Повтаря ли Верстапен шампионския сезон 2009 на Бътън?

Случващото се с Макс Верстапен през сезон 2024 във Формула 1 изключително много напомня на това, което стана с Дженсън Бътън през 2009 година, когато британецът спечели своята единствена титла.

И двамата започнаха сезоните си много силно, но постепенно бяха догонени и изпреварени от своите съперници. В случая на Бътън преднината, която той натрупа в генералното класиране в началото на сезона се оказа достатъчна и той стигна до титлата. Колкото до Верстапен, тепърва ще разберем дали и той ще удържи фронта, или ще бъде изпреварен.

През 2009 година Бътън спечели шест от първите седем старта, финиширайки трето в другия, който беше спечелен от Себастиан Фетел. В последвалите десет надпревари обаче британецът се качи само два пъти на подиума с второто си място в Италия и третото в Абу Даби, което дойде след като той вече беше спечелил титлата в Бразилия.

В края на сезон Бътън имаше преднина от 11 точки пред Фетел, което по тогавашната точкова система се равняваше на повече от една победа (10 точки). Фетел записа общо четири победи в 17 старта през 2009 година, но стана жертва на слабата надеждностт на Ред Бул, а и изравняването на силите и разпръсването на победите между различните отбори във втората половина на сезона също не му помогна.

Във финалните десет старта за сезон 2009 победи спечелиха петима пилоти. За Фетел обаче големият удар дойде в Унгария и Валенсия, където той записа две поредни нули. Първо той не завърши на „Хунгароринг“ заради повреда в окачването, след което в хода на уикенда за Гран При на Европа във Валенсия загуби два от осемте си двигателя, което компрометира участието му до края на сезона. Във финалните шест уикенда Фетел много често дори не караше в първите тренировки, за да спести от ресурса на своите двигатели.

При Верстапен ситуацията през 2024 година е много схонда със случилото се с Бътън през 2009. Нидерландецът записа седем победи в първите десет старта, а в останалите регистрира едно отпадане, едно второ и едно шесто места.

След победата на Верстапен в Испания обаче е далеч от първото място и има само два подиума. Все пак преднината на нидерландеца преди финалните осем кръга си остава доста солидна, а именно 62 пункта пред Ландо Норис, който малко по-малко се доближава до пилота на Ред Бул.

Проблемът за британеца обаче е, че и сега, както беше и през 2009, се стигна до едно изравняване на силите между отделните тимове, които се редуват да печелят, което пък пречи на Норис да топи по-бързо изоставането си от Верстапен. Най-пресният пример за това е изминалата Гран При на Италия, в която той стартира първи, но финишира трети зад Шарл Леклер и съотборника си Оскар Пиастри.

Защо Макларън не размени местата на пилотите си на “Монца”?
Защо Макларън не размени местата на пилотите си на “Монца”?

И при Бътън, и при Верстапен причината за трудните втори половини на техните сезони е една и съща – проблеми в развитието на колите. При Бътън то беше заради малкия бюджет на БраунГП, който не позволи на тима на Рос Браун да въведе много подобрения по колата. При Верстапен пък са грешките, които Ред Бул допусна в развитието на RB20 през последните месеци, които дръпнаха „Биковете“ назад спрямо Макларън, Ферари и Мерцедес.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички