Черна Магия (тест на BMW Х5/Х6 M50d)

Винаги търсят нещо ново онези хора от BMW. Този път е в няколко форми: луксозна "петица" и проходими X5 и X6. Увериха ни, че новото в тях е най-мощният шестцилиндров дизел в света. После ни го дадоха, а след още малко допълниха: "Ето ви направо и двата Х-са".

Силно начало, а уж се познаваме с тези двама братя Х-ове от години. Оказаха се доста различни, защото времената се менят, и то бързо. Това е така, откакто първият сериен дизелов двигател, дело на BMW М-дивизията, се появи на бял свят.

Защото беше ерес, когато от М GmbH хората, с прецизните като скалпел високооборотни атмосферни 6-таци, конструираха отново бензинов, но с принудително пълнене не от един, а от два турбокомпресора. Сега е минало, а смелостта им стигна и до първото заиграване с xDrive задвижване на четирите колела. Оттук нататък революцията вътре в компанията няма как да бъде спряна.

Днес още е светотатство дизелова "печка" да е сърцето на който и да е от М-моделите. Тогава дизелови М-машини ли са Х5 и Х6 M50d?

 Видео и Галерия

В Мюнхен продължават да отричат и отбягват въпроса въпреки всички ///М-емблеми и напомпани мускули. Твърде смело е, рано е още... казват си там и изчакват всички да свикнат с цялата тази идея. Явно е, че е неизбежно и тези дни ни предстоят. За да си отговорим, трябваше да ги покараме... тежка работа, но някой трябва да я свърши.

Черната TwinPower Turbo магия идва със страшна сила. Забравете за обидни думи като "турбо дупка", "лаг" и други от този род. Неизчерпаемата мощ и въртящ момент препускат през осемте предавки като подивели коне. Няма я онази тъпа физиономия, когато даваме газ на силен дизел, но оборотите му свършват и иска нова предавка. На нейно място има усмивка, защото силата продължава да е с теб високо в оборотите. Сетивата тотално се объркват при доближаване на червената зона, където ограничителят удря чак при 5250 обр., защото дотам въртяха само бензиновите двигатели, или поне досега.

Във високи обороти звучи като голям, мощен бензинов "шестак". Музика за ушите, но не и изненада. Дизелите с шест гърла от Мюнхен винаги са били гласовити.

Повечето от суперлативите са на сметката на тристепенното свръхпълнене от турбините с променлива геометрия. Доскоро две от тези бяха авангардно решение, сега и това остана в историята. Всичките 381 кс и 740 Нм въртящ момент сякаш за вкопчени в четирите гуми от xDrive системата. Трите турбокомпресора обаче не работят заедно и са с различен размер - два малки и един голям.1. При ниски обороти първият малък компресор доставя нужното налягане.2. Оборотите се вдигат и второто голямо турбо започва да доставя още налягане директно през малкото към всмукателната и охладителната система на двигателя.3. Във високи обороти, когато капацитетът на един малък турбокомпресор не е достатъчен, идва ред на втория малък компресор (трети поред).

Много сила на цената на малко дизел.

Тези три точки не те вълнуват силно, когато ускоряваш от зелен светофар до 100 км/ч за 5.3 сек. Тогава зад волана на тежащите повече от 2.2 тона Х5 и Х6 M50d сетивата са отново объркани. Усещаш много повече от 381 кс. След това поглеждаш разхода от десет, или още 2-3 литра, в зависимост от настроението, на 100 км в градски условия и не ти се вярва.

Според BMW на дълъг път може да се свали до 6.8 л/100 км, но не намерихме толкова спокоен шофьор, който да се наеме да провери дали е вярно. Каквото и да си говорим, комбинацията от мощност, размер/маса, динамика и разход е феноменална.

Не всичко обаче е "Черна Магия" и три турбокомпресора. М-почеркът се усеща по фините настройки на окачването, управлението, спирачките и накрая извира през обвивката. Сякаш не управляваш един от онези познати Х-ове. Повече напомня за поведението на голям и мощен седан.

Обичат да ги натискаш здраво, не се страхуват и питат за още, после пак...

Окачването е настроено да отговори на силата и динамиката, с която разполагат Х5 и Х6 M50d. Системата Adaptive Drive работи с индивидуални настройки на амортисьорите, които с всичките си сили държат големите тела на двата M50d Х-а максимално изправени в завой, позволявайки да останеш докрай прецизен. На влизане активното кормилно управление променя предавателното число и "тежестта" на волана спрямо ъгъла и скоростта.

"Защото два завоя никога не са еднакви".

Според теологията Бог е един и вечен, но съществува едновременно като три личности: Бог Отец, Иисус Христос, въплътил се като Иисус от Назарет, и Свети Дух. Тримата заедно са Светата Троица.

Според разбиранията в Мюнхен двигателят е един и съвършен - 6-цилиндров редови, но днес е обладан от черна магия и вдишва едновременно чрез силата на три турбокомпресора. Тримата заедно не са Светата троица, но могат да сменят посоката на въртене на планетата със силата си.

BMW Х5 и Х6 във версия M50d все още не са част от философията на чистокръвното М-семейство. Ако търсим дизелов еквивалент на тях обаче, вече сме го намерили в лицето на тези модели с мощно биещото 6-цилиндрово сърце с три турбокомпресора и малко черна магия.

BMW Х5 M50d

Разход на гориво

Градско в л/100 км 8,8

Извънградско в л/100 км 6,8

Комбиниран цикъл в л/100 км 7,5

Емисии СО2 в г/км 199

Обем на резервоара в литри 85

Технически данни

Макс. скорост км/ч 250

Ускорение 0-100 км/ч в сек. 5,4

Тегло

Собствено тегло 2225

Максимално допустим товар в кг 2830

Допустим товар в кг 680

Допустимо натоварване на осите в кг 1340 / 1555

Двигател

Цилиндри/ клапани 6 / 4

Обем в куб. мм 2,993

Ход/диаметър в мм 90,0 / 84,0

Макс. мощност в кВт (к.с.) 280 (381) / 4000-4400

Макс. въртящ момент в Нм 740 / 2000-3000

Степен на сгъстяване: 1 16.0

Колела

Размер на гумите (предна ос) 255/50 R19 107W

Размер на гумите (задна ос) 285/45 R19 111W

Базова цена

От 159 840 лв (с ДДС)

BMW Х6 M50d

Разход на гориво

Градско в л/100 км 9,0

Извънградско в л/100 км 7,0

Комбиниран цикъл в л/100 км 7,7

Емисии СО2 в г/км 204

Обем на резервоара в литри 85

Технически данни

Макс. скорост км/ч 250

Ускорение 0-100 км/ч в сек. 5,3

Тегло

Собствено тегло 2225

Максимално допустим товар в кг 2750

Допустим товар в кг 600

Допустимо натоварване на осите в кг 1350/1475

Двигател

Цилиндри/ клапани 6/4

Обем в куб. мм 2993

Ход/диаметър в мм 90,0/84,0

Макс. мощност в кВт (к.с.) 280 (381)/4000-4400

Макс. въртящ момент в Нм 740 / 2000-3000

Степен на сгъстяване: 1 16,0 (Diesel)

Колела

Размер на гумите (предна ос) 275/40 R20 106Y

Размер на гумите (задна ос) 315/35 R20 110Y

Базова цена

От 168 860 лв (с ДДС)

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти