Колоездачният бос Олег Тинков: Вместо да ни плащат, ни слагат в кучешки колибки и ни хранят с евтина храна
Преди две години ексцентричният руснак Олег Тинков си купи отбор по колоездене - датския "Саксо Банк", и го направи руски. Но запази звездата Алберто Контадор. Испанецът му се отплати с титли от две от най-силните състезания в този спорт - Вуелтата през 2014 и Джиро д'Италия преди около 2 месеца. Последният успех на Конта бе шумно отбелязан от боса, който в знак на триумфа боядиса косата си в искрящо розово, наподобявайки цвета на фланелката на победителя. Тинков е голям фен на колоезденето и самият той често върти педалите по време на големите обиколки след основната група, въпреки че докторите са му забранили да се качва на велосипед. А защо и какво още има да разкаже руснакът за пелотона, състезанията и разходите си по отбора, ще прочетете в интервюто.
- Осем часа вечерта е, а вие вече сте карали колело. Колко километра навъртяхте?- 83-85 за около 3 часа. Не са толкова много, но аз отдавна не съм се качвал на колело за добра тренировка. Докторите ми забраниха да въртя педали след операцията на коленете ми. Казаха ми, че може да е опасно, но ако слушаш лекарите, може въобще да не живееш. Малко по малко трупам обем. Главното е да не се претоваря. И без това 6 седмици не съм тренирал.
- Какъв е личният ви рекорд?- 260 км. След това цяла нощ пих вода и почти не можах да спя. Организмът ми не можа да се възстанови, защото карам малко. За миналата година съм навъртял едва 6000 км. За удоволствие. Аз никого не искам да удивя или да се изхвърлям, правя го, защото ми е интересно. Бих карал цяла година, но от септември започва работата ми в офис - основният ми бизнес "Тинкофф банк". Като цяло за годината аз въртя педали само на Джирото, на Тур дьо Франс, няколко дни на Вуелтата и на някои други състезания. Хората по улиците винаги гледат на мен все едно съм с квадратни очи, но това е нормално. На руснаците в Европа винаги така гледат.
- Може би защото другите собственици на отбори не са на велосипеди...- Анди Риш на БМС се вози в кола, Игор Макаров на "Катюша" никога не съм го виждал на колело. Джери Рейна на "Орика" от време на време се качва да покара. Затова пък мениджърите често въртят педалите.
- Тур дьо Франс е състезанието на вашите мечти, а вие казвате, че искате да го спечелите след 4-5 години...- Ами да - аз съм такъв човек, пленителен. Ако бързо постигна целите си, ми става безинтересно. Но това не е причина да загубим тази година (смее се). Контадор не е толкова назад, а Петер Саган държи зеленото трико. Постепенно вървим към голямата си цел, правим най-добрия отбор в света. А колко години ще ни отнеме това... Честно да си кажа - не знам. Колоезденето е скъпо хоби. Аз обичам гонките - има фантастични етапи: павета, калсики.
- Колко скъпо е това хоби?- Вижте, бюджетът на "Тинкофф-Саксо" е повече от 20 млн. евро Имаме няколко спонсора, разбира се, паричната част е основно мое задължение. Това е някъде 4-5-и бюджет в Тура. "Скай" харчат 31 млн. евро, "Астана" и "Катюша" - малко под 30 млн. евро.
- Все пак не е толкова много, колкото във футбола. - Възможно е, но аз не вярвам на футболистите. Както съм казал, руските футболисти преди изглеждаха невзрачно, уродливо, а сега играят така. Нищо не се е променило. Последният мач на националите срещу Австрия например - какво беше това? Срам.
- Защо гледате футбол, като, меко казано, не го харесвате и дори го ненавиждате?- Не е вярно, че го ненавиждам. Ненавистта е емоция, а у мен към руския футбол няма никаква емоция - просто ми е все едно. Не гледам често, но синът ми обича футбола и той наблюдаваше мача. Аз погледах първото полувреме - мизерен спектакъл, и реших да не си развалям вечерта с тях.
- Как се разпределя един бюджет в колоезденето?- Заплатите са 75-80%. Плюс логистика, техника и т.н.
- Има ли някой, който печели от колоездене?- Никой. Това е чисто хоби. Или не голям бизнес, защото все пак получаваш малко реклама. Брендът ни "Тинкофф" вече е разпознаваем в цяла Европа, сто процента. Да кажа обаче, че това е супер мегаефектовно - не мога, но пък постоянно се развива.
- Но вашите клиенти са главно в Русия, а там колоезденето се показва само по Евроспорт, който има ограничена аудитория...- Това е проблем, но от 1 септември стартира безплатен спортен канал в Русия и мисля, че той трябва да излъчва не само футбол и хокей. Надявам се, че ще бъде проявен интерес и към велоспорта. Готов съм да стимулирам този процес. Но трябва да е ясно - това не е моя работа. Не искам и няма да вървя и да се моля да купят правата. Има си федерация по колоездене. Аз искам просто да имам най-добрия отбор в света, харесва ми да карам колело на големите обиколки и да пия вино. Разберете, аз обичам велоспорта. Искрено и ми е жалко и обидно това, което се случва в момента с него - не само в Русия, но и в света. По улиците има тълпи от хора, а къде е финансовата облага от това? Ами съберете по 1 евро от човек, независимо какъв му е доходът. А сега нищо не се случва. Така че не е странно, че футболът има приходи, а колоезденето - не. Но собствениците на отборите в по-голямата си част не са бизнесмени, а бивши състезатели. Те нямат за цел да изкарат пари, да направят продукта интересен. Нямат такива умения. Те от малки въртят педалите, повечето дори не са ходили в университет, след като са завършили училище. И как може такива хора да вземат големи решения? Максимум да намерят богат спонсор, да откраднат 10 процента и да се радват на живота, посещавайки Италия, Франция, Испания, Холандия и т.н. Всички си мислят, че в Русия се краде и се дават рушвети. Глупости. В Европа е точно така. Намери си милионер и животът ти ще е песен.
- Във футбола се печели от продажба на права. Вие от какво печелите?- От нищо. Затова и наскоро казах, че съм готов да бойкотирам Тур дьо Франс следващия сезон.
- Добре де, но ако се платят някакви пари, за собствениците на отборите това ще са жълти стотинки.- Абсолютна лъжа. Във Франция например печалбата е 80 млн. евро. Да ни дадат половината, пак е някакъв "хляб" - ще решим как да го разпределим.
- Каква сума ще ви удовлетвори вас? 5-10 милиона?- Не знам. Както се казва, не слагай тигана, докато рибата е в морето. Но какво ни дават сега организаторите на Тура ( ASO)? Ние им докарваме скъпоплатени състезатели, оборудване от най-висша класа, а какво получаваме в замяна - кучешки колибки и евтина храна.
- А защо няма като във футбола например - продажба на фланелки, на екипи с имената на състезателите?- Има, но приходите съвсем не са големи. Около половин милион евро, а трябва да мислиш за доставката им, за транспорта. Просто няма интерес към тях. Даже по времето на Ланс Армстронг от "Найк" на няколко пъти се опитаха да продават негова серия, но не се получи.
- Кога да очакваме трансфери в колоезденето?- Не знам. Това е друг проблем, който пречи на бизнеса. Няма система, която да регулира преминаването на един млад талант в друг отбор и която да компенсира разходите ти по изграждането му. Но за такива неща се говори само около Тура. Като мине, и всичко се забравя. А аз не съм готов да правя революция. Не искам с никого да воювам. Да, би било интересно да играем по други правила - както в НХЛ или НБА, но велосипедният спорт все още не е готов за това.
- Добре, щом вие не искате да сте новатор, тогава кой? Международната федерация ли?- Не, те дори на обратно - пречат. На тях им трябва максимално да се отдалечат от професионалния спорт. Олимпиади и световни първенства да си правят на воля. Достатъчно.
- Некомпетентни ли са?- Да кажем така - основно са случайни хора. При нас всички са привикнали да демонизират Русия, но в Европа глупаците не са по-малко.
- В руския футбол има много наши играчи, но в руския "Тинкофф" са само четирима...- А откъде да взема повече? Даже и тези са много. Ако трябва да съм честен, по-скоро са двама. В "Катюша", която е държавен проект, руснаците са по-малко от половината.
- Може би затова интересът в Русия не е голям.- А може би просто ние не умеем да се радваме. Ето например, когато Контадор спечели Джирото, аз излязох на подиума с руското знаме, но кой написа повече за това? Трябва да се радваме повече. Ето в Италия аз се държах скандално - боядисах си косата в розово, след като спечелихме. А тук, във Франция, не знам къде да намеря жълта боя. Какво следва сега - цялото тяло да си боядисам жълто. Шегувам се, разбира се. Да спечелим на Тура ще е много, много тежко. Нибали, Фрум и Кинтана дойдоха свежи на състезанието. Успехът на Джирото беше супер, но той беше планиран. А Джиро плюс Тур дьо Франс никой не е правил от 1998 г. Това е такава, ако искате я наречете, амбициозна цел."7 дни спорт"