УЕФА счита "Ефбет" за американска компания

УЕФА счита "Ефбет" за американска компания

Един от основните спонсори на българския футбол - компанията за онлайн хазарт "Ефбет", е разглеждан от УЕФА като фирма от Северна Америка. Това личи от публикуваните данни в годишния бенчмаркинг доклад на европейската централа .

Утре ще се обсъжда бъдещето на Левски
Утре ще се обсъжда бъдещето на Левски

В него българската "Ефбет лига" е посочена като едно от само четири елитни футболни първенства на Стария континент, чиито права върху името са закупени от компании извън Европа. Другите три са тези на Исландия, Сърбия и Украйна, като УЕФА уточнява, че притежателите са "три фирми от Северна Америка и компания, базирана в Азия".

Исландското първенство се нарича "Пепси Макс Деилдин" на името на американския гигант в производството на безалкохолни напитки. Сръбското първенство е брандирано като "Линлун Тайър Суперлига" от едноименния китайски производител на гуми. А украинското първенство се казва "ФавБет Лиха" благодарение на букмейкър, регистриран в Кюрасао.

От което може да се заключи, че или става дума за грешка, или подадената от БФС в УЕФА информация за "Ефбет лига" посочва спонсора на българското първенство като американска компания. Според официалните данни фирмата за спортни залози е основана и регистрирана в Малта и оперира в България чрез лицензираното дружество "Ефбет" ООД. Като собственици на семейния бизнес са известни Стефан Найденов, Цветомир Найденов и Боян Найденов.

Ето колко харчат Лудогорец, Левски, ЦСКА-София и другите БГ отбори за заплати, изоставаме от Европа
Ето колко харчат Лудогорец, Левски, ЦСКА-София и другите БГ отбори за заплати, изоставаме от Европа

Докладът на УЕФА показва, че хазартните компании доминират като притежатели на правата върху имената на футболните първенства в Европа. Повече от половината от 54-те елитни дивизии на Стария континент са брандирани с корпоративно наименование, като 1/3 от тези спонсори са именно фирми за спортни залози. Сред водещите партньори са още финансовите институции (10 първенства) и телекомуникационните оператори (8 първенства).

Любопитното е, че от водещите пет първенства в Европа само английската Премиър лийг и германската Бундеслига нямат корпоративно име. Слабо известен факт е, че испанското първенство всъщност се казва "Ла Лига Сантандер", италианското - "Серия А ТИМ", а френското - "Лига 1 Конфорама".

Хазартните компании имат огромен дял и в спонсорството на клубно ниво, като секторът представлява 13% от всички рекламодатели върху фланелките на елитните отбори в Европа. По-голямо присъствие има само търговията на дребно (17%), а на трета позиция са финансовите институции (10%).

В България надмощието на компаниите за залози е особено крещящо - 11 от 14 клуба в "Ефбет лига", или 79%, са спонсорирани от хазартния бизнес. Генералният партньор на БФС рекламира и върху екипите на четири от отборите в първенството (Лудогорец, Локомотив (Пд), Арда, Витоша). Местният му конкурент "Уинбет" е своеобразен първенец с цели пет "свои" тима (Ботев (Пд), Ботев (Вр), Дунав, Етър, Царско село). Британският букмейкър "Бет 365" ("Славия") и българското онлайн казино на "Национална лотария" (Левски) също се рекламират с логото си върху гърдите на футболистите по нашите терени.

Контролите на българските отбори - Зима 2020
Контролите на българските отбори - Зима 2020

От останалите три клуба в българския елит един си партнира с мобилен оператор - ЦСКА-София ("А1"), един със застрахователна компания - Черно море ("Армеец"), а един няма спонсор върху екипа  - Берое.

В доклада на УЕФА е посочено, че все по-разпространена е рекламата върху други части на екипировката освен предната част на фланелките - 46% от клубовете в Европа имат фирмени лога на ръкавите, а 29% - на гащетата. България е цитирана като една от само седем държави (заедно с Азербайджан, Дания, Израел, Латвия, Северна Ирландия и Шотландия), в която има поне един отбор със спонсор на шортите, но нито един с такъв на ръкавите.

Само 15% от всички елитни отбори на Стария континент пък играят на стадиони с корпоративно име. Шампиони в това отношение са първенствата на Германия и Швеция, където повече от 50% от елитните клубове са продали името на своя футболен дом. България е наредена сред 11 държави, в които делът на такива съоръжения е между 0 и 25%. Към днешна дата в "Ефбет лига" има само два стадиона с търговски наименования - "Виваком Арена Георги Аспарухов" в София (на Левски) и "Хювефарма Арена" в Разград (на Лудогорец).

Странно несъответствие в цитираните от УЕФА данни има относно собствеността на клубовете в България. Според публикуваната графика 50% от елитните отбори у нас са изцяло в частни ръце, а другите 50% се издържат и с публични средства. Официално обаче от 14-те тима в "Ефбет лига" само пет разчитат на държавно или общинско участие - Берое (ТЕЦ "Марица-Изток 2"), Дунав (Община Русе), Етър (Община Велико Търново), Ботев Враца (Община Враца) и Славия (Столична община).

Явор Евтимов, "Сега"

Още от БГ Футбол

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти