Вход / Регистрирай се

Дейвид Култард в "Гостът на Sportal.bg": Ако продължава така, Никола Цолов върви към Формула 1

13-кратният победител във Формула 1 Дейвид Култард е поредната голяма спортна личност, която е главен герой в рубриката "Гостът на Sportal.bg". Бившият пилот на Уилямс, Макларън и Ред Бул идва за втори път в България, за да участва в Red Bull Showrun в центъра на София в неделя. Той по-рано днес се срещна и с Никола Цолов, за когото се изказа изключително ласкаво в нашето студио.

"Благодаря за поканата да се върна в България с Red Bull и да участвам за втори път в Red Bull Showrun", сподели Култард в студиото на Sportal.bg. "Този път ще ме придружава една българска звезда, с която да бъде съпричастни в развитието му към Формула 1. България може и да няма богата култура в моторните спортове по отношение на инфраструктура, то определено хората, които видях, бяха изключително страстни фенове.

Помня колко много хора демонстрираха толкова много страст, която ме докосна, въпреки че вече не съм професионален състезател. Интересното в такива Showrun събития е, че е много различно от състезанията във Формула 1, където чуваш само двигателя. Сега на този Showrun мога да чуя всички зрители, всеки от публиката може да ми каже да направя някой донът и аз с голямо внимание следя всичките им реакции. Феновете водят начина, по който аз пилотирам", обясни Култард.

"Щеше да ми хареса в моята кариера във Формула 1 да имаше толкова много улични състезания, защото обикновено ние бяхме ситуирани близко до пистите, които бяха извън градските части. Така не можеше да се насладим на всяка отделна култура и кухня, например. Сега се наслаждавам на тези неща като част от телевизионен екип. Най-добрите пилоти в света коментирам, но когато направят грешка, се удрят в стената. Географията се разширява.

Първата ми победа е много специален спомен, защото реализирах мечтата си не само да съм във Формула 1, но и да карам болид, достоен за победа. В течение на кариерата ставаш по-алчен за постижения и така се случи при мен. Огромно удоволствие ми доставяха победите на някои легендарни писти като Монако и Спа, но Формула 1 не живее на стари лаври. Сега имаме много млади пилоти, все повече млади таланти идват от Формула 2 и Формула 3, а пък и имаме 24 кръга в шампионата. Бъдещето е светло.

Айртон Сена беше най-добрият в своята епоха, а може би и изобщо в историята на спорта. Той беше много смирен, много мил, можеше много лесно да споделя опита си. Той ми обръщаше внимание да разменяме впечатления за колата, въпреки че бях много млад по това време. Впоследствие разбрах, че преди смъртта си той е казал на сър Франк Уилямс, че според него съм готов да бъда титуляр във Формула 1.

Кариерата ми съвпадна с епохите на хората, които мнозина смятат за най-великите в историята - Сена, Шумахер... Михаел беше по-противоречива фигура, по-твърд характер, а и с много по-агресивен стил. Ако изключим катастрофата с Макс Верстапен на "Силвърстоун", то Люис Хамилтън няма много противоречиви моменти в състезанията си, докато Михаел беше по-агресивен.

Аз се състезавах с много пилоти, които станаха световни шампиони. Като се замисля как тръгнах от едно малко шотландско селце, не мога да не съм изключително щастлив от кариерата си и от това къде се намирам днес. Направил съм много грешки, но аз чак на 29-30 години осъзнах как работи всичко във Формула 1. Като цяло обаче съм благодарен за целия си път, защото ето - сега съм в България и се готвя за страхотно събитие.

С огромен интерес следя битката този сезон - инерцията е на страната на Макларън в момента и мисля, че титлата ще се реши между тях. Но във Формула 1 винаги си на един ъпгрейд от постигане на пълния потенциал на болида ти.

Много се изненадах на трансфера на Хамилтън във Ферари. По мое време с Бърни Екълстоун всичко беше възможно в това отношение, докато сега с Либърти медия ми се струваше по-малко вероятно да се случи подобно нещо. Люис изглеждаше много отдаден на живота в Мерцедес, но явно идва нова фаза в живота за него. Ферари не се борят за победи, колкото по-скоро за място на подиума. През 2026-а може да имат повече шанс с новите правила, но Люис първо трябва да победи Шарл Леклер, което не е сигурно. Нека се настаним удобно и да се наслаждаваме на състезанията.

С Ейдриън Нюи работихме в Уилямс, Макларън, а пък и го придърпах към Ред Бул. Той е шампион на шампионите по дизайна на болид. Той е идеалният човек за Астън Мартин, но не знам дали веднага ще може да промени нещата там и да ги направи лидери. Не става само с един човек, а и в Ред Бул не му се получи моментално. Не знам дали ще осигури печеливш болид на Фернандо Алонсо, защото той ще е по това време на 65-66 години! Шегувам се...

Срещнах се по-рано днес с Никола Цолов, но съм го гледал в някои състезания. Впечатляваща беше победата му наскоро в Монако. Направи ми впечатление като много мотивиран, фокусиран и доста зрял човек, което е много важно качество извън пистата. Но кариерата ти в моторните спортове се определя от хронометъра и от карирания флаг. Той се състезава с много други млади пилоти от много страни, така че бъдещето е много светло. Ако продължава така, върви към Формула 1", завърши Култард пред Sportal.bg.

Следвай ни:

Снимки: Sportal.bg

Още от Моторни спортове

Виж всички