Верстапен с 6-та поредна победа, Норис с брилянтно второ място на "Силвърстоун"

Макс Верстапен спечели своята шеста поредна победа във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Великобритания. За нидерландеца това е първи успех в това състезание, но втори такъв на „Силвърстоун“, където през 2020 година той спечели Гран При 70 Години Формула 1.

Световният шампион загуби първото място от Ландо Норис на старта на състезанието, но си върна водачеството още в петия тур. От този момент до финала Верстапен практически контролира събитията, оцеля едно излизане на колата на сигурността и спечели с аванс от 3.7 секунди пред Норис.

Британецът направи едно страхотно каране в последните обиколки след рестарта, в които той трябваше да се отбранява от сънародника си Люис Хамилтън, който беше с меките гуми, докато Норис бе с твърдите. Пилотът на Макларън обаче беше перфектен и заслужено стигна до второто място пред Хамилтън.

Може би най-големият губещ от излизането на колата на сигурността в 34-та от 52 обиколки беше Оскар Пиастри, който направи своето спиране в бокса в 29-я тур. Неутрализацията на надпреварата коства една позиция на австралиеца, който се движеше на комфортно трето място в първата половина на дистанцията, но трябваше да се задоволи с четвъртата позиция на финала.

Петицата допълни третият от британците Джордж Ръсел, а точки взеха още стартиралият 15-ти Серхио Перес, Фернандо Алонсо, Алекс Албон, Шарл Леклер и Карлос Сайнц. Бонус точката за най-бързата обиколка стана притежание на победителя Верстапен.

С победата си днес Верстапен увеличи своя аванс на върха в генералното класиране. В него световният шампион води с актив от 255 точки и има преднина от 99 пункта пред съотборника си Перес. Тройката допълва Алонсо, който изостава с 19 точки от Перес. Испанецът има аванс от 16 пункта пред третия от днес Хамилтън. 

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Великобритания
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Великобритания

Сезон 2023 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Унгария на пистата „Хунгароринг“ край Будапеща. 

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието - Норис взе старта на Верстапен, който за малко не загуби и второто място от Пиастри. Зад тях с меките гуми Ръсел прескочи Сайнц за петото място. 

1/52 - Пиастри притисна Верстапен и в подхода за завой №9, но австралиецът избра да не предприема рискова маневра в борбата за второто място. 

2/52 - Норис отвори аванс от повече от секунда в първите два тура, зад него разликата между Верстапен и Пиастри беше малко под секунда. 

4/52 - Въпреки че успя да се закачи за DRS зоната на Норис Верстапен така и не съумяваше да атакува британския пилот на Макларън. 

5/52 - Верстапен все пак изгради същинска атака срещу Норис, която дойде в спирането за завой №6. Световният шампион се гмурна от вътрешната страна на кривата и практически не остави шанс на своя съперник да го блокира. 

По-назад стартиралият с меките гуми Ръсел започна да притиска агресивно Леклер в спора за петата позиция. Монегаскът беше на над две секунди зад Пиастри и не разполагаше с DRS. 

7/52 - Хамилтън изпревари Алонсо в битката за седмото място с помощта на DRS преди завой №6. Седемкратният световен шампион загуби позиция на старта, когато напусна трасето на завой №3. 

9/52 - Окон напусна състезанието с технически проблем. Французинът се прибра в бокса, а преди това да се случи той се движеше на 12-то място, непосредствено пред стартиралия 15-ти Перес. 

10/52 - Едва сега Верстапен успя да се откъсне на над секунда пред преследвачите си Норис и Пиастри, които се движеха на близо 3.4 секунди пред Леклер. Разликата между пилотите на Макларън също беше малко повече от секунда. 

12/52 - Перес изпревари Строл в спирането за завой №15, с което се изкачи на 11-та позиция. На малко над секунда пред него беше и Албон. 

15/52 - Разликата между Верстапен и Норис набъбна на 3.3 секунди, след като британецът започна да губи темпо в последните обиколки. Само в последните два тура той изостана с почти цяла секунда от лидера. Зад него Пиастри се движеше със сходно темпо, но добрата новина за пилотите на Макларън беше, че Леклер беше по-бавен от тях и изоставаше с 3.9 от Пиастри. 

16/52 - Перес влезе в зоната на точките, след като изпревари Албон в DRS зоната преди завой №15. Пред тях Ръсел се доближи опасно близко до Леклер в спирането за същия завой, но не успя да атакува монегаска. 

18/52 - Леклер стана първият от пилотите в челото, който влиза в бокса. Монегаскът смени своите гуми медиум с хард и се върна на пистата на 12-та позиция, на 4.0 зад Строл. 

20/52 - След две поредни най-бързи обиколки от страна на Верстапен неговият аванс пред Норис премина границата от 4.5 секунди. Британецът пък се беше откъснал на 2.3 пред съотборника си Пиастри. 

25/52 - Леклер настигна и изпревари Строл с помощта на DRS преди завой №15. Лошата новина за монегаска беше, че неговото темпо беше почти идентично с това на Ръсел, въпреки че британецът бе с доста по-стари меки гуми, докато Леклер - с нови твърди такива. 

26/52 - В средата на дистанцията разликата между Верстапен и Норис беше 7.0 секунди, а тази между Норис и Пиастри - 2.6. Австралиецът водеше с 5.5 пред Ръсел. В същото време Сайнц влезе в бокса и премина от медиум към хард. Миналогодишният победител в това състезание се върна на пистата на 12-то място, на 3.7 зад Строл. 

28/52 - Ръсел посети механиците на Мерцедес, за да премине от софт към медиум. Британецът се върна на трасето на само 1.7 секунди зад Леклер, след като самият му стоп беше малко по-бавен. Перес също спря в бокса и смени своите гуми медиум със софт. 

29/52 - Обиколка по-късно Пиастри също влезе в бокса, за да премине от медиум към хард. Австралиецът се върна на пистата на 3.6 пред Леклер. 

31/52 - С много по-свежите си гуми медиум Ръсел изпревари Леклер със страхотна маневра от външната страна на завой №7. Монегаскът пробва да си върне позицията в завой №9, но избра да не рискува излишно. 

33/52 - Виртуална кола на сигурността! Магнусен спря на правата "Уелингтън" с повреда в двигателя. Леклер направи второ спиране в бокса. Верстапен, Норис, Хамилтън и Алонсо направиха своите първи и единствени планирани смени на гуми. 

34/52 - Кола на сигурността! Заради позицията на спрелия болид на Магнусен същинската кола на сигурността беше изкарана на трасето. След спиранията в бокса Верстапен остана начело пред Норис, Хамилтън и Пиастри. Верстапен и Хамилтън преминаха към софт, докато пилотите на Макларън бяха с хард. 

По-назад Алонсо спечели три места и се изкачи до шестото място зад Ръсел и пред сънародника си Сайнц. Зад испанеца се движеха Перес, Албон и Леклер. 

38/52 - Рейс контролът обяви, че колата на сигурността ще се прибере в края на обиколката и състезанието ще бъде подновено. 

Рестарт - Верстапен нямаше проблем да запази първото си място пред Норис, който трябваше да се отбранява агресивно срещу Хамилтън.

39/52 - Хамилтън пробва атака в завои №6 и №7, но Норис се защити перфектно. След това седемкратният шампион имаше още един шанс да атакува, но остана от външната страна на завой №9 и се отказа от маневрата. 

40/52 - Хамилтън отново се доближи опасно близо до Норис в завои №6 и №7 и имаше шанс да атакува в завой №9, но отново са се отказа от маневрата, въпреки че този път имаше вътрешната траектория. Този дуел между двамата британци позволи на Верстапен да се откъсне на над 2.5 секунди пред тях. 

43/52 - Перес изпревари Сайнц с една страхотна маневра в шикана "Клъб", която разстрои ритъма на Сайнц, който бе изпреварен още от Албон и съотборника си Леклер в началото на следващия тур. 

45/52 - Сайнц допусна лека неточност при преминаването на завой №6, която позволи на Гасли да го изпревари в спора за десетата позиция. Испанецът обаче си върна загубеното още в завой №9.  

В края на обиколката Гасли загуби скорост с повреда в задното окачване. Повторенията показаха, че задното дясно окачване на Гасли се е счупило след контакт със Строл в шикана "Клъб". 

46/52 - Перес задмина Алонсо с DRS на правата преди завой №15, изкачвайки се на шестото място. На 3.6 пред него беше и Ръсел. 

47/52 - Разликата между Верстапен и Норис беше 3.6 секунди, а тази между Норис и Хамилтън - 1.5.

52/52 - Леклер пробва атака срещу Албон в спора за осмото място в завой №6, но тайландският пилот на Уилямс се защити перфектно. 

Край на състезанието - Макс Верстапен записа шеста поредна победа, Ландо Норис и Люис Хамилтън се качиха на подиума пред родна публика. 

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички