Фетел: Формула 1 рискува да бъде забранена в някои страни

Четирикратният световен шампион във Формула 1 Себастиан Фетел е на мнението, че моторните спортове могат да бъдат забранени със закон в някои страни, ако не се направят промени в посока подобряването на екологичната устойчивост.

Германецът говори пред медиите по време на фестивала на скоростта в Гудууд през уикенда. Там той направи няколко демонстрации с колите на Уилямс от 1992 и Макларън от 1993 година. Те са собственост на Фетел и са модифицирани, за да работят с екологично чисто гориво. Демонстрациите на германеца бяха част от неговата кампания – Race without a trace.

Формула 1 планира на премине към 100% екологично гориво през 2026 година, когато ще бъдат въведени и новите двигатели. Въпреки това Фетел се притеснява, че Формула 1 може да изчезне, ако няма още промени, на фона на климатичните промени през последните години.

„Състезанието на „Имола“ беше отменено. Вчера събитията в Гудууд бяха отменени. Има директна връзка между екстремните метеорологични условия и промени в света, който се затопля. Мисля, че ако ви не гледате в страни, ясно виждате, че промените в климата засягат много хора днес, на много места по света.„В Емилия-Романя имаше дълъг период на суша и след това, изведнъж период на почти безспирен дъжд, който нямаше къде да се оттече и се образуваха наводненията. Състезанието в Маями също беше под заплаха, защото 2-3 седмици преди него пистата беше наводнена. Горските пожари в Канада, които застрашиха състезанието в Монреал тази година.„Може би догодина няма да има състезания, които да са под заплаха, но не така работят нещата. Трябва да осъзнаем, че светът се променя и това засяга живота на всички нас.„Заплахата, че хората ще залепят себе си за пистата в деня на състезанието не е толкова голяма, колкото тази, че някои правителства могат да забранява моторните спортове. Толкова далеч напред мисля аз, а аз не искам това да се случва. Това е един страхотен спорт, виждате колко много хора има тук днес.„Аз обичам да идвам в Гудууд и да се забавлявам. Ще бъде жалко, ако загубим този фестивал, защото някой в правителството реши да спре финансирането, за да се намалят въглеродните емисии“, обясни Фетел.

Фетел: Уволнението на Де Врийс беше брутално и грубо

Формула 1 има цел до 2030 година да стане чист спорт от гледна точка въглеродните емисии. По-рано тази година Фетел посети Гран При на Монако, където се срещна с главния изпълнителен директор на шампионата Стефано Доменикали. Двамата са обсъждали идеи как спортът може по-лесно да постигне целта си до 2030 година.

Себастиан Фетел се "завърна" във Формула 1

„Аз имам няколко идеи. По-рано тази година бяха в Монако и се срещнах със Стефано. Освен колите, които замърсяват директно, събитията във Формула 1 са с огромен мащаб. Миналата седмица имаше почти половин милион души на Гран При на Великобритания, така че има много повече от колите на пистата.„Всеки вижда колите и е важно те да се движат в правилната посока. Говорим със Стефано, аз имам някои идеи и ще видим как ще се развият нещата в бъдеще.„Относно технологията, която се използва във Формула 1, винаги се повдига въпроса каква част от нея се пренася и на пътя? Ако отговорът е „нищо“, тогава трябва да се зачудим защо въобще си правим труда и дали не можем да инвестираме в нещо по-релевантно. Ако обаче има сходството между това, което виждаме във Формула 1 и това, което виждаме по пътищата, то тогава има смисъл да се инвестира.„Със сегашните правила не съм много сигурен каква част от тях се прехвърлят и на пътищата, но определено има неща, които се научават. Технологията е страхотна, на с какво помага тя на по-голямата картинка. Може би ще е по-добре да попитате някой друг това, но според мен не е много.„Нашата цел не е ли да помагаме на мобилността. Или бъдещето на мобилността вече ни е задминало и ние можем все по-малко и по-малко да помагаме. Дали няма да стигнем до момент, в който моторспортът ще се смята за нещо старомодно, което да забавлява хората. Ако е така, то поне да го направим по най-добрия възможен начин.„Говоря не само за колите, но и за събитията като цяло, така че не става дума само за горивото, което се използва в състезанията. Става дума за всичко от логистиката, до придвижването на хората до и от пистата и това какво консумират те на нея. Трябва да се помисли върху всичко това.„Горивото, което се използва от Формула 1 е много по-скъпо от това, което аз използвам с тук. Аз плащам по 4-5 паунда на литър. По-рано заредих на една бензиностанция дизел за 1.47 паунда, така че определено има разлика между цените на горивата, които се използват от обикновените хора и в състезанията.„За хората във Формула 1 няма да има голяма разлика. Съжалявам, може би трябва да има, но няма, защото те разполагат с толкова много пари и горивото, което се използва днес е много скъпо. Може би е пет пъти по-скъпо от това, което използвам аз. Но за по-малките категории ще има голяма разлика в цената. А колкото повече от това гориво се произвежда, толкова по-евтино ще стане то“, обясни подробно Фетел своето виждане на въглеродния отпечатък на моторните спортове.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти