Верстапен удържа вдъхновения Норис за петата си победа през сезона

Верстапен удържа вдъхновения Норис за петата си победа през сезона

Макс Верстапен трепери до самия финал, но спечели петата си победа от началото на сезона, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Емилия-Романя.

Третият пореден успех на световния шампион на „Имола“ дойде след един страхотен финал, в който той бе притиснат здраво от Ландо Норис, който въпреки малко по-старите си гуми за нула време стопи пет секунди на нидерландеца. С влизането в мръсния въздух обаче напредъкът на пилота на Макларън бе спрян на дистанция от 1.5. В заключителните етапи британецът пробва ново повишаване на темпото, но времето не му стигна и той завърши на 0.7 зад Верстапен на второто място.

Тройката в Гран При на Емилия-Романя допълни Шарл Леклер, който след спиранията в бокса се опита да притисне Норис в борбата за второто място. Монегаскът обаче допусна една неточност в шикана „Алта“ 15 тура преди финала, след което дойде и атаката на пилота на Макларън, която остави Леклер на 7.1 зад него. Все пак Леклер донесе първия подиум на Ферари на „Имола“ от победата на Михаел Шумахер през 2006 година насам.

В подножието на подиума завърши Оскар Пиастри, който след наказанието си вчера потегли пети, но прескочи Карлос Сайнц при спиранията в бокса. Испанецът финишира пети, точно пред съотборниците в Мерцедес Люис Хамилтън и Джордж Ръсел, който направи две спирания в бокса, което пък му позволи да запише и най-бързата обиколка.

Серхио Перес заложи на алтернативната стратегия с по-дълъг първи стинт с твърдите гуми, което му позволи да изпревари Юки Цунода, Нико Хюлкенберг и Дениъл Рикардо в края, за да завърши осми. Същото стори и Ланс Строл, който се класира девети, а последната точка стана притежание на Цунода.

С победата си днес Верстапен увеличи своя актив в генералното класиране във Формула 1 на 161 точки. Зад него Леклер изпревари Перес и вече заема второто място със 113 пункта, с шест повече от мексиканския пилот на Ред Бул.

Леклер изпревари Перес и вече е втори в класирането във Формула 1, Верстапен далеч напред
Леклер изпревари Перес и вече е втори в класирането във Формула 1, Верстапен далеч напред

Сезон 2024 във Формула 1 продължава след седмица с още една класическа надпревара, тази за Гран При на Монако.

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ЕМИЛИЯ-РОМАНЯ:

Старт на състезанието - Отлично потегляне за Верстапен, който не срещна особени затруднения срещу Норис в дългия спринт до "Тамбурело" и остана начело. Без промени в топ 6 и без контакти в първите завои.

1/63 - Верстапен отвори аванс от близо секунда в първата обиколка.

2/63 - Верстапен успя да се откъсна на повече от секунда пред Норис, който обаче нямаше същия късмет срещу Леклер и монегаскът разполагаше с DRS на старт-финалната права.

3/63 - С много силна обиколка и Норис извади Леклер от своята DRS зона, за да може да се фокусира върху Верстапен, който оставаше на малко над секунда пред британеца.

5/63 - Верстапен започна да повишава темпото си в опит да пречупи Норис, чийто пасив вече набъбна до почти две секунди.

6/63 - Норис отговори на повишеното темпо от страна на Верстапен и също увеличи своята скорост, дублирайки времената на световния шампион.

8/63 - Сайнц трябваше да започне да се отбранява срещу атаките на Пиастри, който се доближаваше много опасно до пилота на Ферари в спирането за "Тамбурело".

По-назад спиранията в бокса започнаха, след като Албон, Гасли и Ботас посетиха своите механици. Албон и Ботас стартираха със средно твърдите сликове, докато Гасли започна с меките. И тримата преминаха към твърдите смеси, с които на теория да изкарат до финала.

Веднага след спирането си в бокса Албон бе уловен от камерите да се движи с ниска скорост. Тайландецът съобщи по радиото, че една от гумите му не е закрепена коректно.

10/63 - Авансът на Верстапен достигна 2.8 пред Норис, който водеше с 1.9 пред Леклер. Зад тях Пиастри продължаваше да притиска Сайнц за четвъртото място.

14/63 - Пилотите от дъното на топ 10 направиха своите спирания. След тях Хюлкенберг загуби позиция от спрелия обиколка по-рано Цунода, но остана пред втория пилот на Рейсинг Булс Рикардо. Преди тези стопове Хюлкенберг бе осми пред Цунода, Перес, който стартира с твърдите гуми, и Рикардо.

15/63 - Отпред Норис не успяваше да поддържа темпото на Верстапен и вече бе на 5.0 зад световния шампион. Авансът на пилота на Макларън пред Леклер бе паднал до 1.2.

18/63 - Перес излетя от пистата на "Риваца 1", но продължи, запазвайки позицията си пред Строл. Тази екскурзия на мексиканеца в зоната за сигурност му коства около пет секунди.

21/63 - В края на първата третина от дистанцията Верстапен водеше с 6.5 пред Норис, който на свой ред поддържаше преднина от 1.2-1.5 пред Леклер. На 4.4 зад монегаска бе и Сайнц, който продължаваше да има Пиастри точно зад себе си.

22/63 - Норис стана първият от пилотите в челото, който влезе в бокса, за да премине от средно твърдите към твърдите сликове. Британецът се върна на пистата на седмото място, точно зад Перес, чиито гуми бяха на 22 обиколки.

23/63 - Обиколка след съотборника си и Пиастри посети механиците на Макларън, за да премине към твърдите сликове.

24/63 - Норис се справи сравнително бързи с Перес, изпреварвайки мексиканеца с лекота на старт-финалната права.

В края на обиколката Верстапен също влезе в бокса, малко след като получи черно-белия флаг за нарушение на границите на трасето. Нидерландецът също така имаше затруднения с намаляването на скоростта до 80 км/ч и блокира предните си гуми точно преди линията, която дава начало на ограничението на скоростта в бокса.

25/63 - Леклер в бокса за смяна на средно твърдите с твърдите гуми, монегаскът се върна на трасето на шестата позиция, за да Норис и Перес, но пред Пиастри. Разликата между Леклер и Норис бе 4.2 секунди в полза на пилота на Макларън.

26/63 - Хамилтън с втора грешка на "Аква Минерале" този уикенд, но този път седемкратният шампион само мина през чакъла, без да се завърта.

27/63 - Леклер и Пиастри изпревариха Перес. Монегаскът стори това в спирането за "Тамбурело", а Пиастри атакува във "Вилньов" и малко или много Перес му отстъпи позицията, тъй като бе с много по-стари гуми.

Сайнц посети механиците на Ферари, за да премине към твърдите гуми и се върна на пистата малко зад Перес, но пред спрелия по-рано Ръсел.

30/63 - След като прекара две обиколки зад Перес, Сайнц се върна в топ 5 с едно малко по-трудно от очакваното изпреварване в "Тамбурело".

Пред тях Пиастри влезе в DRS зоната на Леклер в борбата за третото място, но монегаскът беше с по-свежи гуми и се доближаваше до Норис с по 0.2-0.3 на обиколка.

32/63 - След преполовяването на дистанцията Верстапен водеше с 6.8 пред Норис, чийто аванс пред Леклер бе 2.9.

38/63 - Перес най-накрая посети бокса, за да смени твърдите сликове, с които стартира, с чисто нови средно твърди такива. Мексиканецът се върна на пистата на 11-то място, на само 1.8 зад Рикардо, чиито твърди гуми бяха на 26 обиколки.

40/63 - След няколко обиколки, в които Леклер умишлено контролираше темпото си, монегаскът отново увеличи скоростта си и започна да топи пасив си от Норис, като разликата между двамата падна под 2.0.

По-назад с две бързи изпреварвания с новите си гуми Перес стигна до деветото място, след като се справи с Рикардо и Хюлкенберг.

42/63 - Перес не срещна особени затруднения и с Цунода, за да заеме осмото място, което бе и програмата максимум за пилота на Ред Бул днес, тъй като пасивът му от Хамилтън бе близо 30 секунди.

43/63 - Леклер стопи пасива си спрямо Норис на по-малко от секунда и вече разполагаше с DRS в битката с британеца за второто място. Пилотът на Ферари имаше и гуми, които бяха с три обиколки по-свежи от тези на неговия съперник.

48/63 - Грешка на Леклер на "Алта", която го отдалечи на две секунди от Норис в битката за втората позиция.

51/63 - След неточността на Леклер Норис увеличи темпото си и отвори аванс от над 3.2 спрямо монегаска. Това повишаване на скоростта от страна на Норис си личеше ясно и от факта, че неговият пасив спрямо Верстапен падна до 4.5 секунди.

53/63 - Ръсел с изненадващо второ влизане в бокса, което му коства позиция от съотборника му Хамилтън, но даде шанс на британеца да атакува най-бързата обиколка.

54/63 - Разликата между водачите падна до 3.1, като само в 54-я тур Верстапен загуби повече от секунда от Норис.

57/63 - Авансът на Верстапен падна до 1.6 пред Норис.

58/63 - Две леки неточности на Норис в "Тамбурело" и "Вилньов" костваха на британеца 0.3, но въпреки тази загуба неговият пасив се запази на 1.6 пет тура преди финала.

60/63 - Още 0.2 в актива на Норис, който се доближи на само 0.4 от използването на DRS.

61/63 - Верстапен се оплака, че зарядът в неговата батерия почти е свършил.

63/63 - Норис не успя да влезе в DRS зоната на Верстапен преди последното минаване през цялата старт-финална права.

Край на състезанието - Верстапен удържа Норис за петата си победа през зоната, Леклер заради тифозите с трето място и подиум на "Имола".

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички