Франческо Баная завърши сезон 2024 в MotoGP с най-много победи от всички. Италианецът триумфира общо 18 пъти, след като спечели седем спринта и 11 дълги състезания. И това обаче не стигна на двукратния световен шампион да спечели третата си поредна титла в кралския клас.
В крайното класиране той завърши с актив от 498 точки, което е с цели 31 повече от актива, с който той спечели титлата през 2023 година. Заводският пилот на Дукати обаче остана на 10 пункта зад Хорхе Мартин, който спечели титлата с 508 точки.
Баная: Хорхе си заслужи титлата
Мартинатора стигна до короната, въпреки че записа с точно осем победи по-малко от Баная. Испанецът също спечели седем спринта, но в дългите състезания записа едва три успеха. Неговото постоянство във втората половина от сезона и грешките на Баная, най-вече в спринтовете, обаче донесоха титлата на Мартин.
Баная разкри кога е осъзнал, че ще загуби титлата в MotoGP
В хода на сезона Мартин записа четири нули, докато тези на Баная бяха двойно повече. Мартин не спечели точки в дългите състезания в Испания и Германия, както и в спринтовете в Италия и Индонезия. От тези четири нули цели три дойдоха след падания на Мартинатора от първото място, а всичките му катастрофи бяха след непредизвикани грешки.
При Баная пет от нулите дойдоха в съботните състезания, в които той не взе точки в Испания, Франция, Каталуния, Великобритания и Малайзия. Всички тези нули дойдоха след пилотски грешки от страна на италианеца, но същото не може да се каже за нулите му в дългите състезания в Португалия и Арагон, в които той не завърши след удари с братята Алекс и Марк Маркес.
В Португалия той се удари в Марк Маркес докато двамата се бореха за петото място, което след късното отпадане на Маверик Винялес от втората позиция щеше да се превърне в четвърто, три тура преди финала. Тук Баная загуби едни теоретични 11 или 13 точки, които щяха да са му напълно достатъчно за титлата.
В Арагон пък Баная се удари с Алекс Маркес докато двамата спореха за третата позиция малко преди финала на състезанието. В този случай загубата на Баная беше от 13 или 16 точки, които също щяха да са му напълно достатъчно, за да вземе титлата. Простата сметка показва, че в двата си инцидента с братята Маркес Баная загуби между 24 и 29 пункта и определено може да се каже, че тези два удара му костваха третата поредна световна титла.
Неговата единствена нула в дълго състезание, която не дойде след контакт с друг пилот, беше във втория старт на „Мизано“. Тогава той падна сам от третото място, което му коства 16 точки, които също щяха да са му достатъчно за титлата, но както се вижда от статистиката тези нули са напълно нормални в рамките на един сезон.
Снимки: Imago