Франческо Баная затвори устите на своите критици с една брилянтна победа в надпреварата за Гран При на Испания в MotoGP. За световният шампион победата на „Херес“ идва след двете поредни нули в основните състезания Аржентина и Съединените щати, които дойдоха след непредизвикани грешки от страна на пилота на Дукати.
За него това също така е и втора поредна победа в една от най-престижните надпревари в MotoGP – Гран При на Испания. За разлика от неговия триумф в Андалусия преди 12 месеца днес италианецът трябваше да се бори много повече със своите съперници, най-вече пилотите на КТМ Брад Биндър и Джак Милър.
Още на старта дуото на австрийския производител поведе, след което се заформи страхотна битка между Милър, Биндър и Баная. От тримата най-много време начело на колоната прекара Биндър, който води от края на 4-я тур чак до 21-та от 24 обиколки.
В спирането за последната крива в 21-я тур Баная бе много агресивен, но и коректен в атаката си срещу Биндър, след което до финала се отбранява перфектно, за да спечели с аванс от само 0.221 секунди пред южноафриканеца. Трети на подиума се качи Милър, който завърши на 1.119 секунди зад победителя.
Четвърти и пети в Гран При на Испания финишираха Хорхе Мартин (Прамак Дукати) и стартиралият от полпозишъна Алейш Еспаргаро (Априлия), а топ 10 допълниха Лука Марини (VR46 Дукати), участвалият с „уайлд кард“ в Гран При на Испания Дани Педроса (КТМ), Алекс Маркес (Грезини Дукати), Такааки Накагами (LCR Хонда) и Фабио Куартараро (Ямаха).
Световният шампион за 2021 година бе замесен в инцидент с Мигел Оливейра (RNF Априлия) и Марко Бедзеки (VR46 Дукати) във втория завой на надпреварата, който доведе до нейното спиране и последвалия рестарт. Заради ролята си в инцидента Куартараро бе наказан с преминава през дългата обиколка, което той трябваше да повтори, тъй като напусна очертанията при първия си опит.
Освен първите десет точки от Гран При на Испания взеха още Фабио Ди Джанантонио (Грезини Дукати), Франко Морбидели (Ямаха), Аугусто Фернандес (Tech3 ГАСГАС), Щефан Брадъл (Хонда) и Раул Фернандес (RNF Априлия). До финала на състезанието на „Херес“ стигнаха и заместника на Марк Маркес в Хонда Икер Лекуона и Йонас Фолгер, който и този уикенд кара на мястото на Пол Еспаргаро в Tech3 ГАСГАС.
Маверик Винялес (Априлия) се движеше на осмото място във финалния тур, но веригата на неговия мотор падна в началото на последния сектор и той не завърши. Карирания флаг освен испанеца днес не видяха още Бедзеки, Йоан Зарко (Прамак Дукати), Алекс Ринс (LCR Хонда) и Жоан Мир (Хонда), докато Оливейра дори не взе участие в рестарта заради контузията, която получи при инцидента с Куартараро и Бедзеки.
След нулата си днес Бедзеки загуби първото място в генералното класиране, в което начело с 87 точки е Баная, втори с 65 е именно Бедзеки, а третото място се заема от Биндър, който изостава с 25 пункта от лидера след много силния си уикенд в Испания.
Сезон 2023 в MotoGP продължава след две седмици с Гран При на Франция на пистата „Бугати“. Преди обаче керванът да се насочи към Льо Ман за пилотите предстои един ден за тестове, който ще се проведе в утрешния ден на „Херес“.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ИСПАНИЯ В MotoGP:
Старт на състезанието! Милър направи страхотно потегляне и поведе още в първите метри. Неговият съотборник Биндър също стартира перфектно и зае втората позиция зад австралиеца в първите завои. По-назад Куартараро и Оливейра се озоваха на земята във втория завой.
1/25 - Биндър не чака много и още в спирането за шестия завой атакува и изпревари Милър в спора за първото място.
Червен флаг! Заради катастрофата на Куартараро и Оливейра на втория завой състезанието за Гран При на Испания бе спряно.
Повторенията на инцидента показаха, че в него замесен е бил и Бедзеки, който обаче остана на борда на своята машина и продължи участието си. Тъй като спирането на надпреварата бе в рамките на първите три тура всички пилоти получиха правото да се включат в рестарта. Оливейра обаче не се възползва от това си право, тъй като получи контузия в рамото и получи лекарска забрана за участие.
За рестарта всички пилоти трябваше да се наредят на своите оригинални стартови позиции, което означава, че отново Еспаргаро бе на полпозишъна. Новата състезателна дистанция бе 24 обиколки. Заради своята роля в инцидента, който доведе до червени флаг, Куартараро бе наказан с дълга обиколка.
Рестарт! Както и при първия старт Биндър и Милър се изстреляха перфектно към първия завой, но този път южноафриканецът поведе още преди първата крива. Еспаргаро пък потъна до петото място, тъй като бе изпреварен още от Мартин и Баная.
1/24 - Баная изпревари Мартин със страхотна маневра в бързия седми завой.
2/24 - Мартин пробва да си върне третото място в спирането за деветия завой, но отвори твърде много кривата, което позволи на Баная отново да го задмине. В последния завой пък Милър атакува и изпревари Биндър в битката за първото място.
3/24 - В края на третия тур Милър водеше с 0.2 секунди пред Биндър, който на свой ред имаше аванс от 0.6 пред Баная.
4/24 - Точно две обиколки след като бе изпреварен от Милър Биндър си върна първото място, отново в спирането за финалната крива на трасето.
5/24 - Милър допусна грешка в спирането си за шестата крива, която позволи на Баная и Мартин да го задминат. До края на обиколката обаче австралиецът успя да си върне една от загубените позиции, изпреварвайки Мартин.
8/24 - След нареждане на рейс контрола Баная върна позиция на Милър, тъй като стюардите прецениха, че маневрата на световния шампион е била твърде агресивна. Това връщане на газта от страна на Баная позволи на Биндър да отвори аванс от близо секунда.
10/24 - Милър отново отвори шестия завой, но този път успя да се ускори достатъчно добре от кривата, за да задържи зад себе си Баная.
12/24 - След няколкото неточности в първата половина на дистанцията Милър стабилизира карането си и започна да настига Биндър. Рaзликата между двамата в средата на състезанието бе 0.2 секунди.
15/24 - Със страхотната си стабилност в бързите завои в края на обиколката Баная успя да изпревари Милър, който отново започна да губи сцепление и да допуска грешки.
17/24 - Лидерът в генералното класиране Бедзеки напусна състезанието след грешка в спирането за шестия завой. Преди падането си италианецът се движеше в дъното на топ 10.
19/24 - Пет тура преди финала разликата между Биндър и Баная в спора за първото място бе само 0.4 секунди в полза на южноафриканеца.
21/24 - Баная отново се възползва максимално от стабилността на своя мотор в бързите завои в последния сектор и изпревари Биндър в спирането за финалната крива.
Край на състезанието! Франческо Баная спечели втората си победа за сезона, Брад Биндър завърши на само 0.221 секунди зад световния шампион, а тройката допълни вторият пилот на КТМ - Джак Милър.