Люис Хамилтън пренаписа историята на Формула 1 с деветата си победа в домашната си Гран При на Великобритания. По този начин седемкратният шампион се превърна в първия пилот, който записва девет победи в едно и също състезание в историята на спорта.
До момента той делеше първото място по този показател с Михаел Шумахер, който има осем победи в Гран При на Франция. Хамилтън пък имаше по осем успеха в две отделни надпревари – Гран При на Великобритания и Гран При на Унгария.
Пилотът на Мерцедес стигна до деветия си успех на „Силвърстоун“ с много точно решение за връщане към сликовете в 38-та обиколка. Така той пресече Ландо Норис, който спря обиколка по-късно и до финала задържа зад себе си Макс Верстапен и пилота на Макларън, които завършиха втори и трети.
Верстапен направи много силни финални километри, в които настигна и изпревари Норис в 48-та обиколка, след което се опита да догони и Хамилтън, но не успя. На финала разликата между двамата беше 1.4 секунди. За Хамилтън това е първа победа от триумфа му в Саудитска Арабия през декември 2021 година.
Оскар Пиастри финишира на четвъртата позиция, след като изостана при спиранията в бокса за интермедия в средата на дистанцията. Карлос Сайнц оформи топ 5, а точки от Гран При на Великобритания взеха още Нико Хюлкенберг, Ланс Строл, Фернандо Алонсо, Алекс Албон и Юки Цунода. Джордж Ръсел, който стартира от полпозишъна, бе начело в началната фаза на състезанието, след което изостана при дъжда, а по-късно отпадна с повреда.
В средата на сезон 2024 лидер в генералното класиране във Формула 1 с актив от 255 точки продължава да е Верстапен. Авансът на нидерландеца пред втория Норис е 84 пункта, а третото място с изоставане от 105 точки от първото място заема Шарл Леклер, който днес записа втората си поредна нула. След победата си у дома Хамилтън запазва осмото си място с актив от 110 пункта.
Верстапен в комфортен аванс в средата на сезона
След трите поредни състезателни уикенда, на които станахме свидетели в последните три седмици, сега за пилотите и отборите във Формула 1 предстои кратка почивка преди следващото състезание, което ще бъде в Унгария след две седмици.
Най-интересното от Гран При на Великобритания във Формула 1:
Старт на състезанието - Ръсел запази първата си позиция пред Хамилтън, Норис и Верстапен в самото начало. Световният шампион обаче се справи с Норис на ускорението на четвъртия завой, за да излезе на третото място.
1/52 - В края на първия тур Ръсел водеше пред Хамилтън, Верстапен, Норис, Пиастри, Сайнц, Строл, Леклер, Хюлкенберг и Алонсо в топ 10.
3/52 - След три тура Ръсел имаше аванс от повече от секунда пред съотборника си Хамилтън, който също държеше Верстапен извън своята DRS зона. Норис и Пиастри пък разполагаха с DRS, за да атакуват световния шампион.
5/52 - Пилотите вече започнаха да получават предупреждения, че дъждът приближава пистата. Според Ред Бул първият по-сериозен валеж се очаква около 16-та обиколка.
6/52 - Атака на Леклер срещу Строл в спирането за "Стоу", но тя беше неуспешна и монегаскът остана на осмото място.
8/52 - В челото Ръсел водеше с 1.6 пред Хамилтън, който на свой ред имаше аванс от 2.0 пред Верстапен. Нидерландецът успя да изкара Норис от своята DRS зона, след като разликата между двамата надскочи секундата.
11/52 - Хамилтън започна да топи пасива си от Ръсел и вече бе на само 0.3 секунди от DRS зоната на своя съекипник в битката за първата позиция.
13/52 - Най-накрая Леклер изпревари Строл, отново с атака в спирането за "Стоу", но този път пилотът на Ферари беше много по-решителен и зае седмото място.
14/52 - Норис се върна в DRS зоната на Верстапен и започна да притиска световния шампион за третото място зад пилотите на Мерцедес, които бяха на 3.0 пред Верстапен.
15/52 - Ръсел каза на своя инженер, че вече е започнал да вижда по-сериозни капки по своя визьор.
Успешна атака за за Норис срещу Верстапен с помощта на DRS на правата "Хангар" и в спирането за "Стоу". Британецът регистрира и най-бързия тур за състезанието в 15-та обиколка.
16/52 - Феновете около пистата започнаха да слагат своите дъждобрани, което подсказва, че действително започва да вали по-силно в края на обиколката.
17/52 - Пиастри също изпревари Верстапен в подхода за "Стоу", заемайки четвъртото място. Дъждът продължаваше да се засилва.
18/52 - На по-влажната писта Хамилтън бе много по-уверен от Ръсел и започна да притиска своя съотборник в борбата за първото място. Тази преса на седемкратния шампион даде резултат и той поведе в спирането за "Стоу".
19/52 - Хамилтън, Ръсел и Пиастри излетяха на първия завой, което позволи на Норис да излезе на второто място. Системата DRS беше деактивирана заради водата върху настилката. Всички в челото все още бяха със сликовете и останаха на пистата. Само Леклер, Перес и Окон спряха за интермедия.
20/52 - Норис излезе начело с много силна атака срещу Хамилтън в първия завой. Пиастри изпревари Ръсел на ускорението от четвъртата крива. Пиастри изпревари и втория пилот на Мерцедес, изкачвайки се на второто място зад съотборника си Норис. Атаката на австралиеца срещу Хамилтън дойде в спирането за "Стоу". Лидерите отново останаха на пистата със сухите гуми.
21/52 - Първият дъжд изглежда премина, след като пилотите в челото дадоха времена, които бяха със само секунда по-слаби от тези, които даваха на сухото по-рано.
22/52 - Норис с нов рекорден тур от началото на надпреварата, което напълно доказа, че пистата отново е изцяло суха, но съвсем скоро се очакваше нов, още по-силен дъжд.
24/52 - Системата DRS бе активирана повторно от рейс директора Нилс Витих.
25/52 - Норис бе начело с аванс от 1.6 пред Пиастри, който водеше с 1.5 пред Хамилтън, а Ръсел бе на 2.3 зад съотборника си. Верстапен се движеше на цели 5.0 зад третия от британците. Лидерите затвориха с обиколка пилотите, които спряха за интермедия по-рано.
26/52 - DRS беше деактивирана за втори път, след като над пистата отново започна да вали. Верстапен и Сайнц спряха за интермедия от пето и шесто място. Те бяха последвани от Хюлкенберг, Строл и Рикардо.
27/52 - Норис, Хамилтън и Ръсел също спряха в бокса, Пиастри остана на пистата за допълнителен тур със сликовете. Норис и Хамилтън се върнаха на пистата пред Верстапен, докато Ръсел загуби позиция от световния шампион.
28/52 - Норис почти застигна Пиастри преди австралиеца да влезе в бокса след допълнителния тур със сликовете. След него Пиастри потъна до шестото място зад Норис, Хамилтън, Верстапен, Ръсел и Сайнц.
30/52 - Авансът на Норис пред Хамилтън беше 3.0 секунди, а Хамилтън имаше преднина от 6.3 пред Верстапен, който бе на 1.6 пред Ръсел и губеше по близо секунда на обиколка от втория пилот на Мерцедес.
33/52 - Повреда извади Ръсел от състезанието, в което той се движеше на страхотна позиция. Британецът се прибра в гаража по заповед на своя тим.
35/52 - Отпред разликата между лидерите бе 2.4 секунди, а Верстапен бе на 7.5 зад двамата на третото място.
37/52 - Над пистата отново изпече слънце, а пилотите вече започнаха да дискутират връщане към сликовете.
38/52 - Хамилтън и Верстапен спряха в бокса за сухи гуми, а Норис остана на писта за допълнителен тур с интермедия, както стана и в Канада по-рано през сезона. Хамилтън премина към меките, а Верстапен към твърдите смеси. Пиастри също посети механиците си за сухи гуми от типа средно твърди.
39/52 - Норис влезе в бокса за меки гуми, но загуби първото място от Хамилтън, който поведе. Норис допусна грешка в спирането си при механиците на Макларън, които трябваше да коригират своята позиция и това коства време на британеца.
41/52 - След всички спирания за сликове Хамилтън водеше с 2.6 пред Норис, който имаше аванс от 3.3 пред Верстапен. Пиастри успя да прескочи Сайнц с по-ранното си спиране, а системата DRS отново беше активирана.
44/52 - Хамилтън имаше аванс от 2.2 пред Норис, но с твърдите си гуми Верстапен бе по-бърз и от двамата британци в челото, като неговият пасив от лидера бе 4.4 секунди.
46/52 - Разликата между Норис и Верстапен падна до 1.3 секунди шест тура преди финала.
48/52 - Верстапен влезе в DRS зоната на Норис и започна да пресира британеца в битката за второто място. Двамата бяха на 3.3 зад Хамилтън. Атака на световния шампион дойде от външната страна на "Стоу", а Норис нямаше никакъв шанс да се защити и отстъпи втората позиция.
49/52 - Три тура пред финала Хамилтън водеше с 3.3 пред Верстапен, като темпото на двамата в 49-та обиколка беше почти идентично.
Край на състезанието - Люис Хамилтън в девета победа в домашното си състезание, Макс Верстапен завърши втори, а Ландо Норис оформи подиума в Гран При на Великобритания!
Снимки: Imago