Макс Верстапен направи само 28 обиколки по пътя си към победата в провелата се по-рано днес Гран При на Япония. Това се равнява на само 52% от оригинално предвидената дистанция от 53 тура на пистата „Сузука“.
Макс Верстапен е новият световен шампион във Формула 1
Според въведените в началото на годината правила Верстапен трябваше да получи само 19 точки за своята победа, тъй като измина между 50 и 75 процента от предвидената дистанция. В същото време вторият и третият в състезанието на „Сузука“ трябваше да получат по съответно 14 и 12 пункта, вместо 18 и 15 респективно.
Формула 1 обяви промени в спортния правилник след фарса на „Спа“ миналата година
Така дори и след наказанието на Шарл Леклер, който завърши втори, но бе класиране трети, Верстапен не трябваше да спечели световната титла в Япония, тъй като неговият аванс щеше да бъде 111 при оставащи 112 точки до края на годината. По-внимателен прочит на правилата обаче показа, че тези скали за точкуване при измината по-малка дистанция не важат за Гран При на Япония.
Причината е, че те бяха създадени за състезания, които биват прекъснати с червен флаг, независимо от причината, и не биват подновени след това. В случая в Япония имаше червен флаг, но след повече от 2 часа забавяне надпреварата бе рестартирана и завърши с кариран флаг. Това означава, че на пилотите се дава пълният набор от полагащите им се точки, тоест 25 за победителя, 18 за втория, 15 за третия и така до 1 за десетия.
При използването на тази точкова система преднината на Верстапен пред Серхио Перес става 113 точки, което го прави световен шампион днес, въпреки че той покри малко повече от половината състезателна дистанция. До миналата година Верстапен щеше да спечели само 12.5 точки от надпреварата в Япония, но след фарса на „Спа“ миналата година правилата бяха променени и настъпи голямото объркване в минутите след обявяването на наказанието на Леклер, което отпрати монегаска с една позиция назад.
Снимки: Gettyimages