Кевин Магнусен ще трябва да пропусне надпреварата за Гран При на Азербайджан следващата седмица, след като събра 12 наказателни точки в рамките на последните 12 месеца, което автоматично му налага забраната за участие в едно състезание.
Магнусен наказан, пропуска състезанието в Баку
Бърза историческа справка показа, че датчанинът е едва осмият пилот в цялата история на Формула 1, който получава тази толкова тежка санкция. Любопитно е, че сред седемте пилоти, които в миналото са били наказвани по подобен начин, личат имената на общо четирима световни шампиони.
Хаас няма да обжалва наказанието на Магнусен
Първото подобно наказание датира от 1978 година с Рикардо Патрезе, който не кара в Съединените щати след катастрофата, която предизвиква на старта на Гран При на Италия, в която живота си губи Рони Петерсон. Интересното е, че в случая наказанието не идва от стюардите или ФИА, а от другите пилоти, които уведомяват организаторите, че те няма да се състезават, ако Патрезе кара на „Уоткинс глен“.
Следващото подобно наказание идва в края на 1989 година, а негова жертва става Найджъл Менсъл. Британецът, тогава пилот на Ферари, е принуден да пропусне Гран При на Испания на „Херес“, след като игнорира черния флаг, който му е показан по време на Гран При на Португалия и дори удря и вади от състезанието Айртон Сена. Менсъл е дисквалифициран от надпреварата на „Ещорил“ заради използване на задна предавка в пит лейна, което е абсолютно забранено според правилника и до ден днешен.
Следващите три такива наказания идва в рамките на един сезон, фаталният 1994. Първи Еди Ървайн бива отстранен за три старта, заради масовата катастрофа, която предизвиква с Мартин Бръндъл, Йос Верстапен и Ерик Бернард в Бразилия. Първоначално ирландецът е наказан за едно състезание, което тимът на Джордан обжалва, но за назидание санкцията бива увеличена на три старта.
По-късно през годината Мика Хакинен трябва да пропусне Гран При на Унгария, отново заради предизвикването на масова катастрофа на старта в Германия. Финландецът стартира на „Хокенхайм“ с официално предупреждение, което след въпросния инцидент, стартират след контакт с Дейвид Култард, той получава забрана да кара на „Хунгароринг“. От Макларън не обжалват това наказание след случилото се с Ървайн и Джордан по-рано през сезона.
Последният наказан пилот през 1994 година е не кой да е, а тогавашният лидер в генералното класиране Михаел Шумахер. Германецът бива принуден да пропусне състезанията в Италия и Португалия, заради игнорирането на черния флаг по време на Гран При на Великобритания. От Бенетон обжалват тази санкция и това позволява на Шумахер да стартира в Германия, Унгария и Белгия, но на изслушването, проведено след състезанието на „Спа“, протестът бива отхвърлен. Тези две пропуснати състезания от Шумахер са спечелени от Деймън Хил, който стопява пасива си спрямо германеца в битката за титлата, което пък води до онзи знаменит финал на сезон 1994 в Аделайда.
Следващият наказан пилот по подобен начин също изтърпява санкцията си в своя шампионски сезон. Това е Жак Вилньов, като при него ситуацията е уникална, тъй като той реално стартира в състезанието, за което е наказан.
Канадецът е наказан да не кара в Япония, след като игнорира жълти флагове по време на тренировките на „Сузука“. От Уилямс обжалват това наказание, което позволява на Вилньов да стартира в Япония, където финишира шести и печели само една единствена точка. Впоследствие Уилямс оттегля протеста си, Вилньов е дисквалифициран от надпреварата, но може да участва спокойно в решителния старт на „Херес“, където печели титлата.
Последният пилот, получил подобно наказание преди Магнусен, е неговият бивш съотборник Ромен Грожан. Французинът не стартира на „Монца“ през 2012 година след масовата катастрофа, която предизвиква на старта на „Спа“ седмица по-рано.
Сезон 2012 беше белязан от множество инциденти с участието на Грожан и от чашата на търпението на ФИА преля след удара на „Спа“. Тогава той се удари в Люис Хамилтън на спирането за „Сурс“, а невинни жертви в инцидента станаха още Фернандо Алонсо, Серхио Перес, Камуи Кобаяши и Пастор Малдонадо.
Грожан беше сменен в тима на Лотус от тестовия пилот на екипа Жермон д'Амброзио, който завърши 13-ти на „Монца“. Тепърва предстои да види кой ще смени Магнусен в Гран При на Азербайджан, като най-вероятният избор ще е бъдещият пилот на Хаас Оливър Беарман.
Снимки: Gettyimages