Гледай на живо

Женско първенство по футбол: ЛП Супер Спорт - Спортика 0:1

Естебан Окон пред Sportal.bg: До края на сезона ще има много изненади

Пилотът на Алпин Естебан Окон беше сред най-известните гости на автомобилното изложение в Париж в деня на откриването му, заедно с президента на Франция Еманюел Макрон и бившия президент на ФИА Жан Тодт. Преди да достави Златната топка с болида си и след това да отпътува за Остин, където тази седмица е Гран При на САЩ, пилотът от Формула 1 отдели от времето си за среща с читателите на Sportal.bg.

Естебан, как ще оцените представянето си този сезон във Формула 1?

Окон: Мисля, че се получава добър сезон, поне досега. Определено представянето ни се подобри, като в началото на годината не започнахме както точно искахме и се надявахме. Но успяхме да развием правилно автомобила в хода на сезона, като същото важи и за част от нашите съперници. Сега обаче разполагаме с автомобил, който е много по-конкурентен в сравнение с колата ни от миналата година. Все още не сме достигнали нивото, на което искаме да се представяме. Но се движим в правилната посока. Що се отнася до моето представяне, тази година научих много, вече съм по-уверен в работата с тима, как се подготвяме за всеки уикенд, ставаме все по-добри.

Кои са най-силната и слабата страни на Алпин А522 този сезон?

Окон: Най-силната част на нашия автомобил е може би скоростта в бързите завои, като това е важно за новото поколение автомобили във Формула 1. Те стоят много ниско до пистата и имат много голямо аеродинамично притискане. Най-слабата страна, според мен, не само при нас, е возията, новите болиди друсат ужасно. Колита са свалени много ниско, окачването е много твърдо и стегнато, което осигурява висока скорост и стабилност. Но когато караме на някое по-неравно трасе като в Сингапур, Канада или Монако, пилотирането не е никак приятно. Понасяме много удари от това друсане, колите много подскачат, но няма друг начин, за да запазим скоростта. С времето отборите във Формула 1 работят много по този въпрос и вече имаме прогрес и подобрение в сравнение началото на годината.

Окон: Идването на Гасли в Алпин е страхотна история
Окон: Идването на Гасли в Алпин е страхотна история

Какви бяха основните проблеми пред Алпин в началото на годината, защото каза, че тимът не е започнал както сте искали сезона?

Окон: Основното беше, че не бяхме доволни от баланса на колата, сякаш не използвахме пълните й възможности. Поведението на А522 при висока скорост винаги беше по-добро в сравнение с това в бавните завои. Всеки път, когато добавяхме нещо ново по колата, това се оказваше голяма стъпка в развитието на автомобила. И тимът направи много подобрения, откакто карам във Формула 1 не помня друг такъв случай в рамките на един сезон, всеки 2-3 състезания имаме нови части и компоненти по колата, включително и за Сингапур, което е фантастично. В началото на сезона започнахме кампанията зад Алфа Ромео като темпо, зад Хаас в Бахрейн, а в хода на сезона минахме напред, това показва, че се движим в правилната посока.

Шефът на Алпин таи надежди, че обтегнатите отношения няма да пречат на Гасли и Окон
Шефът на Алпин таи надежди, че обтегнатите отношения няма да пречат на Гасли и Окон

Последните 4 състезания, кои ще са подходящи за вас и кои – за Макларън?

Окон: Честно казано, не знам. Макларън са наистина бързи на бавните и спънати трасета – като Будапеща, на „Имола”. Но нашата кола се промени много, като това важи и за автомобила на Макларън. Трудно е да се каже. Мисля, че до края на сезона няма нито една писта, за която да кажем, че е напълно подходяща или неподходяща, ние се представяме сравнително добре навсякъде. Само трябва да направим един чист уикенд, без проблеми. Можем да сме в Топ 10 във всяко едно състезание оттук до края на сезона и да вземем точки и с двете коли.

Мерцедес с последни подобрения по W13 в Гран При на САЩ
Мерцедес с последни подобрения по W13 в Гран При на САЩ

Амбицията ви за последните 4 състезания?

Окон: Като във всички останали. Искам да взема точки във всичките четири, да сме максимално близо до Топ 5 в класирането на всяка писта. Този сезон се получи на няколко пъти, когато успявахме да вкараме колата в подходящия оперативен прозорец, но не навсякъде. Има две състезания, където атмосферните условия ще имат важна роля за хода на уикенда, в Остин трасето е доста неравно, трудно е да се каже какво ще е времето в Мексико, в Абу Даби е ясно, но в Бразилия ще има и спринтово състезание. Мисля, че този сезон може да поднесе още много изненади в последните 4 състезания.

Наистина ли мокрите гуми на Пирели се представят толкова зле?

Окон: Има няколко проблема, както се видя и на „Сузука”. Първо, тези автомобили вдигат много по-нависоко водата във въздуха, когато пистата е мокра. Това го разбрах, когато видях снимки от „Сузука”, от колата няма как да го разбереш. Само виждаш, че видимостта е по-лоша от преди. Нищо не се вижда. Когато си сам на пистата можеш да караш, няма проблем, но когато започне състезанието става опасно и не е добре. Второ, да мокрите гуми се справят на мократа писта по-добре от интермедия, но не можем да ги използваме защото не се представят достатъчно добре в завоите. Затова и рискуваме и бързо минаваме на интермедия, дори когато все още се образува аквапланинг, всички отбори във Формула 1 поемат този риск. Затова и в Япония видяхте толкова бързо всички да отиват към интермедия. Гумите за екстремно мокър асфалт са сигурни и безопасни, но са твърде бавни и затова предпочитаме интермедия, което прави нещата малко по-трудни. Може би ще е добро решение представянето на двата модела мокри гуми да е по-близко. Но важното за Япония беше, че можехме да стартираме с гуми интермедия, беше малко по-трудно и опасно, но проблемът беше видимостта. Затова и трябваше да изчакаме. Не се оплакваме и чакаме защото е мокро и вали, просто не се виждаше добре. Онборд камерата на болидите стои по-високо от моята гледна точка от кокпита, аз виждам три-четири пъти по-лошо от това, което виждат тв зрителите. Но пък караме с 300 км/ч и е опасно.

Ще продължи ли Алпин развитието на колата до края на този сезон или вече приключихте?

Окон: Не знам дали мога да ви потвърдя нещо, може би шефът на тима Отмар Шафнауер е по-подходящият да отговори на този въпрос. Знам, че до Сингапур, всяка промяна по колата даваше положителен резултат. Надявам се, че ще продължим така. Но не знам кога ще прехвърлим всички ресурси в подготовката за догодина. Ние вече работим паралелно и за сезон 2023 и вече пробвах на симулатора първия вариант на автомобила за догодина и съм впечатлен.

Какво научихте от Фернандо Алонсо този сезон?

Окон: Винаги научаваш нещо от всеки съотборник, с когото си работил. Всеки има свой стил на работа, на настройване на колата, Фернандо е изключително силен. Той е много силен психически и мисли много бързо, събира бързо информация докато кара и я предава на инженерите, за да променят колата му. Това за мен винаги е било интересно. Имам страхотни отношения с нея, приличаме си много и двамата постоянно се месим в работата на инженерите.

Какво да очакваме от съвместната ви работа с Пиер Гасли догодина?

Окон: Надявам се, че ще продължим така, както с Фернандо. В последните два сезона прогресирахме сериозно, все още не можем да се борим за победи или да сме на подиума във всяко състезание, но трябва да продължим с това темпо и догодина. И двамата сме амбицирани да сме по-силни.

Последвайте каналите ни в:

Снимки: Sportal.bg | Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти