Sportal.bg
Използвай App-а за
по-добро усещане
Отвори

Непоколебимият Верстапен триумфира в Маями

Световният шампион Макс Верстапен спечели своята трета победа от началото на сезон 2023 във Формула 1, след като триумфира в надпреварата за Гран При на Маями. Нидерландецът стори това след един великолепен първи стинт с гумите хард, в който той регистрира сериозен прогрес.

Пилотът на Ред Бул потегли от деветото място на стартовата решетка след грешката си в квалификацията вчера, но още до средата на 15-та от 57 обиколки се изкачи до втората позиция зад съотборника си Серхио Перес. Мексиканецът стартира от полпозишъна, но просто нямаше темпото, за да се пребори с Верстапен днес.

Световният шампион направи цели 45 обиколки преди спирането си в бокса и въпреки че в голяма част от това време той бе с по-стари гуми от Перес, след стопа на мексиканеца, двамата държаха идентично темпо. Така веднага след спирането си Верстапен се озова на по-малко от две секунди зад Перес и с доста по-новите си гуми медиум не срещна особени затруднения в борбата си с мексиканеца.

В крайна сметка световният шампион спечели с аванс от 5.3 секунди пред Перес, а подиума допълни Фернандо Алонсо, за когото това е четвърто качване на почетната стълбичка от началото на сезона. И в четирите случая (Бахрейн, Саудитска Арабия, Австралия и Маями) пилотът на Астън Мартин финишира на третото място.

Четвъртата позиция в Гран При на Маями зае Джордж Ръсел, а пети финишира Карлос Сайнц. Испанецът успя да се задържи за Алонсо в първия стинт, когато двамата бяха с медиум, но с хард пилотът на Ферари нямаше нужната скорост. Освен това той получи и наказание от пет секунди, тъй като превиши скоростта в бокса.

Люис Хамилтън финишира шести, след като и той подобно на Верстапен заложи на по-дълъг първи стинт с твърдите гуми и направи бърза финална серия от обиколки със смесите медиум. Точки от петия кръг за сезон 2023 взеха още Шарл Леклер, Пиер Гасли, Естебан Окон и стартиралият четвърти Кевин Магнусен, които допълниха топ 10. 

До финала на Гран При на Маями достигнаха абсолютно всички 20 пилоти, а последен завърши единственият представител на домакините Логан Сарджънт, който до края на сезона ще има още два шанса да се състезава пред родна публика. Първият от тях ще дойде в Гран При на САЩ в Остин в средата на октомври. Месец по-късно пък ще се проведе и дебютната Гран При на Лас Вегас. 

С победата си днес Верстапен увеличи своя аванс на върха в генералното класиране във Формула 1 на 14 точки. Нидерландецът, който днес записа и най-бързия тур в хода на надпреварата, е начело с актив от 119 пункта, втори със 105 е Перес, а тройката с пасив от 44 точки допълва третият от днес Алонсо. 

Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Маями
Пълно класиране при пилотите във Формула 1 след Гран При на Маями

Сезон 2023 във Формула 1 продължава след две седмици с Гран При на Емилия-Романя на пистата „Имола“. 

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА МАЯМИ ВЪВ ФОРМУЛА 1:

Старт на състезанието! Перес потегли перфектно и с лекота задържа първото си място в първите завои на състезанието. Зад него Алонсо и Сайнц също запазиха позициите, докато Ръсел прогресира в две места, изпреварвайки Гасли и Магнусен. 

1/57 - След като бе изпреварен от Окон на старта Верстапен си върна деветата позиция в спирането за 11-я завой. Двамата започнаха с твърдите гуми, докато всички пред тях заложиха на медиум за началото на дистанцията. 

2/57 - Световният шампион продължи със своя прогрес, след като изпревари Ботас, отново в спирането за 11-я завой. Нидерландецът се справи с лекота с Окон и Ботас, въпреки че DRS все още не бе активен. 

3/57 - С много агресивна маневра на завои 11 и 12 Магнусен изпревари Леклер в спора за шестата позиция. Още в DRS зоната между завои 16 и 17 обаче монегаскът си върна позицията. 

4/57 - Този дуел между Магнусен и Леклер позволи на Верстапен да изпревари и двамата с една маневра. Световният шампион стори това в спирането за първата крива, където Магнусен също задмина Леклер. 

5/57 - След пет обиколки Перес водеше с 1.9 секунди пред Алонсо, който на свой ред имаше аванс от 0.6 пред Сайнц. По-назад Верстапен записа най-бързия тур и почти се доближи до DRS зоната на Ръсел в спора за петото място. 

8/57 - Верстапен изпревари Ръсел с много късно спиране за 17-я завой. Маневрата на световния шампион бе затруднена, тъй като пилотът на Мерцедес също разполагаше с DRS, тъй като на по-малко от секунда пред него се движеше Гасли. 

9/57 - Точно обиколка след като изпревари Ръсел Верстапен се справи и с бившия си съотборник Гасли в спирането за 17-я завой. Маневрата на световния шампион забави леко Гасли, което пък позволи на Ръсел също да изпревари пилота на Алпин на старт-финалната права. 

13/57 - Леклер атакува Магнусен в спирането за първата крива в спора за седмото място, но отвори твърде много завоя, което позволи на датчанина да контраатакува успешно. По-късно в обиколката Леклер пробва нова атака в спирането за 11-я завой, но тази му атака също бе парирана от пилота на Хаас. 

14/57 - Верстапен влезе в тройката, след като изпревари Сайнц в спирането за 11-я завой. Точно пред световния шампион се движеше и Алонсо. 

15/57 - Действащият световен шампион не загуби много време и точно обиколка след маневрата си срещу Сайнц изпревари и втория испанец. Така нидерландецът излезе на второто място, а разликата между него и лидера Перес бе 3.6 секунди. 

18/57 - Сайнц стана първият от пилотите в челото, който влиза в бокса за смяна на гуми. Напълно очаквано испанецът премина от медиум към хард и се върна на пистата на седмата позиция, точно зад Хюлкенберг и Хамилтън, които водеха дуел за позиция. 

20/57 - Перес влезе в бокса и също премина към хард. Мексиканецът се върна на пистата на четвъртата позиция, на 1.6 зад Окон, който все още не бе спирал. Разликата между Перес и Верстапен преди стопа на мексиканския състезател бе само 1.3 секунди. 

22/57 - Още в първата си атака срещу Окон Перес задмина френския пилот в DRS зоната между завои 9 и 11. В същото време комисарите наказаха Сайнц с 5 секунди заради превишаване на скоростта в бокса. Испанецът блокира предните си гуми в спирането за ограничителната линия, но явно не намали достатъчно преди началото на ограничението от 80 км/ч.

24/57 - И Алонсо направи своето спиране в бокса и подобно на Перес и Сайнц премина от медиум към хард. Испанецът се върна на пистата на 1.4 зад своя сънародник. 

25/57 - Разликата между Верстапен и Перес бе 16.5 секунди при загуба от приблизително от 17 за спиране в бокса на пистата в Маями. Само в 25-я тур Перес стопи половин секунда от аванса на световния шампион. 

27/57 - Алонсо не искаше да чака наказанието на Сайнц да му даде виртуалната трета позиция и изпревари своя сънародник в спирането за 11-та крива. 

29/57 - Алонсо изпревари бившия си съотборник Окон в спирането за 11-я завой, за да се изкачи и на реалната трета позиция в класирането. Настоящият пилот на Алпин все още не бе спирал в бокса. 

30/57 - Сайнц също изпревари Окон и зае четвъртото място в подреждането. Разликата между него и Алонсо бе 1.1 секунди. Отпред разликата между Верстапен и Перес падна под 15 секунди. 

32/57 - Хамилтън, който все още не бе спирал, тъй като стартира с хард, пропусна своя съотборник Ръсел да премине на шестата позиция и да се опита да настигне Сайнц в спора за четвъртото място на финала. 

33/57 - Въпреки че бе с много стари гуми хард Окон атакува и си върна четвъртото място на пистата от Сайнц, чиито твърди сликове бяха с 18 обиколки по-свежи. 

34/57 - Сайнц отново изпревари Окон, но тази размяна на позиции категорично не работеше в полза на пилота на Ферари, тъй като за две обиколки той загуби над две секунди от Ръсел, чиито гуми бяха с обиколка по-стари от тези на Сайнц. 

36/57 - С доста по-свежите си гуми Ръсел изпревари Окон в спирането за първия завой, за да се изкачи на петото място. Разликата между него и наказания с 5 секунди Сайнц в спора за четвъртата позиция бе само 1.1 секунди. 

По-късно в обиколката Леклер най-накрая изпревари Магнусен в директен спор за позиция на пистата в спирането за 17-я завой, но както и по-рано в състезанието датският пилот на Хаас контраатакува и си върна позицията. 

37/57 - Ръсел с лекота настигна и изпревари Сайнц в спирането за 11-я завой на трасето, за да заема четвъртото място на пистата. 

38/57 - В своя трети същински опит за атака срещу Магнусен Леклер най-накрая успя да завърши своята маневра и изпревари пилота на Хаас в спирането за първия завой. Двамата спореха за временната девета позиция, но пред тях имаше двама пилоти (Окон и Строл), които тепърва трябваше да спират в бокса. Верстапен също още трябваше да сменя гумите си, но той бе твърде далеч пред Леклер, за да може монегаскът да прескочи световния шампион след неговото влизане в бокса. 

40/57 - Окон направи своето спиране в бокса и се върна на пистата на 0.8 зад Хамилтън, който спря две обиколки по-рано. И двамата преминаха от хард към медиум. 

41/57 - Отпред, въпреки че бе с доста по-стари гуми, Верстапен успя да увеличи своя аванс пред Перес до 18.1 секунди. Световният шампион тепърва трябваше да спира в бокса. 

45/57 - Верстапен най-накрая посети механиците на Ред Бул за своето първо и единствено планирано спиране в бокса. Обслужването на световния шампион продължи 3.1 секунди и той се върна на пистата на 1.5 зад съотборника си Перес. Обслужването на Перес по-рано бе 2.2 секунди. 

48/57 - С много по-свежите си гуми медиум Верстапен не срещна особени затруднения срещу своя съотборник и изпревари мексиканеца в спирането за първия завой. Световният шампион трябваше да завърши своята маневра от външната страна на кривата, но сцеплението, което новите му сликове му дадоха му позволи да стори това. Атаката на нидерландеца започна в средата на предходния тур, когато той се доближи до Перес в първата DRS зона, след това пробва една атака от външната страна на 17-я завой, преди да завърши маневрата си в първата крива на трасето. 

52/57 - Пет тура преди финала разликата между Верстапен и Перес в спора за първото място бе 2.6 секунди в полза на световния шампион. Двамата пилоти на Ред Бул се движеха на цели 17.9 пред Алонсо, който на свой ред имаше аванс от 7.3 пред Ръсел. 

53/57 - Леклер се изкачи на шестото място след изпреварване срещу Гасли в спирането за първия завой. По-късно в обиколката Гасли загуби позиция и от Хамилтън, който задмина френския състезател в 11-та крива на трасето. 

54/57 - Обиколка след като изпревари Гасли Хамилтън изпревари и Леклер, отново в спирането за 11-я завой. 

Край на състезанието! Макс Верстапен с втора поредна победа в Гран При на Маями, Серхио Перес и Фернандо Алонсо допълниха подиума в петия кръг за сезон 2023. 

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти