Световният шампион Макс Верстапен завоюва своята трета победа от началото на сезон 2022 във Формула 1 след едно безгрешно каране в първата в историята Гран При на Маями.
Нидерландецът стартира от третата позиция и още в спринта до първия завой изпревари тръгналия втори Карлос Сайнц. След това той и Шарл Леклер започнаха да се откъсват пред колоната, като в първите обиколки монегаскът успя да изгради аванс от близо две секунди. Той обаче износи твърде бързо своите гуми и това позволи на Верстапен да направи успешна атака за лидерството в началото на деветата обиколка.
След като пое водачеството нидерландецът отвори преднина от 7.8 секунди, но 15 тура преди края на състезанието на пистата бе изкарана колата за сигурност. Причина затова бе инцидент между Пиер Гасли и Ландо Норис, а неутрализирането на надпреварата позволи на Леклер да настигне своя съперник.
След рестарта Верстапен успя да задържи зад себе си монегаска, въпреки няколкото опита за атака с DRS от страна на пилота на Ферари. Така лидерът в световния шампионат трябваше да се задоволи с втората позиция в Маями, а подиумът допълни неговият съотборник Сайнц.
Испанецът също имаше тежка задача след подновяването на надпреварата, тъй като той трябваше да задържи зад себе си Серхио Перес, който при излизането на колата за сигурност направи второ спирането в бокса и сложи чисто нови гуми медиум. Въпреки този стратегически ход мексиканецът така и не направи успешна атака срещу Сайнц и завърши четвърти.
Пети и шести се класираха пилотите на Мерцедес Джордж Ръсел и Люис Хамилтън, които се възползваха от грешка на Валтери Ботас в края на 49-та обиколка. Ръсел бе големият печеливш от излизането на колата за сигурност, тъй като той стартира 12-ти, но направи първия си стинт с хард и при неутрализирането на състезанието все още не бе спирал в бокса. Така той имаше шансът да направи „безплатен“ стоп и да се върне на пистата зад Ботас и Хамилтън, които бяха със стари твърди сликове.
Въпреки грешката си осем обиколки преди финала и лекия контакт със стената Ботас завърши седми, а точки от Гран При на Маями взеха още Естебан Окон, Фернандо Алонсо и Алекс Албон. Тайландецът спечели много след рестарта, когато доста от пилотите пред него допуснаха неточности и се стигна до няколко контакта, които елиминираха Мик Шумахер, Кевин Магнусен и Себастиан Фетел от битката за точките.
След победата си в Гран При на Маями и записаната най-бърза обиколка в хода на дистанцията Верстапен стоп своето изоставане спрямо Леклер в битката за титлата до 19 точки след първите пет старта за годината. Трети в подреждането си изоставане от 38 пункта спрямо Леклер е съотборникът на Верстапен – Перес.
При конструкторите Ферари остава начело с актив от 157 точки и преднина от само 6 спрямо Ред Бул. Тройката с изоставане от 62 пункта затварят действащите осемкратни шампиони при конструкторите от Мерцедес.
ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО:
Старт! Най-добро потегляне направи Леклер, който успешно задържа първото си място в спринта до първия завой. Неговият съотборник Сайнц обаче нямаше този късмет и загуби позиция от тръгналия трети Верстапен.
Най-големият печеливш в първата обиколка бе Алонсо, който стартира 11-ти и още в края на първия сектор бе седми.
След два тура Леклер увеличи своя аванс до над ключовата граница от една секунда, което не позволяваше на Верстапен да използва системата DRS, която бе активирана.
В третата обиколка Хамилтън се възползва от грешка на Алонсо в края на първия сектор, която позволи на британеца да се доближи до своя съперник и да го изпревари с DRS на дългата права между завои 8 и 11.
Така британецът отново се озова зад Пиер Гасли, зад когото прекара и почти цялата надпревара за Гран При на Емилия-Романя преди две седмици.
Този път обаче седемкратният шампион не прекара много време във въздушната струя на френския си съперник и още в началото на шестия тур го изпревари на спирането за първия завой.
В края на 7-я тур Верстапен стопи изоставането си спрямо Леклер на само 0.7 секунди, което вече му позволяваше да активира системата си DRS. В същото време на нидерландеца му бе казано, че предната дясна гума на пилота на Ферари е започнала да се износва сериозно.
В началото на деветата обиколка Верстапен поведе след страхотна маневра на първия завой. Той се възползва от лошия изход от 17-я завой на Леклер и с DRS нямаше проблеми срещу монегаска.
Още в средата деветия тур Леклер пробва контраатака на 11-ти завой, но тя бе парирана от световния шампион.
За само обиколка и половина начело Верстапен успя да отвори аванс от над секунда, лишавайки Леклер от използването на DRS.
В края на 12-я тур Леклер загуби повече от секунда само при преминаването на 17-я завой, където той обърка спирането.
В 20-та обиколка Серхио Перес се оплака на своя инженер, че губи мощност, което бе е причината той да загуби близо 5 секунди от Сайнц в спора за третото място в рамките на само един тур. Няколко промени в настройките на двигателя обаче решиха проблемите на мексиканеца и той си върна темпото, но не и загубеното време.
Разликата между него и Сайнс в края на 22-та обиколка бе 7.5 секунди. Отпред авансът на Верстапен пред Леклер вече бе достигнал 4.5 секунди, а дистанцията между монегаска и неговия съотборник Сайнц бе 4.1.
В края на 24-я тур Леклер направи своето единствено очаквано спиране в бокса, като той смени своите гуми медиум, с които стартира, с чисто нови хард. Самият стоп на монегаска бе с продължителност от 3.2 секунди след леко забавяне при смяната на задна дясна гума.
Две обиколки по-късно Верстапен отговори на хода на лидера в световния шампионат, като неговият престой в бокса бе с цели 0.8 секунди по-кратък от този на Леклер. Това позволи на световния шампион да се върна на втората позиция зад Сайнц, който обаче все още не бе спрял.
В същото време Леклер бе четвърти на около 7 секунди зад Верстапен, като между тях се движеше Перес, който също все още не бе направил своето спиране за нови гуми.
Обиколка след Верстапен и Сайнц направи своя очакван единствен стоп, който бе изключително бавен и продължи 5.4 секунди. В същото време и Перес спря, като неговият стоп продължи 3.1 секунди. Бавният стоп на Сайнц бе в следствие на проблем при затягането на гайката на предна дясна гума.
В началото на 40-я тур Алонсо спря твърде късно за първия завой в опита си да изпревари Гасли в спора за деветата позиция. След тази неточност се стигна до контакт между предната лява гума на испанеца и задната дясна на пилота на Алфа Таури.
Кола за сигурност! След контакта с Алонсо, Гасли се прибираше с ниска скорост към бокса и се стигна до нов контакт с Норис на изхода от осмия завой. След него колата на Макларън загуби задната си дясна гума и се завъртя на пистата, спирайки почти на средата на състезателната линия.
Големите печеливши от излизането на колата за сигурни бяха Ръсел, Окон, Фетел и Строл, които все още не бяха спирали, което им позволи да направя своето спиране без да губят много позиции. Второ спиране направи и движещият се четвърти Перес, който сложи чисто нови гуми медиум.
За разлика от него първите трима нямаха шанса да направят спиране в бокса и така мексиканецът се оказа с огромно предимство, тъй като и Верстапен, и Леклер, и Сайнц бяха със старите си твърди сликове преди рестарта.
На най-агресивна стратегия при излизането на колата за сигурност заложи Окон, който сложи чисто нови меки гуми. Пилотът на Алпин стартира последен, а след своя пит стоп се движеше на десета позиция, като двамата пилоти директно пред него, Шумахер и Алонсо, бяха със стари твърди гуми.
Рестарт! След пет обиколки зад колата за сигурност надпреварата за Гран При на Маями бе възобновена 11 тура преди края на състезателната дистанция.Верстапен направи перфектен рестарт и безпроблемно задържа първото си място пред Леклер.
В същото време Сайнц имаше проблеми при излизането от 17-я завой, но все пак с перфектно пласиране успя да задържи зад себе си Перес.
В края на 49-а обиколка Ботас допусна грешка в спирането за 17-я завой, което позволи на двамата пилоти на Мерцедес Хамилтън и Ръсел да го изпреварят. Още в средата на следващия тур Ръсел и Хамилтън размениха своите позиции.
Отпред по-малко от седем обиколки преди края на състезанието Леклер бе в DRS зоната на Верстапен, но така и не успяваше да атакува своя съперник в битката за световната титлата. В същото време вторият пилот на Скудерията Сайнц успешно задържаше зад себе си Перес. Мексиканецът пробва много оптимистична атака на първия завой в 52-я тур, но испанецът веднага си върна позицията.
В началото на 54-а обиколка Мик Шумахер се пробва да изпревари Фетел на първия завой на обърка точката си за спиране и се удари в четирикратния шампион. От целия този хаос печеливш бе Алекс Албон, който някакси се озова в зоната на точките.
Край на състезанието! Безгрешен Макс Верстапен стигна до втората си поредна победа във Формула 1, общо трета за сезон 2022. Нидерландецът триумфира пред лидера в световния шампионат Шарл Леклер, който след късен рестарт имаше няколко шанса да атакува своя съперник с DRS, но така и не успя да приключи маневрата.
Трети на подиума след едно геройско каране след рестарта се класира Карлос Сайнц, който в последните десет тура имаше сложната задача да задържи зад себе си Серхио Перес, който сложи свежи медиум гуми при неутрализирането на надпреварата.
Снимки: Gettyimages