Този уикенд Формула 1 ще направи своето дългоочаквано завръщане в Китай след 5-годишна пауза. За последно пистата в Шанхай прие шампионата през 2019 година, когато той изглеждаше по доста по-различен начин, отколкото в момента.
Като за начало тогава само 14 от настоящите 20 пилоти също бяха част от стартовата решетка, но доста от тях бяха в различни тимове. Карлос Сайнц тъкмо бе започнал кариерата си в Макларън, Валтери Ботас все още караше за Мерцедес, Серхио Перес бе в Рейсинг Пойнт (сега Астън Мартин), Пиер Гасли бе в Ред Бул, Алекс Албон в Торо Росо (сега Рейсинг Булс), Дениъл Рикардо точно бе преминал в Рено (сега Алпин), а Джордж Ръсел точно бе започнал своята кариера с Уилямс.
Британецът не бе единственият новобранец във Формула 1 в началото на 2019 година. По същото време своите кариера стартираха още Албон и Ландо Норис, който единствен от тримата все още кара за оригиналния си тим Макларън. Ръсел в момента се състезава за Мерцедес, докато Албон премина през Ред Бул, изкара една година на скамейката и сега кара за Уилямс.
Говорейки за Мерцедес, сезон 2019 бе най-силният за тима по време на цялата му доминация на спорта в периода 2014-2020. За сравнение сезон 2024 отбелязва второто най-лошо начало за отбора от неговото завръщане в спорта в началото на 2010 година.
Мерцедес с най-слабото си начало на сезон от 2011 година насам
По време на последната Гран При на Китай голямата звезда на Мерцедес Люис Хамилтън все още имаше пет титли на своята сметка и бе на върха на своите сили. През 2019 година британецът спечели шестата си титла, а година по-късно той изравни рекорда на Михаел Шумахер със седем.
Серията на Хамилтън бе прекъсната от Макс Верстапен, който по време на последната Гран При на Китай имаше само пет победи на своята сметка, а сега е с 57. При последната визита на Формула 1 в Шанхай Верстапен все още не беше печелил квалификация, което промени в Унгария по-късно през 2019, а сега на сметката си той има общо 36 полпозиции, включително 4 през 2024 година.
От пилотите, които не участваха в последната Гран При на Китай, но ще стартират този уикенд, двама от тях, Фернандо Алонсо и Естебан Окон, точно бяха напуснали временно спорта. Двукратният шампион Алонсо се оттегли на двугодишна почивка в края на сезон 2018, докато Окон не успя да си намери титулярно място за сезон 2019, който той прекара като резерва на Мерцедес, преди през 2020 да се завърне с Рено.
Оскар Пиастри, Юки Цунода, Логан Сарджънт и Гуаню Джоу пък изобщо не бяха помирисвали Формула 1 през 2019. Тогава Пиастри тъкмо започваше кариерата си във Формула Рено, където спечели първата си от трите поредни титли в младежките шампионати. През 2020 австралиецът триумфира във Формула 3, а година след това спечели и Формула 2. През 2019 Цунода и Сарджънт тъкмо бяха започнали да се състезават във Формула 3, а Джоу точно бе преминал във Формула 2.
Сред пилотите, които участваха в последната Гран При на Китай, но вече не се състезават във Формула 1 личат имената на двамата световни шампиони Кими Райконен и Себастиан Фетел, които се отказаха съответно в края на 2021 и 2022 година. За Фетел сезон 2019 бе повратен в неговата кариера, тъй като в неговото начало Райконен бе заменен от Шарл Леклер в тима на Ферари. Монегаскът направи фурор в първата си година в Маранело и бе много близо до това да спечели второто си състезание с червения болид в Бахрейн, но повреда го спря. Гран При на Китай през 2019 година бе третото състезание на Леклер с Ферари, а в Шанхай прехвърчаха първите искри между него и Фетел след една неразбория относно отборните заповеди и подреждането на двамата на пистата.
Гран При на Китай през 2019 година отбеляза старт №1000 в историята на Формула 1, а този уикенд състезанието ще бъде под №1106. Това показва колко много време действително измина от последната Гран При на Китай, а както вижда пир нейното провеждане Формула 1 изглежда по доста по-различен начин, отколкото в момента.
Снимки: Gettyimages