303 – първото истинско BMW

303 – първото истинско BMW

Много хора определят 303 от 1933 година като първото истинско BMW. Ако се върнем в началото на миналия век, ще видим, че това не е съвсем вярно. През 1927 година компанията от Бавария започва производство на 3/15 под лиценз на Austin.

Моделът е известен и като Dixi и е първият на пазара от марката, която по време на Първата световна война утвърждава името си, създавайки едни от най-добрите самолетни двигатели за германската армия.

През 1932 за 3/20 – първия конструиран от BMW автомобил, са направени сериозни промени в окачването, което при предния мост става независимо, в шасито и по двигателя, който пораства на обем до 782 куб. см и развива 20 кс (с 5 кс повече от 3/15). Всичко това се случва преди въпросното 303 да излезе на бял свят и да остави следа, която и до днес стои върху последните поколения автомобили от Мюнхен.  

От 303 започва дългата история на баварците с шестцилиндровите автомобилни редови двигатели, но това, което кара хората да го помнят като първото истинско BMW, е радиаторната решетка. Германският дизайнер от полски произход Петер Шимоновски има тежката задача да промени тотално визията на компанията и да остави в миналото първообразите 3/15 и 3/20.

303 – първото истинско BMW 

Една вечер, докато гледа глинения прототип, пиейки поредната чаша кафе с цигара късно в офиса, 31-годишният Шимоновски осъзнава, че би било по-стилно да раздели прекалено голямата радиаторна решетка на две части. Така от тази вечер до днес станалите извести като "двойни бъбреци" остават запазена марка на BMW и ги отличават от останалите.

От 303 малко по-късно произлизат цяла серия красиви купета, кабриолети и роудстърите 315/1 и 319/1. След тях се появява и митичният спортен 328 роудстър през 1936 година. Разработеният напълно нов 1.2-литров шестцилиндров редови двигател, на базата на малкия четирицилиндров от 3/20,  реално е сърцето на компанията и до днес, давайки начало на много други след него.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички