Куартараро: Моторът на Ямаха не е прогресирал много за 4 години

Световният шампион в MotoGP за 2021 година Фабио Куартараро бе оптимистично настроен преди началото на сезон 2023 в кралския клас след напредъка, който тимът на Ямаха регистрира в хода на зимната пауза. За тази година японският производител най-накрая успя да реши най-големия си проблем – скоростта на правите, след като подобри своя двигател.

Въпреки този скок в мощността обаче началото на сезона не се развива по план за Ямаха. След първите пет състезания за годината Куартараро е едва 12-ти в генералното класиране с актив от 18 точки, докато неговият съотборник Франко Морбидели е 10-ти с три пункта повече.

Куартараро вече има две нули на своята сметка, а неговото най-добро постижение за годината е седмото място в основното състезание в Аржентина преди две седмици. На „Термас де Рио Ондо“ Морбидели се представи по-добре от французина, финиширайки четвърти и в двете надпревари, но това бе по-скоро изключение, съдейки по показаното от италианеца в Португалия и от началото на уикенда в Съединените щати.

След снощния спринт, в който Куартараро финишира 19-ти след падане в първия завой на петата обиколка, той каза пред медиите, че реално моторът на Ямаха не е прогресирал значително за последните четири години.

„Разбира се моторът трябва да се промени. Не знам как, но дори и да се чувствам добре и да се боря в челото усещам, че моторът не е напреднал много. Да, аз ставам все по-опитен върху него, но самият той не се развива.

„Нещата, които трябва да промени са по-големи от нов ауспух или нещо друго дребно. За мен трябва да има голяма промяна, а те не се постигат лесно. Ако обаче знаем, че една промяна ще ни донесе напредък, то ние ще трябва да я направим.

„Не мога да кажа със сигурност дали трябва да преминем към V-образен двигател (Ямаха е единственият мотор в MotoGP с двигател с редови цилиндри), тъй като никога не съм кара V4 мотор. Винаги съм карал Ямаха и няма да искам нещо, което никога не съм пробвал. Но пък всички други използват такъв двигател. Доколкото знам за догодина не се планира подобна промяна“, каза Куартараро.

Французинът също така коментира и все по-голямата важност на аеродинамичните елементи по моторите и техният ефект върху цялостното представяне. Не е тайна, че всяко крило създава челно съпротивление, а за да бъде компенсирано то е нужна по-висока мощност от двигателя.

„Проблемът е, че за да използваш желаната аеродинамика ти е нужна мощност. Сега нещата са малко по-добре, но все още не можем да използваме това, което искаме. Сега моторите приличат повече на ракети, тъй като има крила навсякъде. Така че, за да използваш аеродинамиката, която искаш, ти трябва мощност, но и да знаеш как да използваш целия пакет, за да си бърз в завоите и на правите. Мисля, че в това отношение ние сме няколко години зад останалите“, каза бившият световен шампион.

Следвай ни:

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички