Sportal.bg
Използвай App-а за
по-добро усещане
Отвори

Защо Васьор е против връщането на частните тестове във Формула 1?

Защо Васьор е против връщането на частните тестове във Формула 1?

Ръководителят на отбора на Ферари Фредерик Васьор обясни защо вярва, че не е нужно Формула 1 да се връща към годините на неограничени частни тестове, посочвайки два основни фактора, които бих попречили на един подобен ход.

До средата на първото десетилетие на века отборите в шампионата бяха свободни да тестват когато и където си поискат. Това практически означаваше, че те прекарваха много повече време в тестване, отколкото в състезания. За да може да се подтигне това всеки отбор си имаше отделен тестов тим, който да отговаря за изпитанията, за да може състезателния екип да бъде фокусиран върху състезанията.

Постепенно обаче тези тестове бяха ограничени, а впоследствие и забранени тотално. В течение на време тестовете по време на сезона също бяха забранени, а всички тестове вече бяха общи за всички отбори преди началото на всеки един сезон.

През 2014 година тестовете по време на сезона бяха върнат, но отново с течение на времето бяха намалени. В момента във Формула 1 има един тридневен предсезонен тест, както и няколко теста на Пирели в хода на всяка една година. Единствената възможност за отборите да използват своите коли извън тези тестове и състезателните уикенд е по време на филмовите дни, които се използват от всички за шейкдаун преди предсезонния тест. В тези филмови дни, които са два на брой за цялата година, отборите са ограничени до 200 километра на ден.

Според Васьор в настоящия климат за Формула 1 е невъзможно да се върне към дните на повече тестове. По думите на французина причините за това са няколко, но най-вече разходите, свързани с организирането на повече тестови сесии, както и липсата на периоди, в които да бъдат поместени тези тестове.

През 2024 година ще има повече тестове във Формула 1
През 2024 година ще има повече тестове във Формула 1

„С настоящия таван на разходите ще е много трудно да върнем тестовете, защото разходите по един тест са много големи. Ако започнем да правим повече тестове, ще трябва да произвеждаме повече двигатели. За един тестове ден се навърта километраж, равносилен на цял състезателен уикенд. Ако имаме 20 дни за тестове все едно ще ни трябват части за още един сезон.

„Но е вярно, че когато имаш проблеми, както беше при нас през 2023, е много трудно да наваксаш без тестове. Освен това липсата на добра корелация между симулатора, въздушния тунел и пистата също не помага.

„С тавана на бюджетите мисля, че ще е невъзможно да върнем тестовете. Може да говорим за още една-две сесии, но да не забравяме и тестовете на Пирели, ни правим много за Пирели. Когато погледнем календара, не трябва да броим само състезанията. Имаме три-четири тестови сесии за Пирели, а само с тях е много натоварено“, обясни Васьор.

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички