30 години Shell Eco-marathon - диалог за интелигентен транспорт и енергийна ефективност
Състезанието създава условия, в които се раждат креативни решения за бъдещите енергийни предизвикателства
Еволюция и иновации
В първите издания на Shell Eco-marathon Европа всички участници използват само бензинови двигатели с вътрешно горене. Има само една конструктивна категория – „Прототипи“, а в изработването на превозните средства се влагат дърво и фибростъкло, поставени върху метално шаси. Участниците залагат на творчество и въображение в конструирането на първите в света енергийно ефективни автомобили и така постигат грандиозни за онова време резултати. Днес, 30 години по-късно, Shell Eco-marathon Европа е чувствително еволюирал. Съвременните млади изследователи, изпитващи границите на енергийната ефективност на пътя, участват в две категории – „Прототипи” и „Градски тип” автомобили, като могат да използват шест вида горива и източници на енергия – бензин, дизел, етанол, синтетичен дизел от природен газ, водородна горивна клетка и електрическа батерия. Днешните коли се конструират от въглеродни нишки в интегрирано шаси, като по този начин се създават значителни облекчения в теглото на автомобила и се постига неговия футуристичен външен вид за максимална аеродинамичност. За външните части на автомобилите студентите използват алуминий, въглерод и дори 3D принтиране. Някои от технологичните решения на участниците в Shell Eco-marathon Европа изпреварват времето си. Преди повече от 10 години един от отборите заменя традиционния разпределителен клапан в двигателя на своя автомобил с по-ефективна и гъвкава електромагнитна система – нещо, което едва сега се налага като решение в автомобилопроизводството. През 2014 г. отбор от Холандия построи своя автомобил чрез 3D принтиране. Благодарение на технологията арматурното табло, воланът, огледалата и дръжките, както и 220-те отливки за направата на купето на автомобила са принтирани и поставени успешно в конструкцията. В същото състезание португалският отбор AERO@UBI представи една отличителна иновация. Те конструираха кола, която няма кормило, а вместо това се придвижва, ръководена изцяло от движенията на тялото на водача. През изминалите 30 години всички решения, внедрени в колите, са с една основна цел – намаляване разхода на гориво и подобряване икономичността на автомобилите.Поставените рекорди
През 2011 г. победителите от Франция Microjoule – La Joliverie постигнаха резултат от 3 688 км, които изминаха с еквивалента на 1 литър гориво с техния автомобил с двигател с вътрешно горене. Това разстояние е равно на разстоянието от Ротердам до Москва. През същата година в категорията електрическа мобилност, където автомобилите използват електрически заряд за задвижване, рекордът е поставен от отбор от Австрия – 842 км за 1 кВтч. Една година по-късно, през 2012, в категорията „Градски тип” автомобили с двигатели с вътрешно горене, отбор от Дания подобри собствения си рекорд, като измина 611,1 км с 1 литър гориво. В категорията „Прототипи”, MAC Eco Team от Холандия постигна резултат от 416,3 км за литър гориво с тяхната кола, задвижвана със синтетичен дизел от природен газ. За да съпоставят различните типове енергия един с друг, от отборите се изисква да изминат определено разстояние за фиксирано време – 10 обиколки на трасето за 39 минути. Цялото количество изразходвана енергия се пресмята и се изразява в съотношение километър/литър и километър/кВтч.Бъдещето
През 2050 г. населението на Земята ще надхвърли 9 млрд. души, от които 70% ще живеят в градовете. Очаква се до тогава глобалното търсене на енергия да се увеличи с над 50% от това през 2000 г. За да отговори на повишеното търсене, светът трябва да мобилизира всички свои ресурси в ефективното и интелигентно използване на съществуващите източници на енергия посредством иновации и разработване на нови технологии. Никоя компания не е в състояние самостоятелно да реши тези въпроси. Изправени пред това предизвикателство, бизнесът, правителствата и обществата трябва да работят ръка за ръка. Чрез състезанието Shell демонстрира ролята на образованието и развитието на млади таланти в инженерната сфера, както и колко важен е диалогът между всички заинтересовани страни, в т.ч. академичната общност, бизнеса, правителствата, неправителствените организации и медиите за намиране на отговор на енергийните и екологичните предизвикателства на нашето съвремие. Shell Eco-marathon е нагледен пример за това как в продължение на 30 години идеята за енергийна ефективност в транспорта еволюира, ангажирайки по устойчив начин академичната общност и поддържайки обществената дискусия по тази толкова значима тема. Това, което вчера е изглеждало невъзможно, днес е факт. Как ще изглежда интелигентният автомобил с нисък разход на енергия, несъмнено ще стане ясно в следващите издания на Shell Eco-marathon.