Много силна атака в първите обиколки на Гран При на Испания от страна на Макс Верстапен донесе победата на нидерландеца в състезанието на „Каталуния“.
Още в спринта до първия завой той се справи с потеглилия от полпозишъна Ландо Норис, но и двамата бяха изненадани от Джордж Ръсел, който бе много агресивен в спирането за първата крива и поведе. В третия тур обаче пилотът на Мерцедес нямаше отговор за атаката на Верстапен с DRS, след което световният шампион влезе в един стратегически дуел с Норис за победата.
Британецът удължи първите си два стинта, но предимството в живота на неговите гуми не му бе достатъчно, за да се пребори с Верстапен и на финала разликата между двамата бе 2.2 секунди в полза на нидерландеца. Подиумът оформи Люис Хамилтън, който имаше по-добра стратегия от Ръсел и завърши пред съотборника си, който остана четвърти.
До самия финал Ръсел трябваше да се отбранява от Шарл Леклер, който бе с доста по-свежи гуми, но остана на 0.3 зад пилота на Мерцедес на петото място. Точки от Гран При на Испания взеха още Карлос Сайнц, Оскар Пиастри, Серхио Перес, Пиер Гасли и Естебан Окон.
В генералното класиране след седмата си победа в десет старта от началото на сезона лидерът Верстапен увеличи своя актив на 219 точки. Второто място вече се заема от Норис, който изостава с 69 пункта от водача, а тройката с пасив от 71 точки от първото място допълва Леклер.
Верстапен мина границата от 200 точки, Норис излезе на 2-то място
Сезонът във Формула 1 продължава следващата седмица с домашната за Ред Бул Гран При на Австрия. За трета поредна година „Ред Бул Ринг“ ще приеме спринтово състезание, третото такова за 2024 година и единственото на територията на Европа.
Най-интересното от Гран При на Испания във Формула 1:
Старт на състезанието - Страхотно потегляне за Ръсел, който с помощта на въздушната струя от Норис и Верстапен и много смела атака от външната страна на първия завой поведе пред Верстапен и Норис след първите завои. Зад тях Хамилтън временно бе изпреварен от Леклер и Сайнц, но след това си върна загубените позиции.
1/66 - В края на първия тур Ръсел водеше с половин секунда пред Верстапен, Норис, Хамилтън, Леклер и Сайнц.
3/66 - С помощта на DRS на дългата старт-финална права Верстапен излезе начело. Ръсел пробва защита от вътрешната страна на първия завой, но Верстапен бе много агресивен от външната и излезе на първото място.
4/66 - Много бързо Верстапен се откъсна на повече от секунда пред Ръсел, който вече се оглеждаше в огледалата си, където бе Норис.
10/66 - Авансът на Верстапен пред Ръсел в челото достигна 2.6 секунди, а разликата между Ръсел и третия Норис бе 0.8. По-назад започнаха спиранията в бокса, след като Джоу и Цунода спряха в края на деветия тур, а Магнусен ги последва в десетата обиколка. И тримата преминаха към средно твърдите смеси.
15/66 - Ръсел и Сайнц бяха първите пилоти в челото, които посетиха механиците си за смяна на гуми. И двамата преминаха към средно твърдите смеси, а стопът на Ръсел бе бавен заради проблем със задна дясна гума, което за малко не му коства позиция от Сайнц.
16/66 - Хамилтън също спря в бокса и се върна на пистата зад спрелите обиколка по-рано Ръсел и Сайнц, които направиха много бързи турове с новите си гуми. Хамилтън също премина към средно твърдите смеси.
17/66 - Верстапен в бокса за смяна на меките със средно твърдите сликове. Световният шампион запази позицията си пред Ръсел и Сайнц.
18/66 - Хамилтън пробва атака срещу Сайнц от външната страна на дългия завой №3, но испанецът затвори доста агресивно вратата пред пилота на Мерцедес.
19/66 - Контакт между Хамилтън и Сайнц след атаката на британеца в първия завой. И двамата продължиха в надпреварата като пилотът на Мерцедес взе позицията от представителя на домакините. Инцидентът бе разгледан от комисарите, които прецениха, че няма нищо нередно в случая.
21/66 - Верстапен с лесна атака срещу Пиастри в битката за временната трета позиция в подхода за седмия завой. Австралиецът все още не беше спирал в бокса, но той промени това в края на обиколката.
23/66 - Шест обиколки след Верстапен Норис най-накрая спря в бокса, за да смени своите меки гуми със средно твърди такива. Напълно очаквано британецът се върна на пистата зад Верстапен, Ръсел, Хамилтън и Сайнц, но беше с доста по-свежи гуми от тях. Дистанцията между него и Сайнц бе само 2.8 секунди, а Верстапен бе на 11.1 пред Норис.
24/66 - Леклер също направи първото си спиране и се върна на пистата не само зад Норис, но и зад Гасли, чиито гуми бяха с десет тура по-стари.
27/66 - С много по-свежите си гуми Норис не срещна затруднения в битката си със Сайнц и изпревари испанеца в спирането за първия завой. Зад него Леклер стори същото срещу Гасли в битката за шестото място.
29/66 - Верстапен се оплака на състезателния си инженер, че гумите му предоставят много непостоянно сцепление.
31/66 - Въпреки по-новите си гуми Норис изпитваше затруднения срещу Хамилтън и вече няколко обиколки се движеше във въздушната струя на пилота на Мерцедес, но така и не успяваше да намери път покрай него.
32/66 - Най-накрая Норис се справи с Хамилтън и си върна третата позиция от по-ранната фаза на състезанието. Не само секунда пред него бе и Ръсел, а Верстапен бе на още 7.7 пред втория пилот на Мерцедес.
35/66 - Норис се справи с Ръсел, за да излезе на второто място. Двамата размениха неколкократно позициите си в първата половина на обиколката, но в крайна сметка Норис наложи волята си, благодарение на по-новите си гуми. Този дуел обаче им коства близо две секунди спрямо лидера Верстапен, чийто аванс достигна 9.4 секунди.
36/66 - Обиколка след като загуби позицията от Норис Ръсел влезе в бокса за втори път в хода на състезанието. И този път имаше забавяне при британеца, но то дойде заради нуждата да бъде изчакан Сайнц, който също спря при механиците на Ферари. И двамата преминаха към твърдите гуми.
38/66 - Норис започна да топи пасива си спрямо Верстапен, който спадна до 7.6 секунди преди вторите стопове на двамата. Британецът бе с около 0.5-0.6 секунди на обиколка по-бърз.
42/66 - Норис продължаваше с бързите си обиколки и пасивът му спрямо лидера Верстапен падна до 5.5 секунди.
43/66 - Второ спиране в бокса за Хамилтън, който се върна към меките сликове и при връщането си на пистата се озова зад спрелия седем тура по-рано Сайнц.
44/66 - Верстапен в бокса и също като Хамилтън и той заложи на меките гуми за третия си стинт. Нидерландецът се върна на пистата на временното трето място, на 18.7 зад Норис.
47/66 - Норис спря за втори път, връщайки се към меките гуми. Стопът на британеца бе малко по-бавен от желаното заради забавяне със задна лява гума, а Норис се върна на пистата точно пред Ръсел, на 8.0 зад Верстапен.
49/66 - Норис веднага започна с бързите обиколки и само в 49-ия тур бе с 0.7 по-бърз от Верстапен, разликата между двамата падна до 6.9.
51/66 - 15 тура преди финала дистанцията между двамата водачи бе 5.8 секунди, а Норис продължаваше да топи пасива си стремглаво.
52/66 - Хамилтън се върна в позиция за подиума, изпреварвайки съотборника си Ръсел с атака от външната страна на първия завой.
54/66 - За първи път от доста време Верстапен записа по-бърза обиколка от Норис, прибавяйки 0.2 към своя аванс. Дистанцията между двамата бе 5.6 секунди 12 тура преди финала.
55/66 - Ферари размени позициите на пилотите си и Сайнц пропусна Леклер за петото място.
57/66 - Разликата между лидерите падна под 5.0 секунди, след като Норис направи две поредни по-бързи обиколки от Верстапен.
61/66 - Нова силна обиколка от страна на Норис, с която британецът свали пасива си до 4.3, но времето започваше да свършва.
63/66 - Авансът на Верстапен падна до 3.3 секунди три тура преди финала.
64/66 - Нови 0.8 стопени от страна на Норис, което смъкна пасива му до 2.5 секунди.
Край на състезанието - Макс Верстапен триумфира с 2.2 секунди пред Ландо Норис в Гран При на Испания, Люис Хамилтън допълни подиума в Барселона.
Снимки: Imago