Магическо каране на Нилсен в края донесе втора поредна победа на Ферари в Льо Ман

Магически последен стинт от страна на Никлас Нилсен донесе втора поредна победа на Ферари в „24-те часа на Льо Ман“. Тазгодишното издание на надпреварата бе изпълнено с обрати и перипетии, но в крайна сметка Ферари №50 с Нилсен, Антонио Фуоко и Мигел Молина стигна до победата.

Състезанието се сведе до финалните два часа, когато над „Сарт“ заваля поредния силен дъжд за надпреварата. Тогава всички влязоха едновременно за мокри гуми и изглеждаше, че ще трябва да направя по само още едно влизане за дозареждане.

За Ферари №50 обаче изникна проблем, тъй като дясната врата не се затвори и Нилсен получи инструкции от рейс директора да се прибере в бокса, за да може вратата да бъде затворена. Тази непредвидена визита при механиците дойде прекалено рано, за да може датчанина да стигне до финала без да трябва още едно зареждане.

Именно това принуди Нилсен да кара много икономично в последните 90 минути на състезанието и той се справи перфектно с тази своя задача, за да донесе победата на Ферари. Второто място бе за Тойота №7 с Камуи Кобаяши, Ник де Врийс и резервата Хосе Мария Лопес. Именно аржентинецът бе зад волана в края на надпреварата, но и той нямаше отговор за скоростта на Нилсен. Едно неговото завъртане в началото на последния час също не му помогна и така за Тойота остана второто място.

Тройката допълниха миналогодишните победители от Ферари №51 – Антонио Джовинаци, Джеймс Каладо и Алесандро Пиер Гуиди. В края на Пиер Гуиди нямаше скорост на мократа писта, но все пак успя да задържи зад себе си Лорънс Вантоор от Порше №6, където караха още Андре Лотерер и Кевин Естре.

В LMP2 победата грабна Юнайтед Аутоспорт №22 на Оливър Джарвис, Нолан Сийгъл и Бижой Граг, които победиха с 18.6 секунди миналогодишните победители от Интер Юропол №34 (Клеман Новалак, Владислав Ломко и Якуб Смиачковски). Почетната стълбизка беше оформена от Идек Спорт №28 (Ришар де Жерус, Пол Лафарг и Йоб ван Уйтерт).

В LMGT3 категорията триумфът бе за Мантей Порше №91 (Рихард Лийц, Морис Шуринг и Ясер Шахин). Второто място остана за WRT БМВ №31 (Аугусто Фарфус, Шон Галеал и Дарън Люнг), а подиума допълни Протон Компетишън Форд №88 (Денис Олсен, Микел Педерсен и Джорджо Рода).

НАЙ-ИНТЕРЕСНОТО ОТ 92-ТО ИЗДАНИЕ НА "24 часа на Льо Ман":

Старт - Перфектен старт за Порше №6, Ферари №50 спечели две места, изпреварвайки Ферари №51 и Кадилак №3.

23:58 - Напредъкът на Никлас Нилсен с Ферари №50 продължи и в средата на първия тур, когато датчанина поведе пред Порше №6 в спирането за "Индианаполис".

23:56 - Ферари №51 излезе на третото място, след като Джовинаци изпревари Бурде в Кадилак №3 в подхода за първия шикан на правата "Мулсан" във втората обиколка.

23:47 - Ферари №51 излезе на второто място, след успешна атака на Джовинаци срещу Лорънс Вантоор във втория шикан на правата "Мулсан".

23:41 - Завъртане и лек удар в стената в края на есовете за Марко Витман и БМВ №15, колата продължи след забавяне от близо 30 секунди.

23:34 - Лидерите започнаха да навлизат в трафик в осмата обиколка на състезанието и за малко нямаше доста голям инцидент между водещото Ферари и коли от LMGT3, които се бореха за позиция на пистата в спирането за втория шикан. За щастие всичко се размина и всички коли продължиха участието си.

23:16 - Порше №6 излезе начело с по-добра работа на механиците на германския тим при първите стопове. Ферари №50 остана на второто място пред Кадилак №3, а Ферари №51 се смъкна до петата позиция зад Тойота №8, след като Джовинаци изтърпя 10-секундното наказание, което бе наложено на екипажа след първата квалификация в сряда.

23:07 - Нилсен отново излезе начело след много по-добро ускорение от втория шикан, което не остави шанс на Вантоор преди спирането за завоя "Мулсан".

23:00 - Ферари №50 водеше след първия час на състезанието с минимален аванс пред Порше №6, Ферари №51, Кадилак №3, Тойота №8 и Алпин №35, който беше на само 3.6 секунди зад лидера. Ферари №50 обаче имаше наказание от 10 секунди за втория си стоп, заради опасно връщане в пит лейна по време на първите боксове.

В LMP2 начело беше Протон Компетишън №9, който имаше аванс от 6.1 пред Панис Рейсинг №65 и Юнайтед Аутоспорт №22.

В ЛМГТ3 лидер бе Инспешън Рейсинг Макларън №70, второто място на 2.0 отзад бе за Протон Компетишън Форд №77, а топ 3 допълваше JMW Ферари №66.

22:30 - Ферари №51 поведе пред Тойота №8 и Ферари №50 след вторите боксове, Андре Лотерер смени Лорънс Вантоор зад волана на Порше №6, а дъждът бе съвсем близо до пистата "Сарт".

22:23 - Пистата беше обявена официално за мокро, което позволява на отборите да преминават към гумите за мокра настилка. Дъждът започна и удари първо завоите "Порше" в края на обиколката.

22:21 - Тойота №8 влезе в бокса от второто място за мокри гуми. Кадилак №3 направи същото. Ферари №51, Ферари №50 и АФ Корсе Ферари №83 останаха на пистата на първите три места със сликовете.

22:17 - Ферари №51 също премина към мокрите гуми обиколка след Тойота №8 и Кадилак №3. Джовинаци беше сменен от Джеймс Каладо. Дъждът обхана още по-голяма част от пистата, на правата "Мулсан" вече се вдигаше водна пелена. Ферари №50, Порше №6 и АФ Корсе Ферари №83 все още бяха на пистата със сликовете.

22:14 - Порше №6 поведе и веднага влезе за мокрите гуми, двете коли на Ферари продължиха в челото. Роберт Кубица поведе зад АФ Корсе Ферари №83.

22:05 - Дъждът спря, пистата започна да изсъхва и пилотите със сликовете започнаха да дават времена с около 10 секунди на обиколка по-добри от тези, които преминаха към сликовете.

22:00 - Нилсен си върна първото място от Кубица, Джота Порше №12 е на третото място на повече от 27 секунди зад лидерите. Всички, които спряха за мокри гуми се върнаха към сликовете.

21:00 - Частното Ферари на АФ Корсе с №83 е начело в състезание с аванс от повече от 33 секунди пред Порше №5 и Ферари №50. Голямата разлика се отвори в началото на третия час, когато точно по време на спиранията в бокса на пистата имаше бавни зони заради два отделни инцидента.

Първо Томас Фльор от АФ Корсе Ферари №54 от LMGT3 изпусна колата си в спирането за шикана "Дънлоп" и напусна надпреварата. Малко по-късно Робин Фрайнс от БМВ №20 се завъртя в шиканите "Форд" и се удари в предпазната, но продължи в състезанието.

В LMP2 малко преди изтичането на третия час Клеман Новалак изведе миналогодишните победители от Интер Юропол №34, след като изпревари Райън Кълън от Вектор Спорт на правата "Мулсан". Третото място на близо минута зад лидерите държеше Ритомо Мията за Куул Рейсинг №37.

Надпреварата в LMGT3 се развиваше изцяло в полза на Мантей Порше №91, които покрай дъжда и бавните зони отвориха аванс от 56.5 секунди пред WRT БМВ №46. Третото място на само

20:00 - В края на четвъртия час АФ Корсе Ферари №83 продължаваше да води, а авансът на Роберт Шварцман спрямо Мигел Молина, който пое управлението на Ферари №50, след като от Ферари №50 направиха пълен стоп със смяна на пилот и гуми. Разликата между двете водещи коли бе малко над 40 секунди след 63 обиколки. Третото място се държеше от Мат Кембъл с Порше №5.

В LMP2 имаше драма за лидерите от Интер Юропол №34, които останаха без предна лява гума и трябваше да правят непредвиден допълнителен стоп. Така Вектор Спорт №10 поведе пред Куул Рейсинг №37 и Юнайдет Аутоспорт №22.

WRT БМВ №46, вече с Валентино Роси зад волана, поведе в LMGT3 пред JMW Ферари №66 и Мантей Порше №91.

19:00 - Третата позиция заема Порше с №5, карано от Мат Кембъл, който е на 25 секунди от водача. Най-напред от екипажите на Тойота е №8 с Брендън Хартли, който е 4-и, на 48 секунди от първото място.

В LMP2 Вектор Спорт (№10) остава начело със Стефан Ришелми, който обаче има аванс от малко над 5 секунди пред прототипа на Куул Рейсинг с №37, каран от Лоренцо Флукса. Нолан Сийгъл зад волана на №22 на Юнайтед Аутоспортс е трети, на 1 обиколка, но със следващите спирания в бокса разликите в категорията пак ще се свият.

Малко преди края на първите 5 часа от състезанието отпадна единият автомобил на Алпин в Хиперкар категория – Фердинанд Хабсбург спря на завоя „Арнаж” заради повреда в двигателя и излезе от колата.

Връзката на българското царско семейство с участник в "24 часа на Льо Ман"
Връзката на българското царско семейство с участник в "24 часа на Льо Ман"

17:25 - Кола на сигурността! За първи път състезанието беше неутрализирано с колите на сигурността. Те се появиха, след като лидерът Роберт Кубица се докосна с Дрийс Вантоор от БМВ №15 в подхода към завоя "Мулсан", докато двамата затваряха с обиколка пилот от LMGT3. Този контакт отпрати Вантоор в мантинелите и извади БМВ №15 от надпреварата. А заради счупените мантинели състезанието трябваше да бъде неутрализирано.

По-рано над "Сарт" заваля и много пилоти влязоха в бокса за меките гуми, но както и по-рано валежът бе много кратък. В случая двете заводски коли на Ферари с №50 и №51 останаха със сликовете, което първоначално изглеждаше грешния ход, но бързото изсъхване на пистата спаси Скудерията. Общо 12 коли все още бяха в обиколката на лидера.

В LMP2 лидер е Малте Якобсен с Куул Рейсинг №37, който води пред Бижой Гарг с Юнайтед Аутоспорт №22 и Кийфин Симпсън с Нийлесн Рейсинг №24. И трите коли бяха заедно зад една кола на сигурността. В този клас само топ 7 все още бяха в обиколката на водачите.

В LMGT3 начело е Джоел Щурм с Мантей Порше №92, втори е Ахмад Ал Харти с WRT БМВ №46, а тройката оформя Джак Хоуксуърт с Акодис АСП Лексус №87. Общо 13 коли в LMGT3 все още бяха в обиколката на лидера.

Общият брой на отпадналите коли на този етап от състезанието бе четири - Виста Ферари №56, Алпин №35, Алпин №36 и БМВ №15. Двете коли на Алпин напуснаха надпреварата с повреди, а другите две заради инциденти на пистата.

16:35 - Освен с инцидентите и почистването на пистата маршалите трябваше да се справят и с куче, което излезе на пистата на правата "Мулсан" по време на колата на сигурността.

15:50 - Рестарт! След 90 минути на пистата колата на сигурността се прибра и състезанието бе рестартирано. Лидера Ферари №83, третия Тойота №8, четвъртия Ферари №50 веднага влязоха в бокса за мокри гуми, тъй като дъждът беше проливен. На пистата реалното останаха само Порше №5, което поведе, Кадилак №311 и Порше №4 от колите в Hypercar.

15:42 - Фредерик Маковиеки с Порше №5 остана на пистата, но още преди края на втората обиколка след рестарта бе догонен и изпреварен Кубица с Ферари №83 за първото място. Кадилак №311 също започна да потъва в класирането, а Порше №4 така или иначе си беше с обиколка изоставане. Маковиеки отново остана на пистата със сликовете.

15:38 - Лидерът бе наказан с 30-секунден престой в бокса заради инцидента с Дрийс Вантоор, който наложи излизането на колата на сигурността.

15:30 - Кубица влезе да изтърпи наказанието си и Рио Хиракава с Тойота №8 поведе. Японецът имаше аванс от 28 секунди пред Лорънс Вантоор с Порше №6. Кубица се върна на пистата на шестото място, зад Хиракава, Вантоор, Ник де Врийс (Тойота №7), Антонио Фуоко (Ферари №50) и Алекс Лин (Кадилак №2), неговото изоставане от първото място бе 58 секунди.

15:18 - WRT БМВ №46 на Валентино Роси напусна състезанието след грешка на Ахмад Ал Херти, който в много тежките условия изпусна колата в есовете в началото на обиколката и се удари в стената, пробивайки радиатора.

13:00 - След хаоса покрай рестарта състезанието се стабилизира и в челото Порше №6 настигна Тойота №8, като разликата между двете коли след 11 часа беше малко под 14 секунди. Третият в класирането - Тойота №7 изоставаше с 1:13 минути от Порше №6.

В LMP2 АФ Корсе №183 водеше с половин обиколка пред Юнайтед Аутоспорт №22. Тройката допълваше Вектор Спорт №10, който се движеше на 22 секунди зад кола №22. В LMGT3 Юнайтед Аутоспорт Макларън №59 водеше пред Мантей Порше №92 и Акодис АСП Лексус №87, като трите коли бяха събрани в по-малко от 30 секунди.

12:15 - Кола на сигурността! Малко след началото на 12-ия час на състезанието над пистата започна да се излива големия дъжд, който синоптиците обещаваха. Този път отборите бяха напълно единодушни и още при първите капки абсолютно всички спряха в бокса за мокри гуми. Заради все по-силния дъжд обаче рейс директорът избра да неутрализира надпреварата с колата на сигурността.

Лидерите от Тойота №8 влязоха в бокса веднага след обявяването на колата на сигурността, за да сменят гумите си с нови меки. Обиколка по-късно и от Порше №6 влязоха в бокса, но само за гориво, без да има смяна на гуми. Първите 11 в Hypercar са с една обиколка в средата на дистанцията.

В LMP2 АФ Корсе №183 водеше пред Куул Рейсинг №37 и Интер Юропол №34. Топ 6 в този клас бяха в обиколката на лидера. В LMGT3 също има 11 коли в обиколката на лидера предвождани от Мантей Порше №92, Мантей Порше №91 и Юнайтед Аутоспорт Макларън №59.

10:25 - Колите на сигурността продължаваха да въртят обиколки, а техният престой на пистата стана толкова дълъг, че се наложи физически на пистата да се появи резервната кола на сигурността, която да позволи поетапно основните три да бъдат презаредени с гориво. Прогнозите са движението зад колите на сигурността да продължи още повече от час.

8:50 - След близо 3.5 часа движение зад колата на сигурността част от състезателите вече започнаха да призовават рейс контрола да рестартира състезанието. Тези гласове обаче все още бяха на малцинството. Самият дъжд все още не беше спрял да вали.

8:17 - Малко преди да изтече четвъртият час на движение бе обявено, че процедурата по рестартиране ще започне съвсем скоро.

7:48 - Рестарт! Най-накрая състезанието бе рестартирано с Тойота №8 начело на колоната. Непосредствено за Рио Хиракава бяха Лорън Вантоор с Порше №6, Никлас Нилсен с Ферари №50 и Ник де Врийс с Тойота №7.

7:44 - Непланирано спиране в бокса за Тойота №7 от четвъртото място, тъй като предното стъкло на Де Врийс бе изключително мръсно и той не виждаше абсолютно нищо. Ферари №51 пък получи наказание с преминаване през бокса заради нарушение по време на периода с жълти флагове на цялата писта през нощта.

7:00 - Хиракава с Тойота №8 продължава да води с състезанието седем часа преди финала. Неговият аванс пред Вантоор и Порше №6 беше само две секунди. След непредвиденото си спиране в бокса Де Врийс с Тойота №7 се движеше на 15 секунди зад Вантоор.

6:25 - Кола на сигурността! Много тежък инцидент за Даниел Манчинели и Харт оф Рейсинг Астън Мартин №27 в "Инсианаполис", който наложи моменталното излизане на колата. За щастие италианецът излезе напълно невредим от своя автомобил, въпреки много страшната картинка.

Минути по-рано в същия участък Фелипе Наср загуби контрол върху Порше №4, което наложи обявяването на бавна зона точно когато лидерите правеха спиранията си в бокса за сликовете. Тази локална неутрализация хвана Тойота №8, която вече беше спряла, но не и Порше №6, което позволи на Лорънс Вантоор да прескочи Рио Хиракава с по-късното си спиране и да поведе.

6:00 - След бързата работа на маршалите, които отстраниха автомобила на Манчинели и възстановиха предпазните бариери около "Индианполис" рейс директорът обяви началото на процедурата по рестартиране. След това обявление Порше №6 и Тойота №8 влязоха в бокса, което позволи на Кадилак №2 да поведе.

5:55 - Грешка на Нико Мюлер с Пежо №93 зад колата на сигурността. Швейцарецът изпусна колата си върху влажно петно в "Индианаполис" и излетя от пистата, но ударът му бе много по-лек от тези на Наср и Манчинели и след асистенция от маршалите той продължи в състезанието.

5:27 - Рестарт! Процедурата по рестартиране отне малко повече от очакваното време, заради повреда в Кадилак №3, който се прибра с много ниско темпо в бокса, но състезанието бе подновена близо 5.5 часа преди неговия финал.

5:00 - След спиранията в бокса на Кадилак №2 и Порше №2 Ферари №50 поведе в състезание преди Ферари №83 и Тойота №8. Трите коли се движат с идентични стратегии, докато Порше №5 и Кадилак №2 са в различен цикъл на спирания.

4:10 - Финалният спринт в LMP2 тепърва предстои. Изключително оспорвана битка предстои във финалните четири часа на „24 часа на Льо Ман” в клас LMP2, където разликите между лидерите са много малки. В края на 20-я час начело беше Нолан Сийгъл (№22, Юнайтед Аутоспортс), който поведе след спирането на първите трима досега в класирането. След него на първото място се изкачи Ритомо Мията (№37, Куул Рейсинг), който беше на 0,746 секунди, но малко по-рано беше изпреварен от Сийдъл. С един бокс напред са Патрик Пийе (№10, АФ Корсе), Клеман Новалак (№34, Интер Юропол) и Йоб ван Уитерт (№28, IDEC), като те са рамките на 90 секунди зад лидера и заемат позициите от 4-а до 6-а.

4:00 - Ферари загуби една кола, след като частния автомобил с №83 разви проблем с хибридната си система и не успя да потегли от последния си пит стоп. В челото Кадилак №2 водеше пред Тойота №8, Тойота №7, Ферари №51 и Ферари №50. При последните стопове двете коли на Тойота само заредиха с гориво, докато техните съперници смениха още гуми и пилоти.

3:00 - Кадилак №2 продължаваше да води, като всички лидери имаха да направят по още четири влизания в бокса. За Кадилак те щяха да са със задължително зареждане до горе, докато Ферари №50 и Тойота №8, които бяха на второто и третото място, можеха да си позволя поне по един по-къс бокс, тъй като те спираха по-късно. Лидерите бяха събрани в 14 секунди преди финалните 180 минути на състезанието.

2:08 - Над пистата заваля обилно и това накара всички лидери да влязат в бокса за гуми за мокро. Първи това стори Кадилак №2, а обиколка по-късно Ферари №50, Тойота №8, Ферари №51 и Тойота №7 сториха същото. По този начин стратегиите на всички от гледна точка горивото се изравниха. При Тойота №8 имаше забавяне със смяната на предна дясна гума, а Ферари №50 потенциално направи опасно връщане в бързата лента. Порше №6 остана на пистата една допълнителна обиколка със сликовете.

2:00 - Порше №6 също влезе в бокса, а след всички спирания Ферари №50 бе начело с 11 секунди аванс пред Ферари №51, след като Алесандро Пиер Гуиди изпревари Брендън Хартли на пистата след спиранията в бокса.

1:59 - Завъртане за Хартли след контакт с Пиер Гуиди в завоя "Мулсан". Пилотът на Ферари атакува от вътрешната страна и блокира гумите си, което доведе до контакта с Тойота №8. След този инцидент №8 се смъкна до шестото място, губейки повече от 30 секунди.

1:55 - Проблеми за Ферари №50, след като пасажерската врата остана отворена след последното спиране.

1:48 - В LMP2 Юнайтед Аутоспорт №22 водеше с 21 секунди пред АФ Корсе №183 и Идек Спорт №28 на още четири отзад. В LMGT3 Мантей Порше №91 водеше със седем секунди пред WRT БМВ №31, а на половин обиколка зад тях бе и Протон Компетишън Форд №88.

1:45 - Атака на Хосе Мария Лопес с Тойота №7 срещу Ферари №51 в шикана "Дънлоп" и се стигна до лек контакт между двамата. В случая те запазиха позициите си, но в спирането за първия шикан на правата "Мулсан" Пиер Гуиди нямаше този шанс и отстъпи позицията си на Лопес. В същото време рейс директорът нареди на Ферари да прибера в бокса кола №50, за да затвори дясната врата, ако Ник Нилсен не успее да го направи сам на пистата.

1:43 - Непредвиденият бокс за Ферари №50 е факт. Така Тойота №7 поведе малко повече от 100 минути преди финала. Вратата беше затворена успешно, но цялата стратегия на №50 беше променена. След бокса си Нилсен се върна на пистата на петото място, зад Тойота №7, Ферари №51, Кадилак №2 и Порше №6.

1:30 - Дъждът се засили изведнъж в района на старт-финалната права. Авансът на Лопес пред Пиер Гуиди беше 11 секунди, а италианецът водеше с 6 пред Алекс Лин с Кадилак №2, британецът обаче имаше проблем със своята чистачка, която се беше откачила и той нямаше как да отстранява водата от предното си стъкло.

1:19 - Наказание от 5 секунди за Ферари №51 заради контакт с Тойота №8 в завоя "Мулсан".

1:00 - Въпреки непредвиденото си спиране в бокса Нилсен се озова на първото място за Ферари №50 преди последните редовни спирания в бокса. Сметките показваха, че всички би трябвало да имат нужда от само още едно зареждане, за да стигнат до финала. Авансът на датския пилот пред Лопес бе 32 секунди, а на още 27 отзад бе и Пиер Гуиди с Ферари №51.

В LMP2 Юнайтед Аутоспорт №22 водеше с 45 секунди пред Интер Юропол №34 и с 49 пред Идек Спорт №37. В LMGT3 предимството бе за Мантей Порше №92, който водеше с 26 секунди пред WRT БМВ №31, третата позиция бе за Протон Компетишън Форд №88, който изоставаше с близо обиколка от лидера.

0:57 - Завъртане за Лопес в шикана "Дънлоп", което коства на аржентинеца 13 секунди. Неговият пасив спрямо лидера Нилсен набъбна на 48 секунди.

0:51 - Ферари №50 влезе в бокса за може би последното си зареждане с гориво в рамките на състезанието. В същото време Идек Спорт №37 се завъртя в края на правата "Мулсан" и загуби третото място в LMP2. Нилсен се върна на пистата на третото място на 18 секунди зад Лопес, на три пред датския състезател бе съотборникът му Пиер Гуиди.

0:42 - Тойота №7 и Ферари №51 в бокса за последните си спирания, само дозареждане и за двете коли. Пасивът на Лопес от лидера е 33 секунди, а аржентинеца има с 12% повече енергия в своя резервоар, което на сухо се равнява на две обиколки.

0:37 - Лопес загуби 12 секунди в 302-та обиколка, след като временно загуби мощност в своя автомобил. По-рано неговият съотборник Кобаяши бе сигнализирал, че има повреда в турбината на Тойота №7.

0:18 - От Тойота казаха на Лопес да не поема излишни рискове и да стигне спокойно до финала. Пасивът на аржентинеца спрямо лидера Нилсен бе повече от 30 секунди.

Финал - Ферари №50 спечели "24 часа на Льо Ман" през 2024 година. Юнайтед Аутоспорт №22 триумфира в LMP2, а Мантей Порше №92 спечели в LMGT3.

Следвай ни:

Снимки: Imago

Още от Моторни спортове

Виж всички