Ръсел с феноменална първа победа във Формула 1, двоен триумф за Мерцедес в Бразилия

Джордж Ръсел завоюва своята първа победа във Формула 1 след едно феноменално каране в надпреварата за Гран При на Сао Пауло, в която той трябваше да се справя с два рестарта след кола за сигурност. Той обаче бе безгрешен и напълно заслужено се поздрави с успеха на „Интерлагос“.

Британецът направи страхотно потегляне от първата позиция на стартовата решетка и практически бе неубезпокояван в хода на всички 71 обиколки на бразилското трасе. Още в първата от тях на пистата бе изкарана колата за сигурност след контакт между Дениъл Рикардо и Кевин Магнусен на осмия завой. 

При рестарта в края на 6-та обиколка Ръсел запази първото си място, а зад него двамата стари познайници Люис Хамилтън и Макс Верстапен се докоснаха на втория завой в битката си за втората позиция. След този контакт двукратният световен шампион трябваше да спре в бокса за смяна на предно крило, докато Хамилтън потъна до дъното на топ 10, но продължи без съществени поражения. 

След това седемкратният световен първенец направи едно страхотно каране, за да се изкачи до второто място зад Ръсел. Той получи още един шанс да атакува своя съотборник при рестарта 12 тура преди финала, но Ръсел отново бе железен и нито за миг не позволи на Хамилтън да си помисли да го атакува сериозно. 

В крайна сметка те финишираха първи и втори, а освен това Ръсел записа и най-бързата обиколка, с което триумфът на Мерцедес в Бразилия бе пълен. Заедно с тях на почетната стълбичка се качи и Карлос Сайнц, който направи цели 3 спирания в бокса, но в крайна сметка се добра до подиума. 

Зад испанеца завърши и неговият съотборник Шарл Леклер, който подобно на Верстапен и Хамилтън трябваше да си проправя път през колоната след контакт при първия рестарт. Пилотът на Ферари се докосна с Ландо Норис при преминаването на завои 6 и 7, след което той също трябваше да сменя предно крило. Норис пък продължи, но отпадна с технически пробелми 18 обиколки преди финала, като това доведе и до второто излизане на колата за сигурност. 

Петицата в Гран При на Сао Пауло затвори двукратният световен шампион Фернандо Алонсо, а зад него се класира и настоящият двукратен първенец Верстапен. Нидерландецът стигна до шестото място, след като игнорира заповеди от бокса да пропусне съотборника си Серхио Перес в последната обиколка. Мексиканецът се класира седми на „Интерлагос“, а точки от предпоследната надпревара за сезон 2022 във Формула 1 взеха още Естебан Окон, Валтери Ботас и Ланс Строл.

С двойната си победа днес отборът на Мерцедес се доближи на само 23 точки от Ферари в битката за второто място при конструкторите. В спора за същата позиция в пилотския шампионат пък Леклер се изравни с Перес с по 290 точки, като монегаскът има предимство, тъй като има три победи през сезона (Бахрейн, Австралия и Австрия), докато пилотът на Ред Бул е с два триумфа от Монако и Сингапур.

Сезон 2022 във Формула 1 приключва следващата неделя с надпреварата за Гран При на Абу Даби на пистата „Яс Марина“.

Пълна хронология на състезанието за Гран При на Сао Пауло във Формула 1:

Старт на състезанието! Най-добре стартира Ръсел, който с лекота успя да запази първата си позиция в късия спринт до първия завой. Зад него след първите три завоя на състезанието се наредиха Хамилтън, Верстапен и Перес, които запазиха своите позиции. 

1/71 - Кола за сигурност! Рикардо тотално обърка спирането си за осмия завой и удари Магнусен, който от своя страна се завъртя и се удари отново в австралиеца. И двамата пилоти бяха елиминирани моментално от състезанието, като колите им останаха върху състезателната повърхност, което наложи излизането на колата за сигурност. 

При излизането на колата за сигурност Ръсел водеше пред Хамилтън, Верстапен и Перес, а зад тях Норис още на старта успя да изпревари Леклер. Монегаскът и неговият съотборник Сайнц обаче бяха с гумите медиум, докато всички други пилоти пред тях започнаха със софт.

6/71 - Рестарт! След 6 обиколки на пистата колата за сигурност се прибра в бокса и надпреварата за Гран При на Сао Пауло бе подновена. 

7/71 - Верстапен атакува агресивно Хамилтън от външната страна на първия завой и се стигна до контакт между двамата във втората крива, след който и двамата потънаха в класирането с поражения. 

По-късно в обиколката Леклер пробва да изпревари Норис от външната страна на завои 6 и 7, но и тук се стигна до контакт, след който монегаскът се озова в стената и счупи предното си крило. 

След този драматичен рестарт Верстапен и Леклер трябваше да направят извънредни влизания в бокса за нови предни крила, докато Хамилтън продължи, тъй като неговите поражения не бяха толкова големи. Естествено рейс контролът обяви, че ще разследва и двата инцидента. 

11/71 - Пет обиколки след рестарта Ръсел водеше с 1.4 секунди пред Перес, който от своя страна имаше аванс от 3.1 пред Сайнц. Испанецът изпревари своя бивш съотборник Норис още в началото на 8-я тур. 

14/71 - Хамилтън се справи с Фетел в спирането за първия завой, с което се изкачи на 5-то място. В същото време и Норис, и Верстапен бяха наказани с по 5 секунди за инцидентите в 7-та обиколка.

15/71 - Седемкратният световен шампион Хамилтън продължи със своя прогрес, след като изпревари Норис в битката за 4-та позиция. Следващият пилот пред Хамилтън бе Сайнц, който бе на 3.7 пред него. 

17/71 - Фетел също изпревари Норис в спирането за първия завой, като така германецът се изкачи на 5-то място. 

В края на обиколката Сайнц стана първият от пилотите в челото, който посети своите механици. Испанецът смени своите гуми медиум за чисто нов комплект софт, но обслужването на Сайнц бе малко бавно и той загуби около 1.5 секунди. Спирането на испанеца се оказа непланирано, а причината за него бе слюда от визьор, която се бе заклещила в неговата задна дясна спирачка, която се бе подпалила. 

20/71 - Отпред състезанието бе сравнително спокойно, като Ръсел водеше с 3.1 на Перес, който от своя страна имаше аванс от 6.8 спрямо Хамилтън. 

23/71 - Перес посети механиците на Ред Бул, за да смени своите гуми софт с нов комплект медиум, като почти сигурно за мексиканеца това е първият от два планирани стопа днес. След визитата си при механиците той се върна на пистата на 6-то място, точно зад Норис и Ботас, които се бориха за позиция. 

24/71 - Само обиколка след Перес, Ръсел също спря в бокса, като британецът също премина от софт към медиум. Пилотът на Мерцедес се върна на трасето на 2-ро място, точно пред Фетел, като пред него бе само Хамилтън, който все още не бе спирал в бокса. 

26/71 - Фетел също направи своята първа смяна на гуми, но той се върна на трасето зад Алонсо, Гасли и Ботас, които спряха по-рано. 

29/71 - Хамилтън най-накрая направи своя стоп, като той се върна на трасето на 4-та позиция зад Ръсел, Перес и Сайнц. Британецът изоставаше със 7.6 от Сайнц, но бе с 12 обиколки по-свежи гуми. 

36/71 - След преполувяването на дистанцията авансът на Ръсел беше цели 5.8 секунди пред Перес, който пък водеше с 5.3 на Хамилтън. 

Точно в този момент Сайнц направи своя втори пит стоп за деня, при който се върна към медиум смесите. Испанецът се върна на пистата на 4-та позиция, на 19.4 секунди зад Хамилтън и точно пред Ботас.

44/71 - След като настигна Перес след своя по-късен първи стоп Хамилтън пробва първа атака срещу мексиканеца в спирането за четвъртия завой. Той обаче остана от външната страна и нямаше как да завърши маневрата си. 

45/71 - Още при втория си опит за атака Хамилтън изпревари Перес в битката за 2-та позиция зад Ръсел. Британецът излезе много по-добре от 12-та крива и задмина безпроблемно своя съпенрик. На 9.9 секунди пред него бе съотборникът му Ръсел, който продължаваше да води комфортно. 

47/71 - Перес влезе в бокса и смени един комплект медиум с нов такъв. Пилотът на Ред Бул се върна на трасето на 11.1 зад Сайнц, който от своя страна най-вероятно щеше да спира още веднъж. 

48/71 - Хамилтън отговори на стопа на Перес, но той сложи гуми софт, които бяха на 6 обиколки. Седемкратният шампион се върна на трасето на 2.5 пред мексиканеца.

49/71 - И Ръсел направи своята втора визита в бокса, като той също заложи на вече карани меки сликове. Британецът се върна на трасето на челната позиция, на 7.3 пред своя съотборник Хамилтън, като между двамата бе Сайнц. 

53/71 - Виртуална кола за сигурност! Норис спря край пистата с технически проблем, като това наложи временното неутрализиране на състезанието. При тази пауза Сайнц избра да направи своето трето спиране в бокса, за да сложи гумите софт, като заради ниската скорост на пистата той се върна на трасето на 4-то място, но на само 3.5 зад Перес, който бе с медиум. 

54/71 - Кола за сигурност! Маршалите имаха проблеми с отстраняването на колата на Норис, като това наложи излизането на колата за сигурност, която да събере колоната по-малко от 20 обиколки преди финала. 

59/71 - Рестарт! След сравнително дълъг престой на пистата колата за сигурност се прибра в бокса. Ръсел запази лидерската си позиция при подновяването на надпреварата. По-назад Леклер изпревари Ботас за 5-то място веднага след рестарта. 

63/71 - Сайнц се справи с Перес за 3-та позиция. Испанецът се възползва от двете последователни DRS зони в Бразилия, за да затвори своята маневра. 

64/71 - Леклер също изпревари Перес, този път в спирането за първия завой. 

65/71 - Пропадането на Перес продължи, като този път той бе изпреварен от Алонсо. Пилотът на Ред Бул се защити много агресивно на първия завой, но след това нямаше шанс в спирането за четвъртия. Зад него се движеше съотборникът му Верстапен. 

67/71 - Перес пропусна световния шампион, който беше със софт, за да може евентуално нидерландецът да изпревари Алонсо и по-важното Леклер.

Край на състезанието! Джордж Ръсел с първа победата във Формула 1, Люис Хамилтън направи успеха на Мерцедес в Бразилия двоен, а Карлос Сайнц допълни подиума в Гран При на Сао Пауло.

Следвай ни:

Снимки: Imago | Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички