Предстоящият в края на тази седмица уикенд за Гран При на Емилия-Романя ще бъде първият от общо три, които ще приемат спринтово състезание в хода на сезон 2022 във Формула 1.
Спринтовете дебютираха през миналата кампания, като тогава те се проведоха на „Силвърстоун“, „Монца“ и „Интерлагос“. През настоящия сезон спринтове освен на „Имола“ ще има още на „Ред Бул Ринг“ в Австрия и отново на „Интерлагос“ в Бразилия. Първоначално желанието на Либърти Медия бе за общо шест спринт, но част от отборите се противопоставиха на тази идея заради наличието на таван на разходите.
Официално: Формула 1 с три спринта и през 2022 година
Така се стигна до компромисния вариант от наличието на само три спринт, които ще имат малки промени спрямо 2021 година. Основната промяна ще бъде в точките, които се раздават в хода на 100-километровата надпреварата.
През миналия сезон само първите трима в спринт взимаха точки за генералното класиране, което водеше до доста скучновати състезания в средата на колоната. Там пилотите знаеха, че при по-агресивна атака могат единствено за загубят позиции на старта за неделя, но не и да спечелят някакви точки, което ги караше да са по-предпазливи.
През 2022 година обаче първите осем в крайното класиране в спринта ще печелят точки, като победителят ще взима осем, а осмият една. Допълнителна точка за най-бързата обиколка, каквато има в хода на неделното състезание, отново няма да има в спринта.
Самият той ще се провежда в събота следобед, когато обикновено се състои класическата квалификация. Тя пък ще бъде в късния следобед в петък, а преди нея ще има и една, 60-минутна свободна тренировка. Реално тя ще е единственият шанс за отборите да намерят точните настройки, тъй като след петъчната квалификация колите ще влизат в условията на „закрит парк“ и промените, които тимовете ще мога да правят по тях до края на уикенда ще са силно ограничени.
В събота ще има и втора тренировка, в която отборите ще се фокусират върху по-дългите серии от обиколки, в които да намерят правилните стратегии и за спринта, и за състезанието в неделя. Спринтът отново няма да включва задължително влизане в бокса, а ще бъда надпревара на пълна газ от старта до финала.
Други по-незначителни разлики между спринтовите уикенди във Формула 1 през 2021 и 2022 е това, кой ще е официалният носител на полпозишъна. През миналата кампания той се връчваше на пилота, стартиращ първи в неделното състезание, което доведе и до парадокса от Гран При на Италия. На „Монца“ Валтери Ботас бе най-бърз в квалификация и спринта, но заради наказание стартира последен и така носител на титлата за полпозишън бе Макс Верстапен, който бе трети в петък и втори в събота. Сега победителят в петъчната квалификация ще печели полпозишъна.
Снимки: Imago