Световният шампион Макс Верстапен завоюва своята десета победа в 15 състезания от началото на сезон 2022 във Формула 1, след като за втора поредна година спечели домашната си Гран При на Нидерландия.
Пилотът на Ред Бул запази първото си място на старта, след което контролира събитията в първия стинт на състезанието. Той обаче стартира с гумите софт, което означаваше, че ще трябва да направи поне две спирания в бокса. Люис Хамилтън и Джордж Ръсел от Мерцедес обаче започнаха надпревара с медиум, което им даде стратегическо предимство и възможността да направят само един стоп.
Така инциативата бе на път да отиде при „Сребърните стрели“, но едва виртуална и една истинска кола за сигурност в последните 25 обиколки заличиха това им предимство. Първо Юки Цунода спря своя Алфа Таури край пистата, което наложи обявяването на виртуална кола за сигурност в 48-я тур на състезанието.
При нея Верстапен, Хамилтън и Ръсел спряха заедно за втори път, като световният шампион сложи хард, докато дуото на Мерцедес заложи на медиум. При рестарта Верстапен имаше аванс от 12.5 секунди, а 15 обиколки преди финала на трасето бе изкарана и истинската кола за сигурност заради спрелия болид на Валтери Ботас на старт-финалната права.
Този път Верстапен, Ръсел и Шарл Леклер смениха гумите си и сложиха софт, докато Хамилтън остана на пистата с медиум. Това остави седемкратния световен шампион практически беззащитен при подновяването на състезанието и той загуби лидерството от Верстапен още в първия завой след рестарта.
В последствие британецът загуби позиции и от Ръсел и Леклер, които допълниха подиума в Нидерландия. В крайна сметка Хамилтън финишира четвърти, а на пето място се класира Серхио Перес. Фернандо Алонсо, Ландо Норис, Карлос Сайнц, Естебан Окон и Ланс Строл допълниха зоната на точките. Сайнц пресече финалната линия на пето място, но заради наказание от 5 секунди заради опасно връщане в алеята пред боксовете след последното му спиране за нови гуми бе класиран осми.
В генералното класиране във Формула 1 през 2022 година Верстапен, който днес записа и най-бързата обиколка, продължава да води с актив от 310 точки и аванс от цели 109 пункта пред Леклер и Перес. Двамата имат равен актив, но заради трите си победи срещу само единия успех на мексиканеца Леклер има предимство в този дуел. На само 13 точки зад двамата се намира и Ръсел, който реалистино също може да се включи в спора за второто място в крайното класиране.
Сезонът във Формула 1 продължава още следващата седмица с надпревара за Гран При на Италия, където се очаква Ред Бул да има предимството на „Монца“, заради високата си максимална скорост на правите от началото на сезона.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА НИДЕРЛАНДИЯ ВЪВ ФОРМУЛА 1:
Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Верстапен, който парира атаката на Леклер в спринта до първия завой. Пилотът на Ред Бул стартира с чисто нови меки гуми, докато Леклер и Сайнц, който бе трети, бяха с леко карани меки сликове.
1/72 - В края на първата обиколка Верстапен водеше с 0.7 секунди на Леклер, а зад двамата водачи се движеха Сайнц, Хамилтън, Перес, Норис и Ръсел. Пилотите на Мерцедес и Норис стартираха с медиум, докато тези на Ферари и Ред Бул със софт.
4/72 - Ръсел си върна шестото място, което загуби на старта от Норис, с използването на системата DRS в удължената зона за активация на старт-финалната права.
10/72 - След 10 обиколки Верстапен продължаваше да води с малко повече от 1.5 секунди пред Леклер, докато монегаскът имаше аванс от около 5 секунди пред своя съотборник Сайнц. Испанецът пък бе притискан от Хамилтън, който обаче не успяваше да направи същинска атака, въпреки удължената DRS-зона на старт-финалната права.
14/72 - Сайнц и Перес направиха първите си спирания в бокса, като и двамата сложиха медиум. Стопът на пилота на Ферари обаче бе шокиращо бавен заради проблем със смяната на задяна лява гума, където механиците се забавиха с подготвянето на новата гума.
17/72 - Леклер също посети механиците на Ферари за първи път, като този път нямаше грешки като при Сайнц и стопът продължи само 2.5 секунди, а не 12.7 както бе при испанеца. Леклер също сложи медиум и се върна на пистата на четвърто място, зад Верстапен и дуото на Мерцедес.
18/72 - Обиколка след Леклер и Верстапен направи своята първа смяна на гуми за деня. Световният шампион също заложи на средно твърдите смеси и въпреки че неговият стоп бе с близо секунда по-бавен от този на монегаска, той се върна на пистата на 4.4 секунди пред пилота на Ферари.
20/72 - След 20 обиколки Хамилтън и Ръсел бяха начело, но и двамата все още не бяха спирали в бокса. Разликата между тях бе 3.4 секунди, като Ръсел имаше аванс от 4.5 пред Верстапен, който бе с близо секунда на обиколка по-бърз от младия британец.
28/72 - Още при първия си опит за атака срещу Ръсел на старт-финалната права Верстапен се справи с пилота на Мерцедес и се изкачи до второто място. Разликата между него и Хамилтън в спора за временната първа позиция бе само 2.5 секунди.
29/72 - За само една обиколка световният шампион отвори преднина от повече от 2.0 секунди пред Ръсел и стопи 0.8 от пасива си спрямо Хамилтън. Точно това високо темпо на пилота на Ред Бул принуди седемкратния световен първенец да направи първото си и единствено планирано влизане в бокса, като той сложи гумите хард, с които да се опита да изкара до финала.
30/72 - След своето спиране в бокса Хамилтън се върна на пистата на петото място и се движеше на 4.3 секунди зад Перес, който обаче имаше да прави още поне един стоп до края на деня.
31/70 - Ръсел също посети механиците на Мерцедес, като подобно на Хамилтън и той заложи на хард, с които да се опита да финишира състезанието. Британецът се върна на пистата пети, на 5.9 зад своя съотборник.
36/72 - Хамилтън пробва атака срещу Перес от външната страна на първия завой, но пилотът на Ред Бул успя да се защити и запази третото си място. По-късно в обиколката седемкратният шампион пробва нова атака в спирането за шикана, но Перес отново блокира вътрешната линия в спирането за завоя.
37/72 - При третия си опит Хамилтън най-накрая изпревари Перес, но затвореният с обиколка Фетел едва на позволи на мексиканеца да си върне позиция в третия завой, където той неволно блокира седемкратния първенец. Пилотът на Астън Мартин точно се бе върнал на пистата след второто си спиране в бокса.
39/72 - Две обиколки след своя съотборник и Ръсел изпревари Перес, като този път мексиканецът не успя да окаже същата съпротива, която приложи срещу Хамилтън и загуби четвъртото място още при първата атака, въпреки че отново се опита да покрие вътрешната траектория за първия завой.
40/72 - Перес направи второто си влизане в бокса, като той сложи хард и се върна на пистата на седмото място, зад Сайнц и Норис, който обаче бе със стратегията на пилотите на Мерцедес.
44/72 - Перес се справи с Норис на спирането за първия завой, а в същото време Сайнц влезе в бокса. Испанецът се върна на пистата на деветото място, зад дуото на Алпин Алонсо и Окон, които също бяха с един стоп, но с много дълъг втори стинтове.
45/72 - Движещият се втори Леклер спря за втори път, слагайки хард. Монегаскът се върна на пистата на четвърто място, на 7.7 пред Перес, но и на цели 18.6 зад Ръсел.
48/72 - Виртуална кола за сигурност! Цунода спря край пистата с проблем в своята кола. Неутрализирането на състезанието позволи на Верстапен, Хамилтън и Ръсел да направят по един безплатен бокс.
Световният шампион сложи хард, докато дуото на Мерцедес заложи на медиум. Тримата запазиха позициите си, а освен тях по един безплтен бокс направи още Норис и Алонсо, които сложиха софт, но и загубиха позиция от Сайнц.
50/72 - Състезанието бе възобновено, а разликата между Верстапен и Хамилтън бе 12.5 секунди.
53/72 - Алонсо пробва атака срещу Норис от външната страна, но британецът запази позицията си, след като приложи много агресивна защита срещи двукратния шампион.
55/72 - Сайнц изпревари Окон в първия завой, но в същото време в края на старт-финалната права спря Ботас, което извади жълтите знамена и от Ферари наредиха на своя пилот да върне позицията. Повторенията обаче показаха, че той е завършил маневрата си преди началото на зоната с жълти флагове.
56/72 - Кола за сигурност! Заради спрелия Ботас рейс контролът извади колата за сигурност на пистата. Верстапен направи трети стоп и се върна на пистата зад двамата пилоти на Мерцедес. Световният шампион сложи меките гуми.
Заедно с пилота на Ред Бул в бокса влязоха още Леклер и Перес, като пилотът на Ферари също сложи софт, докато Перес - медиум. Двамата запазиха своите позиции.
57/72 - Рейс контролът нареди на колата за сигурност да минава през алеята пред боксовете, което доведе до нови масови спирания за нови гуми, включително и от Ръсел, който върна второто място на Верстапен, за да сложи меките сликове.
60/72 - Рестарт! Верстапен изпревари Хамилтън още при рестарта, въпреки че остана от външната страна на първия завой. Зад тях Леклер пробва сходна маневра срещу Ръсел в спора за третото място, но монегаскът не успя да изпревари своя съперник. Неговият съотборник Сайнц пък се справи с Перес, отново от външната страна на първата крива.
61/72 - За само една обиколка Верстапен успя да отвори аванс от близо две секунди пред Хамилтън, който имаше тежка задача срещу обутите с меките гуми Ръсел, Леклер и Сайнц.
63/72 - Ръсел се изкачи на втората позиция зад Верстапен, след като се възползва максимално от меките си гуми и изпревари съотборника си Хамилтън. Пасивът на младия британец спрямо световния шампион бе близо три секунди.
64/72 - Леклер също пробва атака срещу Хамилтън, но липсата на топ скорост не позволи на монегаска да застращи много позицията на пилота на Мерцедес.
65/72 - Обиколка по-късно обаче Леклер не остави шанс на Хамилтън, след като успя да излезе от последния завой по-близо до пилота на Мерцедес и го изпревари още преди зоната за спиране преди първия завой.
68/72 - Сайнц получи наказание от 5 секунди заради опасното си връщане в алеята пред боксовете при последния си стоп.
Край на състезанието! - Макс Верстапен отново спечели домашното си състезание. Джордж Ръсел завърши втори на "Зандвоорт", а Шарл Леклер допълни подиума в Ниската земя.