Има ли шанс Николай Грязин за титлата в WRC2?

Два кръга преди края на сезона в Световния рали шампионат все още няма яснота каква ще е развръзката в битката за титлата във втория ешелон – WRC2. И в борбата за първото място трябва да се отчитат всички възможни елементи.

Всеки пилот има право на 7 старта в WRC2, от които се взимат шестте най-добри резултата.

Нова надежда за Солберг в битката за титлата в WRC2
Нова надежда за Солберг в битката за титлата в WRC2

Как изглежда картината към момента? След седемте си състезания този сезон начело с 123 точки е Оливър Солберг, но има още трима пилоти, които могат да го задминат или поне да се изравнят с него по точки: Йоан Росел, Сами Паяри и българският пилот Николай Грязин.

Грязин срещу всички в битката в WRC2 в Чили
Грязин срещу всички в битката в WRC2 в Чили

Солберг има едно отпадане този сезон, т.е една нула, вади я и остава с 123 точки. Росел е втори с 111 точки, като е карал в 6 ралита и има още един старт. Той задължително трябва да спечели рали „Централна Европа”, за да прескочи Солберг, тъй като най-лошият му резултат този сезон е едно 5-о място и Йоан ще загуби 10 точки.

Рованпера спечели рали „Чили”, Тойота догонва Хюндай
Рованпера спечели рали „Чили”, Тойота догонва Хюндай

Третият претендент, Сами Паяри стартира в Чили и „Централна Европа” с Rally1 автомобил и едва за Япония ще се върне в WRC2. Финландецът може да извади една нула и има още един старт до края на сезона – той е събрал 108 точки и ако завърши първи или втори в рали „Япония”, ще вземе титлата в WRC2. Но ако Росел спечели този уикенд, Паяри ще трябва да е първи в Япония, тъй като второто място ще му позволи да изпревари само Солберг.

И накрая – Грязин, който е аутсайдерът в това класиране. Той отстъпи в средата на сезона, когато не номинира бързите макадамови ралита за точки, защото се оказа, че неговият Ситроен С3 Rally2 не е достатъчно бърз на този тип настилка. И решителните битки за Николай останаха за края на сезона.

Николай е 4-и в класирането с 66 точки и има още две ралита – „Централна Европа” и „Япония”. Той трябва задължително да ги спечели и да вземе 50 точки, с които ще има 116. Те не стигат, но сметките в WRC2 са доста по-сложни от това.

На практика съдбата на титлата зависи от решението на ФИА за случилото се в 11-ата отсечка на рали „Чили”. Там водачът в класирането в WRC2 в ралито Солберг спука гума и загуби над 1.40 минути докато се върне на трасето. Но като го направи той се озова точно пред Йоан Росел, двамата караха в много гъста мъгла, Оливър беше на моменти много бавен и от тима на Росел поискаха стюардите да му върнат 40 секунди, загубени в отсечката. Стюардите уважиха искането на Росел, Солберг и ТОК Спорт протестираха това решение, но протестът им беше отхвърлен. В седмицата след ралито спорът беше отнесен от Солберг пред ФИА и сега се чака решението на федерацията.

Ако Росел си запази точките за първото място, то трябва да се реализира споменатата по-горе възможност за него. Ако обаче не си ги запази и загуби тези 40 секунди, Грязин ще излезе първи в рали „Чили” и към възможните 116 точки ще добави още 7, така ще се изравни със Солберг – двамата с по 23, но Николай ще има повече спечелени ралита. И ако Паяри не се справи в Япония, титлата ще е за Грязин. Както стана дума, шансовете му са най-малки в топ 4 в класирането, но все още съществуват.

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички