ленти за навигацията си, а се движат свободно из логистичното хале. При това те устойчиво ползват употребяваните батерии от BMW i3 и могат да превозват контейнери с тегло до 500 килограма. Чрез измерване на дистанцията до безжични предаватели роботът определя точното им местоположение и маршрут. Използвайки сензори, за да разпознае и реагира на критични ситуации, роботът може да сподели маршрута с хора и други превозни средства. След 5-месечно тестване на прототипа, проектът ще премине към предсерийно производство, където десетте умни транспортни робота ще бъдат използвани за пръв път в ежедневната работа и ще изпълняват независимо транспортни задания. При следващото ниво на разработката система от 3D камери ще позволи още по-прецизна навигация. BMW Group разработи проекта съвместно с Fraunhofer Institut IML в Дортмунд.
Автономни маршрутни влакове при монтажа
В халетата на завода на BMW Group в Динголфинг в рамките на пилотен проект вече се движат автономни маршрутни влакове. Тези самостоятелно движещи се влакове се използват за доставки на логистиката на сглобяването – особено за по-големи разстояния между отделните складове и монтажни зони. От техническа гледна точка, самостоятелното управление и навигацията на маршрутните влакове е базирано на лазерни сигнали. Чрез оценяване на отраженията им, маршрутният влак генерира в реално време 2D профил на помещението, което му позволява да маневрира самостоятелно по определени маршрути в монтажните халета и логистични зони.
Очила с добавена реалност за данни подпомагат служителите на логистиката
Очилата с добавена реалност (augmented reality) за данни подпомагат служителите на логистиката и уведомяват човека, който сортира частите къде да намери правилната част и къде трябва да я постави. При други дейности, очилата за данни могат да се ползват и за още неща: частта, която трябва да бъде сортирана, се записва от очилата за данни и се подлага на оптичен контрол на качеството. Успоредно с това, информацията за изображението се сравнява с предварително създадена база данни. Само след няколко милисекунди системата съобщава дали частта е безупречна. Благодарение на ползването на изкуствен интелект очилата за данни автоматично разпознават най-различни видове грешки и то самостоятелно.
Свързана дистрибуция: по-висока прозрачност при доставката на автомобили
В бъдеще при доставката от завода до дилъра автомобилът ще се превърне в интелигентен сензор и ще изпраща или приема важна информация. Когато автомобилът е изключен, той предава актуалното си местоположение, както и състоянието си чрез мобилна връзка към логистичната централа. Тази информация позволяват повишаване на прецизността на доставките и намаляване на времето за доставка. При втората фаза на разработка дисплеят в интериора на автомобила ще се ползва да изпраща съобщения или предписания за необходими работни стъпки по транспортната верига до дилъра. Така например, информацията за маршрута може да се изобрази директно в автомобила, което позволява повишаване ефективността на доставката.
Устойчиво развитие: железопътния транспорт понижава СО2 емисиите
Логистиката допринася за постигане на целите на BMW Group по отношение на устойчивото развитие. При това на преден план е поставено постоянното увеличаване на дела на СО2 ефективни транспортни системи. Една от мерките за понижаване на емисиите СО2 е повишаването на дела на железопътния транспорт. Днес, например, над 60% от новите автомобили напускат заводите ни по релси.
Железопътният транспорт има важна роля и при доставката на производствени материали за заводите. Така например по Транссибирския маршрут два пъти седмично се движи влак с автомобилни части от Регенсбург и Лайпциг до Северен Китай. По този начин ежегодно до отдалечения на близо 11 000 километра Шенянг се транспортират около 2 500 контейнера с автомобилни части. С времетраенето си от под 20 дни директните влакове са повече от два пъти по-бързи от морския транспорт при приблизително еднакви емисии на СО2. По този начин с железопътния транспорт може да се реагира бързо на колебания в производството и допълнителни поръчки, без да се налага транспортът да се извършва със самолети. С тази алтернативна транспортна опция през последните години е постигнато значително понижение на разходите и СО2 емисиите за спешни доставки към заводите в Китай.
Електрически камиони: с нулеви емисии при къси разстояния
В сътрудничество с доставчиците на логистични услуги по улиците в Мюнхен и Лайпциг вече се движат електрически камиони като реализират локални доставки. Първоначалната цел е да се опознаят различните задвижващи технологии и да се придобие опит. В дългосрочен план BMW Group се стреми към максимално ефективното по отношение на разходите ползване на алтернативни задвижващи технологии.