В началото на 2022 година във Формула 1 бяха въведени изцяло нови технически правила, чиято цел беше да са намали мръсният въздух, който се образуваше зад всеки автомобил от предишното поколение коли. С намаляването на този ефект се улесни и следването в бързите криви, което пък трябваше да направи и изпреварванията по-лесни.
Според звездата на Макларън Ландо Норис обаче, това намаляване на мръсния въздух има и един негативен ефект, а именно ограничаването на ефекта на въздушното изтегляне, което се отразява донякъде негативно на шансовете за завършване на успешна маневра. По думите на британеца белгийската писта „Спа“ е пострадала най-много от новите правила и според него сега тя е една от най-трудните за изпреварване.
„Бих казал, че състезанията определено бяха по-приятни. Имаме по-малко случаи, в които си по-бърз от пилота пред теб, но не можеш да направиш нищо и просто седиш на едно място цяло състезание, сега имахме доста повече шансове за изпреварвания.
„На някои писти обаче изпреварванията бяха малко по-трудни, защото силата на въздушното изтегляне беше по-малка. Много малко хора говорят за това. Следването определено беше по-лесно защото имаше по-малко мръсен въздух, но той води и до въздушното изтегляне, което правеше някои от състезанията забавни в предишните години.
„Например „Спа“ беше една от най-трудните писти за изпреварване – не беше лошо, но не беше и много добро. В миналото на правата преди последния шикан печелихме по половин секунда във въздушната струя, което ни позволяваше да се атакуваме в него.
„Сега печалбата беше около една десета, а DRS също не вършеше работата, защото и без това сме с много малки крила там. Така че изпреварванията на „Спа“ определено станаха по-трудни, но на повечето места се подобриха. Така че в крайна сметка аз мисля, че новите правила подобриха спорта“, каза Норис пред медиите.
Голямо увеличение в количеството изпреварвания във Формула 1 през 2022 спрямо 2021
В края на сезон 2022 официалният доставчик на гуми във Формула 1 Пирели публикува статистика за броя изпреварвания на пистата в хода на годината. По данните на италианската компания в рамките на всичките 22 състезания и 3 спринта през миналата година е имало общо 785 изпреварвания. Това е увеличени със 186 (8.5 средно на състезание) спрямо 2021 година, когато бяха регистрирани 599 маневри отново в 22 състезания и 3 спринта.
Снимки: Gettyimages