Opel Kadett и Astra: 85 години бестселъри в компактния клас
Шестото поколение Opel Astra е нов еталон в компактния клас, но също и продължение на традицията, започнала преди 85 години. През 1936 година, Opel става първият германски автомобилен производител, който предлага достъпен, подходящ за семейства компактен автомобил, наречен Kadett.
Делът на компактните автомобили се развива бурно през годините на т. нар. “Wirtschaftswunder” или „Германското икономическо чудо“. За целта Opel строи изцяло нов завод в Бохум, в Германия, в който от 1962 година започва да се произвежда новият Kadett.
Вторият ключов фактор за успеха на модела е че той никога не почива на лаврите си. Всяко ново поколение носи нови иновативни решения, като четирицилиндровия двигател с водно охлаждане на Kadett A (1962 г.), изключително аеродинамичната каросерия на Kadett E (1984 г.) или адаптивните предни светлини (AFL) на Astra H (2004 г.).
Сега историята се повтаря. С дръзкия и изчистен дизайн, както и с авангардните си технологии Opel Astra от 2021 година – включително с plug-in хибридно електрическо задвижване – дава началото на нова ера в компактния клас.
Kadett от 1936 година е базиран на революционна изцяло стоманена самоносеща каросерия
Традицията на Opel в създаване на технологични еталони в компактния клас започва още с оригиналния Opel Kadett от 1936 година. След Opel Olympia, първият германски сериен автомобил с изцяло стоманена самоносеща каросерия, Kadett също се сдобива с тази революционна технология.
Сравнена с класическата по това време компановка с дървена каросерия, монтирана върху носеща рама, самоносещата каросерия предлага множество предимства, като по-ниско тегло (осигуряващо от своя страна по-добра динамика и по-нисък разход на гориво), по-високо ниво на безопасност (благодарение на здравата клетка за пътниците) и по-нисък център на тежестта.
Сред предимствата на Kadett A (1962-1965 г.) са динамичният 1.0-литров двигател, големият багажник и изобилието от пространство в салона. Рецептата за успех включва също съставка, на която нито един конкурент не би могъл да се противопостави. Капачката за зареждане на резервоара е от външната страна, а не в багажника, запазен от своя страна за лесно поставяне на багажа. Появата на рекламни изрази като „Никога няма да усетите миризма на бензин в багажника” е ясно насочена срещу конкурентите от Волфсбург.
Компактният клас на Opel навлиза в нова ера с Kadett D (1979-1984 г.). Вместо задното предаване, новият модел разполага със задвижване на предните си колела “made by Opel”, за първи път. Икономичното по отношение на заеманото пространство напречно разположено задвижване позволява компановка, която пък е предпоставка за повече обем в интериора. Въпреки че новият модел е по-къс от предшественика си, той предлага по-голям интериор и пространство от много от конкурентите на Kadett.
Astra F носи духа на времето на 90-те, и ново име за компактния модел на Opel
Когато Opel Astra F прави своя световен дебят през 1991 година, светът преминава през огромни промени. Седмото поколение на компактния модел на Opel изразява духа на своето време по безподобен начин. Новият модел получава не само ново име – Astra, по подобие на съответния модел на британската сестринска марка Vauxhall – но широка гама от нови системи за безопасност. Високото ниво на възможност за рециклиране, от своя страна показва фокуса върху опазването на околната среда.
Astra F е израз не само на голяма промяна, но става най-продаваният модел на Opel, какъвто е и до момента: поточните линии на германския автомобилен производител напускат 4,13 милиона автомобила в периода от 1991 до 1997 година.
Напълно новото, шесто поколение Astra е дръзка стъпка напред в бъдещето
С напълно новата Astra, Opel отново е на прага на нова ера в компактния клас. Новата валута в автомобилната индустрия се нарича CO2 и електрическата мобилност се превръща в ключов фактор за намаляване на емисиите на парникови газове. Новата Astra играе важна роля в електрификацията на моделната гама на марката – 6-тото поколение на модела в компактния клас на Opel за първи път ще се предлага като plug-in хибрид, при това с две нива на мощност.
Новата Astra е ярък стилистичен изказ на новата дръзка и изчистена дизайнерска философия на Opel и следваща стъпка в реализацията и. Предната част, Vizor, мощно оформените арки на колелата и изпънатите повърхности са експресивно отражение на спортната и убедителна индивидуалност, а в интериора насоченият към водача кокпит Pure Panel създава ново емоционално изживяване.
Осемдесет и пет години след оригиналния Kadett, в духа на своите предшественици, напълно новият Opel Astra прави дръзка стъпка по пътя към своето бъдеще.
1936-1940 г.: Opel Kadett – автомобилът, който грабва сърцето и съзнанието
Бързоходният четириместен модел постига максимална скорост от почти 100 км/ч и също толкова бързо открива начин да завладява сърцата на хората. Той става любимец и на пресата: „Както първите тестове потвърждават, Kadett със сигурност не е обикновен автомобил в своя ценови сегмент,” пише германският вестник “Braunschweiger Tageszeitung”, на 5 декември 1936 година. Ходовата част с независимо предно окачване по схема Dubonnet и твърдият заден мост с листови ресори са заимствани от Opel Olympia, а двигателят от сив чугун, с цилиндровата глава с L-образен всмукателен контур е „получен“ от Opel P 4. Той има мощност от 23 к.с. и работен обем от 1 073 см3. Предимствата на конструкцията базирана на модулен принцип на сглобяване също играе ключова роля за постигането на по-ниска цена на автомобила. Също като големия си брат Olympia, когото наподобява с външния си вид, Kadett е един модерен автомобил. Отличителни черти са хармоничните пропорции на хечбек формата и интегрираните предни светлини. През 1938 година, като част от обновлението на модела той получава нова радиаторна решетка в късен арт деко стил. В наши дни експертите определят този вариант като междинно поколение.
От Kadett до Admiral
“Пъргав, многостранен и дисциплиниран в отношението си към командите на водача, като истински кадет,” пише кьолнският вестник “Kölnische Zeitung”, през 1936 година за новия автомобил на Opel. Името му, “Kadett” е ново, също като сегмента и в продължение на пет десетилетия, до дебюта на първата Astra през 1991 година, моделната линия на компактния клас на Opel ще носи това наименование. Компанията представя още две моделни линии, с имена произхождащи от германската армия, Admiral и Kapitän, през 1937 и 1938 година.
Самоносеща каросерия и модерен производствен процес
След Olympia, станал първият германски сериен автомобил със самоносеща изцяло стоманена каросерия, Kadett също използва новата технология. Тази компановка предлага множество предимства в сравнение с монтираните върху носеща рама дървени каросерии. Динамиката на пътя и разходът на гориво се подобряват благодарение на по-ниското тегло на автомобила, а нивото на безопасност е по-високо заради здравата пътническа клетка и ниския център на тежестта. Самоносещата конструкция от своя страна отваря възможности за използване на нови производствени методи, които се използват и в наши дни: каросерията и двигателят (комбинацията двигател, трансмисия, ходова част) се съединяват в така наречения процес на „женитба“ на поточната линия с помощта на хидравлични елеватори. Kadett се произвежда от Opel, в Рюселсхайм, където през 1936 година, компанията използва най-модерната и голяма преса за каросерийни детайли в Европа.
Свеж дизайн и иновативни технологии
Вместо старите отделни лампови елементи, новите предни светлини вече са интегрирани в каросерията и осигуряват на Kadett свежо излъчване. Това не е изненадващо на фона на факта че Opel е първият производител направил модерния автомобилен дизайн популярен в Европа. В началото на 30-те години, малко след интегрирането на компанията в General Motors Group, по инициатива на главния дизайнер на GM Харли Ърл, в Рюселсхайм е създаден специален отдел по дизайн.
Много автомобил за своята цена: още през 1936 година, първият Kadett предлага типичното за компактния модел съотношение между цена и качества и по този начин дава началото на демократизацията на лукса. Впоследствие това става характерно за марката Opel. Технологии като хидравлични спирачки на четирите колела, индикатори за посоките (мигачи), вентилация без създаване на течение, с помощта на триъгълни предни стъкла на панти и защитен от прахоляк достъп до багажника са доста необичайни решения за тази автомобилна категория по това време. В Kadett, всичко това е част от стандартното оборудване.
Kadett е първият модел на Opel оборудван със самостоятелно разработения от инженерите на компанията карбуратор с падащ поток, включващ така наречената „тръба на Вентури“. В тази конструкция, носеща името на италианския физик Джовани Батиста Вентури (1746–1822 г.), горивото се смесва с преминаващия въздух, преди дроселовата клапа. „Тръбата на Вентури“ в случая представлява тънкостенна тръбна конструкция със свиващ се профил. С преминаването на въздуха през нея, последният се ускорява, преминава по-бързо и намалява налягането си в сравнение с това при останалата част на секцията. В резултат от създадения вакуум (по подобия на този над самолетно крило) в тази част се засмуква гориво от тънка тръбичка, което се смесва с въздуха.