След като в началото на седмицата в Шанхай бе обявен нов локдаун заради разпространението на коронавирус се появиха много въпросителни относно провеждането на надпреварата за Гран При на Китай във Формула 1 догодина.
Състезанието на „Шанхай“ е предвидено за 16 април, а отборите ще искат да знаят най-късно до средата на януари дали то ще се проведе, или не. Причината е, че обикновено в края на януари тимовете изпращат своето морско карго за стартовете извън Европа в началото на сезона.
Гуаню Джоу не е оптимист за провеждането на Гран При на Китай през 2023 година
Това практически означава, че Формула 1 приблизително два месеца да реши дали Гран При на Китай догодина ще бъде част от календара на шампионата, или ще трябва да четвърта поредна година да отпадне. Надпреварата в азиатскара страна за последно бе част от календара през 2019, когато с тя отбеляза състезание номер 1000 в историята на спорта. През последните три сезона обаче пандемията от коронавирус наложи нейната отмяна и сега изглежда, че това отново ще се случи.
Оригинално шефовете на Формула 1 искаха да сложат Гран При на Китай във втората половина на сезона, около стартовете в Сингапур и Япония, за да има повече време ситуацията с COVID-19 в страната да бъде овладяна. Настояването на ФИА за по-бързо публикуване на календара обаче не остави нужното време за преговори между Либърти медия и организаторите в Китай и така състезанието отново получи традиционната си дата през април.
Гран При на Китай удължи договора си за домакинство на Формула 1
Точно това може и да се окаже пагубно за нейното провеждане, тъй като шефовете на Формула 1 нямат много време за финалното решение дали състезание в Китай догодина ще има. Ако се стигне до отмяната на Гран При на Китай друг въпрос ще излезе на дневен ред, а именно дали тя ще бъде заменена.
В момента календарът предвижда състезание в Австралия на 2 април, след което има двуседмична пауза преди старта в Китай. Той от своя страна ще бъде последван от нова пауза от 14 дни преди Гран При на Азербайджан. Това означава, че Формула 1 теоретично може да изпадне в ситуация, в която да има едномесечна дупка в шампионата след едва третия кръг в Мелбърн.
Формула 1 представи календар от 24 състезания за 2023 година
Според източници в падока на шампионата вече текат преговори с организаторите на Гран При на Азербайджан състезанието в Баку да заеме датата на китайския кръг. Времето и за това решение също не е много, тъй като улилчното трасе край бреговете на Каспийско море отнеме близо 3 месеца, за да бъде сглобено, а преместване с две седмици по-рано чувствително променя графика за неговата конструкция.
Подобен ход обаче ще се хареса на отборите, тъй като в момента Гран При на Азербайджан е заложено само седмица преди второто издание на Гран При на Маями. Ако стартът в Баку бъде изместен то може би най-тежкото за всички в кервана пътуване ще бъде елиминирано.
Друг въпрос е дали след Гран При на Азербайджан няма да бъде сложено някое друго състезание, например Гран При на Турция, до което логистиката е много лесна и календарът във Формула 1 ще може да запази рекордната си бройка от 24 състезания.
Снимки: Gettyimages