Карлос Сайнц завоюва своята първа победа във Формула 1 в своя 150-ти старт след една щура Гран При на Великобритания, която включваше един червен флаг още на старта, кола за сигурност малко преди финала и множество изпреварвания. Победата на Сайнц е първа за представител на Испания от триумфира на Фернандо Алонсо в Гран При на Испания през 2013 година. С нея той става 40-я различен победител във Формула 1 в историята на Ферари.
През почти целия следобед испанецът имаше по-ниско темпо от това на своя съотборник Шарл Леклер, но решението на Ферари да раздели стратегиите на двамата при излизането на колата за сигурност се оказа ключово за победата на Сайнц. След рестарта той почти веднага изпревари своя съотборник и бързо отвори аванс, подпомогнат и от яростната защита на Леклер срещу Серхио Перес и Люис Хамилтън.
Все пак монегаскът трябваше да отстъпи и на двамата и да се задоволи с четвъртата позиция, докато Перес завърши втори, а местният любимец Хамилтън остана трети. За британеца остана утешението, че той записа най-бързата обиколка в рамките на състезанието във финалния тур, което му донесе и бонус точката.
Пети и шести финалът пресякоха Фернандо Алонсо и Ландо Норис, а едва седми финишира Макс Верстапен. Световният шампион имаше изключително тежко състезание, в което участва с повредена кола след контакт с Леклер и Перес при ранния рестарт. Нидерландецът за малко не загуби и седмата позиция от Мик Шумахер във финалните метри, като разликата между двамата на края бе само 0.218 секунди.
За Шумахер това са първи точки в кариерата във Формула 1, а топ 10 на „Силвърстоун“ допълниха Себастиан Фетел и Кевин Магнусен. Финалната линия пресякоха още Ланс Строл, Никола Латифи, Дениъл Рикардо и Юки Цунода.
Състезанието започна с голям инцидент още на първия завой, в който елиминирани от надпреварата бяха Алекс Албон, Джордж Ръсел и Гуаню Джоу. Инцидентът на китаеца бе изключително зловещ, като той се превъртя в зоната за сигурност, след което се удари в предпазните стени, превъртя се над тях и се приземи зад тях.
Катастрофата разбира се доведе до моментално спиране на състезанието, като паузата продължи близо час. За щастие всички замесени пилоти се разминаха само с големия уплах, без никакви наранявания.
След подновяването на състезанието то бе изключително интересно и непредвидимо до самия си край. За това спомогна и излизането на колата за сигурност 13 обиколки преди финала, след като Естебан Окон спря на пистата на старата старт-финална права с технически проблем в двигателя на своя автомобил на Алпин.
В генералното класиране във Формула 1 след десетия кръг за сезон 2022 начело продължава да бъде световният шампион Маск Верстапен, който има актив от 181 точки. Неговият аванс на върха обаче бе стопен до 34 точки, след като бе 46 преди днешния ден, спрямо Серхио Перес. Трети в подреждането с изоставане от 43 пункта е Шарл Леклер. Днешният победител Карлос Сайнц вече е четвърти с актив от 111 точки.
Битката за титлата във Формула 1 през 2022 година продължава още следващата седмица с Гран При на Австрия. На „Ред Бул Ринг“ ще се проведе и вторият от общо три спринтови уикенда за сезона.
ПЪЛНА ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО ЗА ГРАН ПРИ НА ВЕЛИКОБРИТАНИЯ:
Старт на състезанието! Най-добро потегляне направи Верстапен, който избра да започне надпреварата с меките гуми и поведе пред Сайнц, който бе с медиум.
Червен флаг! Масова катастрофа между Албон, Ръсел, Цунода и Джоу на първия завой спря надпреварата за Гран При на Великобритания секунди след нейното начало.
По време на паузата с червен флаг позициите на пилотите бяха разменени и върнати към оригналните им такива след квалификацията вчера. Причина за това бе фактът, че преди спирането на надпревара не бе завършена първата състезателна обиколка.
Самият инцидент бе разгледа от комисарите на надпреварата, които го обявиха за състезателен. След него Ръсел, Албон и естествено Джоу не можаха да вземат участие в рестарта и техните позиции на стартовата решетка бяха заети от пилотите зад тях, за да няма дупки при старта.
Рестарт! След близо час пауза надпреварата за Гран При на Великобритания бе рестартирана със старт от място от оригиналните стартови позиции в началото на третата обиколка. Най-добро потегляне при втория опит за началото на състезанието направи Сайнц, който този път успя да задържи зад себе си Верстапен, който този път стартира с медиум.
По-назад Перес изпревари Леклер при потеглянето, но с много агресивна маневра на третия завой монегаскът си върна позицията. При изпреварването от страна на Леклер се стигна до контакт между двамата, в който замесен бе и Верстапен. И тримата успяха да продължат състезанието, но удара между тях позволи на Сайнц да изгради секунда аванс за една обиколка.
От удара с най-големи поражения се оказа Перес, чията дясна част от предното крило бе счупена и това костваше представяне на мексиканеца. Заради тази загуба на притискане в предната част на болида Перес бе притискан от Норис и Хамилтън в спора за четвъртото място.
Още в края на петия тур от Ред Бул извикаха Перес в бокса за смяна на предно крило, тъй като темпото на мексиканеца бе с повече от секунда на обиколка по-слабо от това на лидерите.
Стопът на Перес позволи на Хамилтън да атакува и изпревари Норис със ситемата DRS на правата "Уелингтън" още в шестата обиколка.
Отпред в осмия тур Верстапен успя да влезе в DRS зоната на лидера Сайнц, но скоростта на испанеца в завоите на позволяваше на световния шампион да го атакува. Добрата новина за пилота на Ред Бул бе, че той не бе притискан от Леклер, който се движеше на 1.5 секунди зад него.
В десетата обиколка грешка на Сайнц на изхода от бързите завои в края на втория сектор позволи на Верстапен да излезе начело в надпреварата за Гран При на Великобритания.
Само две обиколки след като излезе начело Верстапен намали темпото си и направи непланиран стоп, след като премина върху парчета карбон, което позволи на Сайнц и Леклер да поведат.
След спирането си в бокса нидерландецът продължи да се оплаква от загуба на сцепление в задната част на своята кола, той също бе замесен в контакта с Леклер и Перес при рестарта. От отбора му казаха, че има леки щети в задната част, които няма как да бъдат отстранени и той ще трябва да се адаптира към поведението на RB18.
Отпред разликата между Сайнц и Леклер бе по-малко от секунда, като очевидно монегаскът имаше повече скорост и заяви на своя екип, че иска да бъде пропуснат. Двамата постепенно бяха настигани от движещият се трети Хамилтън.
В края на 20-та обиколка Сайнц влезе в бокса за своето първо спиране за деня. По този начин Леклер получи така желаната чиста писта пред себе си. При стопа си Сайнц сложи твърдите гуми и се върна на трасето на трето място, малко пред Норис.
Въпреки че получи желаната чиста писта пред себе си Леклер продължаваше да губи време от Хамилтън, като разликата между двамата бе около 0.3 секунди на обиколка в полза на британеца. Сайнц, който бе с много по-свежи гуми също губеше време от седемкратния световен шампион.
В 23-я тур Верстапен посети своите механици за втори път и сложи гумите хард. Освен това те нанесоха корекции по ъгъла на атака на предното крило, за да възстановят аеробаланса. Това обаче доведе и до цялостната загуба на притискане, която бе отбелязана от световния шампион веднага след връщането му на трасето.
Само обиколка след Верстапен и Леклер посети своя екип за нови гуми, като и той сложи хард. След стопа си монегаскът се върна на пистата на 2.1 секунди зад Сайнц, който вече бе загрял своите гуми.
В 31-та обиколка от Ферари наредиха на Сайнц да пропусне своя съотборник. Тази заповед обаче изглежда дойде твърде късно, тъй като монегаскът отново загуби време в спрямо Хамилтън в обиколките, които прекара зад своя съотборник. Разликата между Хамилтън и Леклер бе 18.3, а един стоп на британското трасе коства около 19 секунди на всеки пилот.
В 33-я тур Хамилтън влезе в бокса и сложи хард, но стопът му бе сравнително бавен, 4.3 секунди. Това върна седемкратния шампион на третото място зад двамата пилоти на Ферари, като той изоставаше с близо 4.0 секунди от Сайнц и 5.6 от Леклер.
В 37-я тур контузеният Верстапен загуби осмата позиция в състезанието от Окон. След изпреварването от страна на французина зад световния шампион се оказа точно преди Шумахер, който бе на път да спечели първата точка в кариерата си. Само обиколка след като изпревари Верстапен Окон получи повреда в своята кола и напусана състезанието за Гран При на Великобритания.
Кола за сигурност! Загубата на мощност принуди Окон да спре на стартата старт-финална права, което пък доведе и до изкарването на колата за сигурност.
При неутрализирането на състезанието от Ферари разделиха стратегиите на своите пилоти и извикаха Сайнц за нови меки гуми, докато Леклер остана на пистата със старирте си твърди. Хамилтън също направи второ влизане в бокса и сложи нови меки гуми. Перес, който след ранното си спиране за ново предно крило се движеше четвърти и също спря в бокса за нови меки сликове.
Рестарт! Точно десет обиколки преди края на състезанието колата за сигурност се върна в бокса и надпреварата бе подновена. Въпреки старите си гуми Леклер остана начело след рестарта, но бе изпреварен от Сайнц още преди края на първия сектор. Големият губещ от рестарта бе Хамилтън, който загуби позиция от Перес при преминаването на завои 3 и 4.
В края на 45 и началото на 46 обиколки страхотна битка между Перес, Леклер, Хамилтън и Алонсо доведе неколкратна размяна на позиции, след която Перес се озова на второ място пред Леклер и Хамилтън. Този дуел позволи на Сайнц да изгради аванс от 3.8 секунди пред колоната по-малко от шест обиколки преди финала.
След страхотна битка през почти цялата 48-а обиколка Хамилтън взе третото място от Леклер.
Край на състезанието! Карлос Сайнц с първа победата в кариерата си във Формула 1, Серхио Перес и Люис Хамилтън допълниха подиума в Гран При на Великобритания.
Снимки: Gettyimages