Британската аукционна къща Sotheby’s продава на търг един от най-известните автомобили в историята на Формула 1, който беше запомнен със слабото си представяне. Става въпрос за един от болидите Ферари 643 от 1991 година, като през този сезон за Скудерията караха Ален Прост, Жан Алези и Джани Морбидели.
643 е създаден и развит от техническия директор на Ферари Стив Никълс и главния дизайнер Жан-Клод Мижо, но в хода на сезона не успява да оправдае очакванията на пилотите и тима, въпреки че автомобилът е представен доста късно в хода на сезона - чак за Гран При на Франция. Предшественикът на 643 - 642, страда от проблеми с управлението и Прост изисква от тима основно да преработят автомобила.
В хода на сезон 1991 въпреки поредицата промени по 643, той така и не успява да се доближи до нивото на представяне на колите на Макларън и Уилямс и в крайна сметка е причината за уволнението на Прост от Ферари след състезанието в Япония.
“Никога не съм карал толкова лоша кола. Вчера при пълен резервоар забелязахме, че в дългите завои воланът напълно блокира, което е сериозен механичен проблем, който в хода на сезона само се влошава. Много е трудно да караш в състезание от Формула 1 при такива условия, не че чувствам като пилот от Формула 1, защото един шофьор на камион със силни ръце би се справил също толкова добре”, това са точните думи на Прост на “Сузука”, след което италианците го уволниха.
На търга се предлага шаси №127, което не е точно колата, карана от Прост. С шаси 127 Жан Алези завършва 6-и в квалификацията във Франция, а на финала на състезанието е 4-и. След това катастрофира на “Силвърстоун” и отпада, а след това кара същата кола в Германия, Унгария и Белгия.
След уволнението на Прост, заместникът му във Ферари Джани Морбидели кара 127 в Австралия.
След края на сезон 1991 във Формула 1 автомобилът е напълно ревизиран в Маранело и е продаден на колекционер от ЮАР, при когото шаси 127 престоява до 2010 година, когато колата отива у друг колекционер - Питър Бейли. Докато колата е в Южна Африка няколко пъти я кара Йън Шектър, по-големият брат на Джоди Шектър, световният шампион във Формула 1 за 1979 г.
През 2016 година Бейли продава болида на германски колекционер, който инвестира в нова пълна ревизия и през 2018 колата се появява на “Дните на Минарди” на “Имола”, а през 2020 участва в състезанието за ретро автомобили на “Нюрбургринг”.
Прогнозата на Sotheby’s e цената на това Ферари да надхвърли 3 милиона евро, като търгът е в Париж на 1 февруари.