Opel сложиха "тихия дизел" и в Zafira Tourer

Opel предлага още една възможност за избор на изключително икономичен Zafira Tourer: гъвкавият и функционален седемместен модел на марката вече се предлага с втората версия на двигателя 1.6 CDTI ecoFLEX, разполагаща с мощност от 88 кВт/120 к.с. Тя се присъединява към турбо дизела със 100 кВт/136 к.с, който направи своя дебют именно в компактния ван през миналата година. И двата принадлежат към новото поколение дизелови двигатели на Opel и се отличават с изключително нисък разход на гориво, невероятно балансирана работа и минимално ниво на шума. Заради последното, двигателят на Opel 1.6 CDTI ecoFLEX си спечели прозвището „шептящия дизел" от специализираните в областта на автомобилите издания. Той е част от голямата моделна и двигателна офанзива на Opel, в рамките на която в периода от 2014 до 2018 година ще бъдат представени 27 нови модела и 17 нови двигателя. Новата базова дизелова версия на Zafira Tourer ще се предлага на изключително атрактивната цена от 44 440 лева (препоръчителна цена за България с включен ДДС).

Цялостната концепция на двигателя още от ниво развойна работа е фокусирана върху намаляването на генерираните от двигателя шум и вибрации. Резултатът е един агрегат работещ с копринена мекота и невероятен баланс. Използвани са авангардни CAE симулации (Computer Aided Engineering, компютърни системи за проектиране) и различни оптимизационни системи за прецизен анализ на всеки компонент и подсистема още преди да бъде конструиран първият двигател и дори първият детайл. Успехът на тази работа се доказва от най-добрите в класа параметри по отношение на шума и вибрациите. 

Новото поколение дизелови двигатели е на върхово ниво и в други области: то е цялостно оптимизирано по отношение на разхода на гориво и емисиите на CO2. Zafira Tourer, оборудвана с двигателя 1.6 CDTI ecoFLEX със 88 кВт/120 к.с. разполага стандартно със Start/Stop система, а така също и със шестстепенна механична трансмисия с намалено вътрешно триене и система за рекупериране на спирачната енергия. За осигуряване на оптималното управление на електрическите енергийни потоци, последната възстановява част от кинетичната енергия с помощта на електрически генератор в режимите на спиране на автомобила. Генерираната по този начин енергия се съхранява в акумулатора. Това на практика се случва, когато водачът отнеме газта или натисне спирачния педал. При достатъчно високо ниво на зареждане на батерията, генераторът няма за задача да захранва бордовите консуматори и облекчава работата на двигателя; необходимата за целта енергия се осигурява от акумулатора. Генераторът не консумира енергия и двигателят няма задачата да го задвижва при ускоряване например, а всичко това води до намаляване на разхода на гориво и емисиите на CO2. Подобен специфичен цикличен и импулсен процес на зареждане би претоварил стандартен тип акумулатор, поради което е необходимо използването на акумулатори отговарящи на изискванията за този тип работа. Те се наричат Absorbent Glass Mat (акумулатори с абсорбираща стъкловлакнеста материя, AGM) и именно с такъв е оборудвана Zafira Tourer. Този тип технологично решение осигурява максимално ниво на надеждност на работата на електрическата система и гарантира стартирането на двигателя без проблеми и без закъснение по всяко време. В батерията от типа AGM структурата на материята от стъкловлакна абсорбира течния електролит, осигурявайки високо ниво на плътност, с което се намалява вътрешното съпротивление, подобряват се характеристиките при студен старт и се увеличава експлоатационният живот на акумулатора.

Благодарение на тези авангардни технологии, новият „шептящ дизел" в Zafira Tourer е не само изключително тих и комфортен за шофиране. Той има значително намален разход на гориво и емисии на CO2, със стойности съответно 4.5 л/100 км в комбиниран цикъл и 119 г/км в същите условия. Те осигуряват на седемместния Zafira Tourer клас на ефективност „A" в Германия.

 

Новото поколение дизелови двигатели на Opel: мощни, икономични и опазващи околната среда

И двете версии (със 120 к.с. и със 136 к.с.) на двигателя на Zafira Tourer 1.6 CDTI имат нива на емисии на вредни вещества покриващи бъдещия стандарт Euro 6. Инженерите са постигнали това с помощта на интегрирането в изпускателната система на технология за селективна каталитична редукция (SCR), наречена от Opel BlueInjection, благодарение на която тези дизелови двигатели са чисти като бензиновите. Работата на SCR е базирана на процес на допълнителна обработка на газовете с безвредна течност наречена AdBlue®, съставена от урея и вода и впръсквана в потока от отработили газове. В рамките на този процес разтворът се разгражда до амоняк, който се абсорбира в специална каталитична пореста маса. При реакцията с него азотните окиси (NOx), които са част от общото количество вредни вещества в отработилите газове навлизащи в катализатора, селективно се разграждат до чист азот и водни пари. По този начин нивото на азотните окиси се намалява с 60 до 80 процента.

Цилиндровият блок, опората на коляновия вал и цилиндровата глава на 1.6 CDTI са изработени от алуминий, като по този начин се спестяват над 20 кг тегло. Налягането на впръскване на инжекторите достига 2,000 бара или с 25 процента повече от това на предишните поколения двигатели, а броят на впръскванията на цикъл достига 10. По този начин се постига по-добро разпрашаване и смесване на горивото с въздуха, а следователно и по-висока мощност и по-нисък разход на гориво.

Двата двигателя от ново поколение 1.6 CDTI завършват широката гама от дизелови агрегати на Zafira Tourer. Палитрата включва известния 2.0-литров дизел на Opel с мощност 81 кВт/110 к.с., 96 кВт/130 к.с. или 121 кВт/165 к.с., както и върховата версия, осигуряваща 143 кВт/195 к.с. и 400 Нм въртящ момент. Бензиновата гама се състои от 1.8 литров агрегат с мощност от 85 кВт/115 к.с. и варианти на 1.4-литровия Turbo със 88 кВт/120 к.с. и 103 кВт/140 к.с., както и версията на 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo със 125 кВт/170 к.с. Най-мощният бензинов двигател в гамата на Zafira Tourer е 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo със 147 кВт/200 к.с. И двете версии на бензиновия турбо агрегат също са част от напълно новите поколения двигатели на Opel.

Клиентите, които искат автомобили с още по-ниски експлоатационни разходи и високо ниво на екологичност, могат да разчитат на 1.4 LPG ecoFLEX (Liquefied Petroleum Gas, втечнен петролен газ) със 103 кВт/140 к.с и 1.6 CNG ecoFLEX (Compressed Natural Gas, сгъстен природен газ) със 110 кВт/150 к.с.

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти