Макс Верстапен спечели своята победа №18 за сезон 2023 във Формула 1, след като триумфира в дебютната Гран При на Лас Вегас, която предложи много екшън, битки и изпреварвания в цялата колона.
Верстапен потегли втори и поведе още в първия завой, но бе наказан с 5 секунди, защото стюардите прецениха, че той е избутал умишлено тръгналия първи Шарл Леклер в първата крива. Зад двамата в първия завой имаше много контакти и завъртания, а един от пострадалите бе Серхио Перес, който трябваше да спре в бокса в края на първия тур за смяна на предно крило.
Загубите на мексиканеца обаче бяха нулирани още в третата обиколка, когато надпреварата бе неутрализирана с кола за сигурност заради много тежка катастрофа на Ландо Норис на завой №12. Британецът излезе сам от колата си, но по-късно бе обявено, че е откаран в местната болница, за превантивни прегледи.
В състезанието Верстапен запази първата позиция при рестарта в края на шестия тур, след което се откъсна на почти две секунди пред Леклер. Монегаскът обаче показа страхотна работа със средно твърдите гуми и постепенно настигна и изпревари Верстапен в края на 16-та обиколка.
След като загуби първото място Верстапен веднага влезе в бокса и изтърпя своето наказание. След него той се върна на пистата зад спрелия обиколка по-рано Джордж Ръсел и двамата започнаха да си пробиват заедно път през колоната.
В 25-та обиколка световният шампион пробва изненадваща атака в спирането за завой №12, която не бе очаквана от Ръсел, който тръгна да завива нормално. Така се стигна до контакт между двамата, който наложи второто излизане на колата на сигурността, тъй като имаше много разпилени отломки по трасето.
Тази неутрализация дойде в перфектния момент за Перес, който след спиранията в бокса на неговите съперници бе стигнал до първото място. Разбира се мексиканецът посети механиците на Ред Бул, което бе сторено и от Верстапен.
В същото време Леклер, който бе спрял за първи път в 21-я тур, остана на трасето и си върна водачеството. При рестарта монегаскът удържа Перес зад себе си, а рестартиралият от петата позиция Верстапен бързо се справи с Оскар Пиастри.
Нидерландецът не срещна особени затруднения и срещу Естебан Окон, след което той, Леклер и Перес си спретнаха един страхотен трибой за първото място. В него имаше доста размени на позициите между тримата, но в крайна сметка в 37-та обиколка дойде решителната атака на Верстапен, който поведе и повече не погледна назад.
Битката за второто място зад него буквално се реши в последния завой на състезанието, когато Леклер атакува много късно Перес, който за второ поредно състезание загуби позиция в самия край. На финала разликата между двамата бе само 0.171 секунди, а авансът на Верстапен бе 2.070.
Четвърти финишира Ръсел, който обаче имаше наказание от 5 секунди заради контакта с Верстапен и се смъкна на осмото място след него. Така четвърти бе класиран Окон, пети остана Ланс Строл, а точки взеха още Карлос Сайнц, Люис Хамилтън, Ръсел, Фернандо Алонсо и Пиастри.
С победата си днес Верстапен оформи пълната си доминация в Съединените щати през тази година, след като по-рано той спечели състезанията в Маями и Остин. Третото място на Перес пък му беше достатъчно да си гарантира вицешампионската титла, тъй като той вече води с 41 точки пред Хамилтън преди последния кръг за сезона.
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Лас Вегас
А той ще завърши следващата седмица с надпреварата за Гран При на Абу Даби на пистата „Яс Марина“.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ЛАС ВЕГАС ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието - Отличен старт позволи на Верстапен да поведе още в спринта до първия завой, в който той спря много късно и двамата с Леклер излязоха от пистата, но се върнаха на първите две места.
1/50 - Виртуална кола на сигурността! След контакт между Алонсо и Ботас в първия завой виртуалната кола на сигурността бе обявена, за да могат маршалите да почистят трасето. Поражения имаше и за Перес, който влезе в бокса в края на първия тур за смяна на предно крило.
2/50 - Рестарт! След около обиколка движение с ниска скорост надпреварата беше рестартирана.
3/50 - Кола на сигурността! Тежък удар за Норис в стената на завой №12 наложи пълната неутрализация на състезанието.
Повторенията показаха, че британецът загуби контрол на своя болид в завой №11, след което се завъртя и дойде удара първо в бетонната стена до пистата, а след това и този в TecPro бариерите в зоната за сигурност на завой №12.
6/50 - Рестарт! След три обиколки зад колата на сигурността надпреварата в Лас Вегас бе подновена с лидер Верстапен пред Леклер, Ръсел, Гасли, Албон и Сарджънт.
7/50 - Верстапен с перфектен рестарт нямаше проблем да задържи първата позиция. Единственото изпреварване в първия завой бе това на Пиастри срещу Цунода в спора за десетото място.
В петия завой Сайнц изпревари Алонсо в битката за 17-та позиция. И двамата испанци се завъртяха още в първия завой на надпреварата и вече минаха през бокса поне по веднъж.
8/50 - Хамилтън със страхотна изпреварване от външната страна на завои №3 и №4 срещу Цунода, въпреки че бе с твърдите гуми, а пилотът на Алфа Таури с меките.
В същото време Верстапен получи наказание от 5 секунди, тъй като стюардите прецениха, че е избутал Леклер от пистата в първия завой на надпреварата.
9/50 - Окон изпревари Магнусен с помощта на DRS на дългата права преди завой №14 в битката за седмото място.
10/50 - Пиастри пробва да последва Окон в спирането за първия завой и изглежда се беше справил, но датчанина контрира на правата преди завой №5.
Все пак с DRS на правата преди завой №14 австралиецът завърши маневрата си, а в същото време Хамилтън изпревари Хюлкенберг за десетото място.
14/50 - Окон с брилянтно изпреварване срещу Сарджънт в спънатата част от пистата. Французинът се гмурна от вътрешната страна на завой №7, което не беше очаквано от пилота на Уилямс, който нямаше избор, освен да отстъпи в този дуел.
До края на обиколката Сарджънт бе изпреварен още от Пиастри с DRS на правата преди завой №14, а след това и от Хамилтън с помощта на въздушната струя преди бързия последен завой.
15/50 - Отпред Леклер влезе в DRS зоната на Верстапен, който бе отворил аванс от 2.0 секунди, но бе настигнат от пилота на Ферари.
Зад тях Ръсел влезе в бокса и смени средно твърдите си гуми с твърдите.
16/50 - Първа атака на Леклер, от външната страна на завой №5, но тя бе парирана от световния шампион, който се оплака, че има проблем с гумите си.
Втората атака на Леклер бе успешна и той поведе още преди зоната за спирането за завой №14, а в края на обиколката Верстапен влезе в бокса и изтърпя своето наказание. След стопа си Верстапен се върна на пистата на 11-то място, зад Ръсел, който бе спрял обиколка по-рано.
17/50 - В 14-я завой имаше контакт между Хамилтън и Пиастри, след който пилотът на Макларън трябваше да спре в бокса заради спукана предна лява гума. Британецът пък трябваше да направи цяла обиколка с ниско темпо, тъй като и той имаше спукана гума, която бе забелязана след като той бе преминал покрай входа за бокса.
20/50 - Верстапен с много смела атака срещу Джоу в битката за деветата позиция в бързия завой №10. Със свежите си гуми световният шампион ускори много добре от острия завой №9, след което показа страхотна смелост и мина от външната и мръсна страна на завой №10, за да изпревари китайския си съперник.
21/50 - Леклер посети механиците на Ферари и премина към твърдите сликове, с които реалистично може да изкара до финала. Монегаскът се върна на пистата на третата позиция, зад Перес и Строл, но пред спрелите по-рано Ръсел и Верстапен.
23/50 - Ръсел и Верстапен последователно изпревариха Алонсо. Първо британецът атакува в спирането за завой №14 в 22-та обиколка, след което световният шампион мина пред двукратния световен първенец с първия завой.
24/50 - Ръсел и Верстапен повториха двойната си атака, а този път тяхната жертва бе Сайнц, който загуби две позиции на правата преди завой №14.
25/50 - Контакт между Верстапен и Ръсел след атака на световния шампион в завой №12, след които и двамата имаха сериозни поражения по колите си.
26/50 - Кола на сигурността! Заради много отломки по пистата след контакта между Верстапен и Ръсел състезание за втори път бе неутрализирано с кола на сигурността.
Перес, който бе спрял още в началото след контакт в първия завой, се възползва от неутрализацията и спря за втори път, връщайки се на пистата на второто място, непосредствено зад Леклер, чиито гуми бяха с пет тура по-стари. И двамата бяха с твърдите сликове.
Верстапен и Ръсел също посетиха механиците си, но Верстапен не смени предното си крило. В челото Леклер водеше пред Перес, Гасли, Пиастри и Верстапен.
28/50 - Рестарт! Колата на сигурността се прибра в бокса, а Ръсел бе наказан за предизвикването на контакта с Верстапен.
29/50 - Леклер бе безгрешен при подновяването на надпреварата и запази първото си място пред Перес и Гасли, който бе изпреварен от Пиастри в спирането за завой №5.
32/50 - Перес поведе в състезанието с перфектна атака срещу Леклер в спирането за завой №14. Мексиканецът се доближи до Леклер с помощта на DRS, но трябваше да бъде агресивен на спирачките, за да излезе начело.
33/50 - За по-малко от обиколка с чиста писта пред себе си Перес отвори аванс от повече от секунда пред Леклер, който загуби DRS. Зад тях Верстапен задмина Пиастри в зоната за спиране за завой №14, за да се изкачи на третото място.
34/50 - Леклер повиши темпото си и се върна в DRS зоната на Перес, което му позволяваше да се откъсне леко и от Верстапен, който му дишаше във врата.
35/50 - Леклер си върна първото място с атака, която беше почти точно копие на тази, с която Перес го изпревари по-рано.
36/50 - Неточност на Перес в завой №12 го остави без DRS на най-дългата права във Формула 1, което позволи на Верстапен да го изпревари без никакви проблеми с отварянето на задното крило.
37/50 - Верстапен излезе начело с много силна атака в спирането за завой №14. Леклер се пробва да контрира с по-късно спиране, но бе от външната страна на кривата и трябваше да отстъпи.
41/50 - Верстапен най-накрая успя да се откъсне на повече от секунда пред Леклер, който вече не разполагаше с DRS в защитата си срещу Перес.
43/50 - Грешка на Леклер в завой №12 позволи на Перес да го задмине още преди излизането на правата преди завой №14.
Зад тях Пиастри, който бе карал само с твърдите гуми от старта, влезе в бокса, за да премине към средно твърдите. Австралиецът се върна на трасето на 12-то място, на по-малко от секунда зад Албон, но и на близо 10 зад десетия Хамилтън.
49/50 - След като загуби второто място от Перес Леклер остана в DRS зоната на пилота на Ред Бул, но така и не успяваше да го атакува.
50/50 - Брутална агресия от страна на Леклер в спирането за завой №14, която му позволи да си върне второто място от Перес в самия край.
Край на състезанието - Верстапен с победа №18 за сезона, Леклер си спечели второто място, а Перес остана трети в Лас Вегас.
Sportal.bg вече и в WhatsApp, елате и вие!
Снимки: Imago