На фона на засилилите се притеснения, че близостта между отборите на Ред Бул и Алфа Таури нарушава правилата на Формула 1 от ФИА разкриха, че възнамеряват в най-скоро време да създадат нова рамка, която да определя до каква степен два екипа могат да си колаборират.
Според някои прогресът на Алфа Таури във втората половина на сезон 2023 се дължи на близостта на екипа от Фаенца с този на Ред Бул. Това кара част от техните съперници да се притесняват за предстоящия сезон 2024, когато Алфа Таури възнамерява да използва възможно най-много компоненти от Ред Бул.
Сътрудничеството на Ред Бул с Алфа Таури притеснява другите отбори
Във ФИА са пределно наясно с възможността отборите да печелят от близка колаборация с други екипи и извършват доста обстойни проверки, за да са сигурни, че няма злоупотреба. Въпреки това шефът на комисията за едноместни болиди на ФИА Николас Томбазис сподели, че се обсмисля създаването на нова рамка за тези колаборации.
„Ние проверяваме много повече отбори, които са близо един до друг, отколкото тези, които са си независими, за да сме сигурни, че няма нарушения, но риск винаги има. Притеснението не е само за тези два отбора, но и за други такива двойки.
„Ние вярваме, че в Алфа Таури използват доста по-различна концепция от тази на Ред Бул и не виждаме доказателства за директна колаборация. Определено те работят здраво и затова направи крачка напред, но няма никакви следи, които да казват, че тя се дължи на тази колаборация.
„Казвайки това трябва да отбележа, че не е лесно да се следи за тези неща. Трябва да направим пълен одит, за да сме сигурни, че отборите са разделени. Съвсем скоро ще пуснем нови препоръки как отборите да ни убедят, че не нарушават правилата. Ние не подценяваме предизвикателство, което е една от трудностите, пред които сме изправени“, обясни Томбазис.
Тост остава съветник на Алфа Таури и Ред Бул
Той също така коментира и теорията, че отборите работят заедно, за да анализират две отделни концепции, за да могат по-бързо да прогресират. Гръцкият експерт е категоричен, че подобно нещо би било пряко нарушение на правилата на ФИА, а и ще бъде хванато много лесно от техническите комисари.
„Това очевидно е много нелегално. Преди сме виждали доста сходни елементи при отделни отбори и сме анализирали целия процес на тяхната разработка. Не мисля, че в момента става нещо такова. Проверявали сме и ще продължим да го правим. Дали е лесно? Не, не казвам, че е лесно, винаги е предизвикателно“, каза Томбазис.
Той също така разкри, че всъщност по-голямата заплаха не идва от отборите като Алфа Таури и Ред Бул, които открито са заявили, че работят заедно, а от тези, които се водят независимо.
„Основният стимул два отбора да си колаборират не е да си обменят компоненти или да споделят въздушен тунел. Може да имаме два отбора, които да работят заедно – единият в Аржентина, а другият във Великобритания. Тогава ще е много лесно техните инженери да си говорят и да обменят информация онлайн, което е забранено.
„Не следим ежедневното движение на хората и нямаме намерения да го правим. Тези отбори по-често се споменават, защото имат общ собственик или нещо подобно. Но може да имаме два независими екипа, които решават да си помогнат един на друг. Не мисля, че това се случва, но само отбелязвам, че нашите инструменти за следене на това не трябва да се ограничават само с проследяването на физическите компоненти, които един отбор си купува от друг“, каза Томбазис.