Министърът на младежта и спорта Красен Кралев присъства в Народното събрание на среща-дискусия за обсъждане с клубовете от Първа лига на спешните промените в действащия Закон за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия. Паралелно с готвените изменения продължава работата и по новия закон, за прецизирането, на който ще съдействат и представители на УЕФА. Основна тема на дискусията с професионалните футболни клубове бяха въвеждането на фигурата на стюарда за обезпечаване сигурността и персонализирането на посетителите на спортни мероприятия при достъпа до спортния обект.
Срещата беше организирана от председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта Славчо Атанасов, по желание на депутатите членове на работната група за обсъждане на спешните промени в сега действащия закон и изработване на нов закон - Димитър Лазаров (ГЕРБ), Боряна Георгиева (ВОЛЯ), Иван Ченчев (БСП), Христо Проданов (БСП), Севим Али (ДПС). На срещата присъстваха още заместник-министърът на МВР Красимир Ципов, съветникът на министър Кралев – Гошо Гинчев, заместник-изпълнителният директор на БФС Антон Попов, Благой Станчев като представител на Националното сдружение на общините в България и представители на 13 от клубовете в Първа футболна лига. По време на дискусията представителите на клубовете от Първа лига споделиха своя опит в работата си със стюардите и персонализирането на зрителите при посещение на футболни срещи. Те се обединиха около становището, че е много важно вината при инциденти да бъде персонализирана, както и да бъдат ясно разписани правата и задълженията на стюардите, ако от тях ще се очаква да осигуряват сигурността по време на футболни срещи.
„Толерантността към спортното хулиганство от страна на ММС е нулева. Смятам обаче, че е изключително важно при предлагането на законодателни промени, те да бъдат обмислени и да се въведат по начин, който гарантира реален ефект. Никой няма полза от въвеждането на „кухи“ мерки, които не могат да бъдат изпълнени“, каза Кралев. „Трябва много ясно да си дадем сметка, че Законът, който често за съкращение наричаме „Закон за футболното хулиганство“, всъщност се отнася до всички „спортни мероприятия“, не само до футболни мачове, където съществува най-висок риск“, каза още министърът и посочи, че трябва да има разграничаване на изискванията за различните спортни прояви, какъвто е подходът и в Конвенцията на Съвета на Европа за Интегриран подход към безопасността, сигурността и обслужването при спортни прояви. По отношение на темата за въвеждане на фигурата на стюарда Кралев посочи, че е необходимо да се направи разграничение между функциите и правомощията на стюарди и охрана, като според него трябва да се прецизират текстовете, които описват техните функции. Славчо Атанасов пък обяви, че е осъществена кореспонденция с УЕФА, която ще финансира обучението на обучители, които след това да подготвят българските стюарди. По думите на министър Кралев за персонализирането на посетителите на спортни мероприятия при достъпа до спортния обект има различни подходи, като всеки от тях има положителни и отрицателни страни. Той уточни, че това, което е възможно на национален стадион „Васил Левски“ и зала „Арена Армеец“ например, е неприложимо в 90 % от стадионите и спортните зали в страната. „Вариантът с персонализирането на билетите е практика в редица европейски държави. При него обаче трябва да бъде допуснато да се издават повече билети, ако дадено лице представи няколко документа за самоличност или да се издават повече билети на едно физическо лице, което реално да носи отговорност за останалите влезли на мероприятието. Въвеждането на този вариант изисква при влизането в спортния обект да бъде удостоверено надеждно самоличността на влизащия с поименен билет“, посочи Красен Кралев.
Срещата беше организирана от председателя на Комисията по въпросите на децата, младежта и спорта Славчо Атанасов, по желание на депутатите членове на работната група за обсъждане на спешните промени в сега действащия закон и изработване на нов закон - Димитър Лазаров (ГЕРБ), Боряна Георгиева (ВОЛЯ), Иван Ченчев (БСП), Христо Проданов (БСП), Севим Али (ДПС). На срещата присъстваха още заместник-министърът на МВР Красимир Ципов, съветникът на министър Кралев – Гошо Гинчев, заместник-изпълнителният директор на БФС Антон Попов, Благой Станчев като представител на Националното сдружение на общините в България и представители на 13 от клубовете в Първа футболна лига. По време на дискусията представителите на клубовете от Първа лига споделиха своя опит в работата си със стюардите и персонализирането на зрителите при посещение на футболни срещи. Те се обединиха около становището, че е много важно вината при инциденти да бъде персонализирана, както и да бъдат ясно разписани правата и задълженията на стюардите, ако от тях ще се очаква да осигуряват сигурността по време на футболни срещи.
„Толерантността към спортното хулиганство от страна на ММС е нулева. Смятам обаче, че е изключително важно при предлагането на законодателни промени, те да бъдат обмислени и да се въведат по начин, който гарантира реален ефект. Никой няма полза от въвеждането на „кухи“ мерки, които не могат да бъдат изпълнени“, каза Кралев. „Трябва много ясно да си дадем сметка, че Законът, който често за съкращение наричаме „Закон за футболното хулиганство“, всъщност се отнася до всички „спортни мероприятия“, не само до футболни мачове, където съществува най-висок риск“, каза още министърът и посочи, че трябва да има разграничаване на изискванията за различните спортни прояви, какъвто е подходът и в Конвенцията на Съвета на Европа за Интегриран подход към безопасността, сигурността и обслужването при спортни прояви. По отношение на темата за въвеждане на фигурата на стюарда Кралев посочи, че е необходимо да се направи разграничение между функциите и правомощията на стюарди и охрана, като според него трябва да се прецизират текстовете, които описват техните функции. Славчо Атанасов пък обяви, че е осъществена кореспонденция с УЕФА, която ще финансира обучението на обучители, които след това да подготвят българските стюарди. По думите на министър Кралев за персонализирането на посетителите на спортни мероприятия при достъпа до спортния обект има различни подходи, като всеки от тях има положителни и отрицателни страни. Той уточни, че това, което е възможно на национален стадион „Васил Левски“ и зала „Арена Армеец“ например, е неприложимо в 90 % от стадионите и спортните зали в страната. „Вариантът с персонализирането на билетите е практика в редица европейски държави. При него обаче трябва да бъде допуснато да се издават повече билети, ако дадено лице представи няколко документа за самоличност или да се издават повече билети на едно физическо лице, което реално да носи отговорност за останалите влезли на мероприятието. Въвеждането на този вариант изисква при влизането в спортния обект да бъде удостоверено надеждно самоличността на влизащия с поименен билет“, посочи Красен Кралев.
Министърът обяви, че заедно с ръководството на НС „Васил Левски“ е направено обстойно проучване на варианта със сканирането или прочитането на лична карта или паспорт на входа с таблет с вграден четец. Този вариант обаче изисква време, необходимо за сканирането на личните документи и е приложим само на съоръжения, които имат множество входове. Министър Кралев призова народните представители да се съобразят със спецификата на спортните съоръжения в страната и с техните собственици, тъй като държавата не е най-големият собственик на спортни съоръжения в страната. Изпълнителният директор на „Лудогорец“ Ангел Петричев сподели, че в техния клуб вече има въведена персонализация на билетите, но тя е само при закупуването им, но не и при влизането на стадиона. За момента тази персонализация има само превантивна функция. Изпълнителният директор на „Левски“ Красимир Иванов пък изтъкна, че 30-40% от билетите се закупуват в последния момент, което също би създало трудности за начина на тяхната персонализация. Според представителите на футболните клубове трябва да се намери баланса между изискванията за сигурност и удобствата за феновете. Представителят на сдружението на общините, които са собственици на по-голяма част от спортните съоръжения, изказа становище, че е необходимо да се въведе разграничение между различните видове съоръжения и изискванията към тях.
Представителите на футболните клубове се обединиха около тезата, че е необходимо внимателно да се прецизира и законовия статут на стюарда, така че от неговото въвеждане да има реална полза. Това би трябвало да стане със специална Наредба на Министерсвки съвет, според законодателите. По време на дискусията бе взето решение експертите на Народното събрание да подготвят в най-кратък срок финален вариант на предложените промени, които да бъдат изпратени за становище на футболните клубове и БФС. Целта е Законът за изменение и допълнение на Закон за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия да влезе за гласуване в Парламента още преди старта на новото първенство. Предлаганите промени включват още точно дефиниране на термина „спортно хулиганство“, повече правомощия за МВР при налагане забрана за посещение на спортни срещи и по-сериозни глоби при извършване на противообществена проява по време на спортно мероприятие. Още през май месец около важността от въвеждането на спешни промени в действащия закон и изработването на нов се обединиха всички политически сили.
Представителите на футболните клубове се обединиха около тезата, че е необходимо внимателно да се прецизира и законовия статут на стюарда, така че от неговото въвеждане да има реална полза. Това би трябвало да стане със специална Наредба на Министерсвки съвет, според законодателите. По време на дискусията бе взето решение експертите на Народното събрание да подготвят в най-кратък срок финален вариант на предложените промени, които да бъдат изпратени за становище на футболните клубове и БФС. Целта е Законът за изменение и допълнение на Закон за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия да влезе за гласуване в Парламента още преди старта на новото първенство. Предлаганите промени включват още точно дефиниране на термина „спортно хулиганство“, повече правомощия за МВР при налагане забрана за посещение на спортни срещи и по-сериозни глоби при извършване на противообществена проява по време на спортно мероприятие. Още през май месец около важността от въвеждането на спешни промени в действащия закон и изработването на нов се обединиха всички политически сили.