Черна Магия (тест на BMW Х5/Х6 M50d)
Винаги търсят нещо ново онези хора от BMW. Този път е в няколко форми: луксозна "петица" и проходими X5 и X6. Увериха ни, че новото в тях е най-мощният шестцилиндров дизел в света. После ни го дадоха, а след още малко допълниха: "Ето ви направо и двата Х-са".
Силно начало, а уж се познаваме с тези двама братя Х-ове от години. Оказаха се доста различни, защото времената се менят, и то бързо. Това е така, откакто първият сериен дизелов двигател, дело на BMW М-дивизията, се появи на бял свят.
Защото беше ерес, когато от М GmbH хората, с прецизните като скалпел високооборотни атмосферни 6-таци, конструираха отново бензинов, но с принудително пълнене не от един, а от два турбокомпресора. Сега е минало, а смелостта им стигна и до първото заиграване с xDrive задвижване на четирите колела. Оттук нататък революцията вътре в компанията няма как да бъде спряна.
Днес още е светотатство дизелова "печка" да е сърцето на който и да е от М-моделите. Тогава дизелови М-машини ли са Х5 и Х6 M50d?
Видео и ГалерияВ Мюнхен продължават да отричат и отбягват въпроса въпреки всички ///М-емблеми и напомпани мускули. Твърде смело е, рано е още... казват си там и изчакват всички да свикнат с цялата тази идея. Явно е, че е неизбежно и тези дни ни предстоят. За да си отговорим, трябваше да ги покараме... тежка работа, но някой трябва да я свърши.
Черната TwinPower Turbo магия идва със страшна сила. Забравете за обидни думи като "турбо дупка", "лаг" и други от този род. Неизчерпаемата мощ и въртящ момент препускат през осемте предавки като подивели коне. Няма я онази тъпа физиономия, когато даваме газ на силен дизел, но оборотите му свършват и иска нова предавка. На нейно място има усмивка, защото силата продължава да е с теб високо в оборотите. Сетивата тотално се объркват при доближаване на червената зона, където ограничителят удря чак при 5250 обр., защото дотам въртяха само бензиновите двигатели, или поне досега.
Във високи обороти звучи като голям, мощен бензинов "шестак". Музика за ушите, но не и изненада. Дизелите с шест гърла от Мюнхен винаги са били гласовити.
Повечето от суперлативите са на сметката на тристепенното свръхпълнене от турбините с променлива геометрия. Доскоро две от тези бяха авангардно решение, сега и това остана в историята. Всичките 381 кс и 740 Нм въртящ момент сякаш за вкопчени в четирите гуми от xDrive системата. Трите турбокомпресора обаче не работят заедно и са с различен размер - два малки и един голям.1. При ниски обороти първият малък компресор доставя нужното налягане.2. Оборотите се вдигат и второто голямо турбо започва да доставя още налягане директно през малкото към всмукателната и охладителната система на двигателя.3. Във високи обороти, когато капацитетът на един малък турбокомпресор не е достатъчен, идва ред на втория малък компресор (трети поред).
Много сила на цената на малко дизел.
Тези три точки не те вълнуват силно, когато ускоряваш от зелен светофар до 100 км/ч за 5.3 сек. Тогава зад волана на тежащите повече от 2.2 тона Х5 и Х6 M50d сетивата са отново объркани. Усещаш много повече от 381 кс. След това поглеждаш разхода от десет, или още 2-3 литра, в зависимост от настроението, на 100 км в градски условия и не ти се вярва.
Според BMW на дълъг път може да се свали до 6.8 л/100 км, но не намерихме толкова спокоен шофьор, който да се наеме да провери дали е вярно. Каквото и да си говорим, комбинацията от мощност, размер/маса, динамика и разход е феноменална.
Не всичко обаче е "Черна Магия" и три турбокомпресора. М-почеркът се усеща по фините настройки на окачването, управлението, спирачките и накрая извира през обвивката. Сякаш не управляваш един от онези познати Х-ове. Повече напомня за поведението на голям и мощен седан.
Обичат да ги натискаш здраво, не се страхуват и питат за още, после пак...
Окачването е настроено да отговори на силата и динамиката, с която разполагат Х5 и Х6 M50d. Системата Adaptive Drive работи с индивидуални настройки на амортисьорите, които с всичките си сили държат големите тела на двата M50d Х-а максимално изправени в завой, позволявайки да останеш докрай прецизен. На влизане активното кормилно управление променя предавателното число и "тежестта" на волана спрямо ъгъла и скоростта.
"Защото два завоя никога не са еднакви".
Според теологията Бог е един и вечен, но съществува едновременно като три личности: Бог Отец, Иисус Христос, въплътил се като Иисус от Назарет, и Свети Дух. Тримата заедно са Светата Троица.
Според разбиранията в Мюнхен двигателят е един и съвършен - 6-цилиндров редови, но днес е обладан от черна магия и вдишва едновременно чрез силата на три турбокомпресора. Тримата заедно не са Светата троица, но могат да сменят посоката на въртене на планетата със силата си.
BMW Х5 и Х6 във версия M50d все още не са част от философията на чистокръвното М-семейство. Ако търсим дизелов еквивалент на тях обаче, вече сме го намерили в лицето на тези модели с мощно биещото 6-цилиндрово сърце с три турбокомпресора и малко черна магия.
BMW Х5 M50d
Разход на гориво
Градско в л/100 км 8,8
Извънградско в л/100 км 6,8
Комбиниран цикъл в л/100 км 7,5
Емисии СО2 в г/км 199
Обем на резервоара в литри 85
Технически данни
Макс. скорост км/ч 250
Ускорение 0-100 км/ч в сек. 5,4
Тегло
Собствено тегло 2225
Максимално допустим товар в кг 2830
Допустим товар в кг 680
Допустимо натоварване на осите в кг 1340 / 1555
Двигател
Цилиндри/ клапани 6 / 4
Обем в куб. мм 2,993
Ход/диаметър в мм 90,0 / 84,0
Макс. мощност в кВт (к.с.) 280 (381) / 4000-4400
Макс. въртящ момент в Нм 740 / 2000-3000
Степен на сгъстяване: 1 16.0
Колела
Размер на гумите (предна ос) 255/50 R19 107W
Размер на гумите (задна ос) 285/45 R19 111W
Базова цена
От 159 840 лв (с ДДС)
BMW Х6 M50d
Разход на гориво
Градско в л/100 км 9,0
Извънградско в л/100 км 7,0
Комбиниран цикъл в л/100 км 7,7
Емисии СО2 в г/км 204
Обем на резервоара в литри 85
Технически данни
Макс. скорост км/ч 250
Ускорение 0-100 км/ч в сек. 5,3
Тегло
Собствено тегло 2225
Максимално допустим товар в кг 2750
Допустим товар в кг 600
Допустимо натоварване на осите в кг 1350/1475
Двигател
Цилиндри/ клапани 6/4
Обем в куб. мм 2993
Ход/диаметър в мм 90,0/84,0
Макс. мощност в кВт (к.с.) 280 (381)/4000-4400
Макс. въртящ момент в Нм 740 / 2000-3000
Степен на сгъстяване: 1 16,0 (Diesel)
Колела
Размер на гумите (предна ос) 275/40 R20 106Y
Размер на гумите (задна ос) 315/35 R20 110Y
Базова цена
От 168 860 лв (с ДДС)