Гледай на живо

"Трето полувреме" след Камерун - Сърбия 3:3

Шампионът Верстапен излъга Леклер в епичния дуел в Джеда

Само седмица след разочарованието от Бахрейн Макс Верстапен се качи на най-високото стъпало на почетната стълбичка, след като триумфира в епичния дуел с Шарл Леклер в Гран При на Саудитска Арабия.

Двамата повториха битката си от „Сахир“ и неколкратно си размениха позициите, но този път победата бе за Верстапен. На финала разликата между двамата бе едва половин секунда, а третият Карлос Сайнц бе на цели 7.5 зад тях.

Четвърти финалната линия пресече Серхио Перес, който водеше в първата фаза на състезанието, но бе големият губещ от излизането на колата за сигурност в 16-та обиколка. Точно преди това да се случи мексиканецът влезе в бокса, но неутрализирането на състезанието и свалянето на темпото позволи на Леклер, Верстапен и Сайнц да сменята своите гуми и да се върнат пред победителя от вчерашната квалификация.

Пети след едно анонимно каране финишира Джордж Ръсел, а шести се нареди Естебан Окон. Пилотът на Алпин също бе въвлечен в страхотен дуел, но със своя съотборник Фернандо Алонсо, като двамата бяха близо до контакта на няколко пъти в началните турове. В крайна сметка победата в тази битка бе за двукратния шампион, който обаче не завърши заради технически проблем в своя болид 15 тура преди края.

Така едмото място стана притежание на Ландо Норис, който донесе първи точки за Макларън за сезона, а точно зад него финишира и Пиер Гасли от Алфа Таури. Топ 10 затвориха Кевин Магнусен и Люис Хамилтън, които бяха с алтернативната стратегия и стартираха с хард. Това не им позволи да спрат при периода с кола за сигурност и чувствително усложни тяхното състезание. Все пак след общо шестте отпадания те успяха да вземат точки от Джеда.

Първи извън зоната на точките финишира китаецът Гуаню Джоу, който остана на 8.2 секунди от второто си финиширане в топ 10 в кариерата. Последният финиширал бе Нико Хюлкенберг, който и тази седмица замести Себастиан Фетел в състава на Астън Мартин. Неговият съотборник Ланс Строл и Алекс Албон от Уилямс се удариха две обиколки преди финала, като именно ударът между двамата и жълтите флагове в първия завой не позволиха на Леклер да атакува Верстапен за първото място. 

Освен тях до финала не стигнаха още Валтери Ботас, Алонсо, Даниел Рикардо и Латифи. Юки Цунода и Мик Шумахер пък дори и не стартираха, след като японецът получи технически проблем в своя болид по-малко от 40 минути преди началото на състезанието. Шумахер от своя страна се оттегли от участие в Саудитска Арабия след зверската си катастрофа във вчерашната квалификация.

След епичното състезание в Джеда начело в генералното класиране остава Леклер, който днес отново взе и бонус точката за най-бързата обиколка. Монегаскът има общо 45 точки, с които той води с 12 пред своя съотборник Сайнц. Трети с 25 е днешният победител Верстапен, за когото това бяха първи точки за годината.

При конструкторите логично начело със 78 пункта е тимът на Ферари, като авансът на Скудерията пред Мерцедес на върха в класирането е цели 40 точки. Трети с пасив от 41-а е екипът на Ред Бул.

Сезон 2022 във Формула 1 продължава след две седмици с надпреварата за Гран При на Австралия, която се завръща в календара след двугодишно отсъствие, породено от пандемията от коронавирус. От последната визита на Формула 1 в Мелбърн обаче пистата „Албърт Парк“ бе чувствително променена, като сега тя е доста по-бърза от предходните години.

ХРОНОЛОГИЯ НА СЪСТЕЗАНИЕТО:

Старт! Перес направи перфектно потегляне от първото място и запази водачеството си пред Леклер докато зад тях Сайнц загуби позиция от Верстапен.

Зад първите четирима не настъпиха съществени промени, като единствено Магнусен мина пред Гасли в спора за деветото място. В началото на втория тур французинът загуби десетата позиция от Норис.

Още в първите две обиколки Перес успя да отвори преднина от повече от секунда пред Леклер, с което на позволи на монегаска да се възползва от системата DRS на три от дългите прави в Джеда.

Именно с нейното използване Ръсел изпревари Окон за петото място в края на третия тур.

В началото на петата обиколка Окон и Алонсо едва не се удариха в спирането за първия завой след късна блокираща маневра на френския пилот.

Отпред в средата на шестия от общо 50 тура авансът на Перес бе 2.3 секунди преди Леклер, който се движеше на 1.4 пред Верстапен. Сайнц пък бе на 2.8 зад първите трима.

В началото на седмата обиколка пилотите на Алпин отново бяха близо до контакта, този път на изхода от втория завой. За щастие те се разминаха с това, а Алонсо изпревари своя съекипник.

Само обиколка по-късно двамата отново бяха екстремно близо в края на старт-финалната права като този път Окон изпревари двукратния шампион. Той обаче стори това с минаване напряко на втория завой и трябваше да върне позицията преди края на тура. Той стори това, но в процеса на връщане едва не загуби място от Ботас, който бе много близо дуото на Алпин.

Към тях много бързо се залепи и Магнусен, което заформи страхотен четирибой за шестото място. Той обаче отдалечаваше този квартет от лидерите, като те вече бяха на повече от 20 секунди зад Перес.

В десетата обиколка Леклер получи съобщение, че деградацията на Ферари е по-добра от тази на Ред Бул, както бе и в Бахрейн преди седем дни. В края на десетия тур разликата между монегаска и лидера Перес бе 2.3 секунди, докато Верстапен бе на 2.1 зад пилота на Ферари.

До края на 11-та обиколка Хамилтън прогресира до 11-то място, като той вече се възползваше от по-дългия живот на твърдите гуми. Той му позволи да изпревари Ланс Строл и Ландо Норис в рамките на три обиколки.

Пред него продължаваше титаничният дуел между Окон и Алонсо, в който за момента предимство имаше двукратният световен шампион.

В 15-та обиколка Перес влезе в бокса, след като само в рамките на един тур загуби близо секунда от Леклер. Мексиканецът сложи гумите хард.

Кола за сигурност! В най-лошия възможен момент за Перес на трасето бе изкаран автомобилът за сигурност, след като Латифи се удари на последния завой. Това позволи на Леклер, Верстапен и Сайнц да влязат в бокса, като само Сайнц се върна на трасето зад Перес.

И тримата пилоти също сложиха гумите хард. При излизането на колата за сигурност Магнусен, Хамилтън и Хюлкенберг избраха да не влизат в бокса, тъй като те стартираха с хард. Така те спечелиха доста позиции, като се движеха съответно шести, седми и девети.

Повторения на връщането на Сайнц на пистата обаче показаха, че той бе пред Перес при минаването на линията на колата за сигурност.

Рестарт! Леклер с перфектно подновяване на състезанието, което му позволи да запази водачеството си. Зад тях Перес пусна пред себе си Сайнц между завои три и четири, за да избегне евентуално наказание.

Още във втората обиколка след рестарта Леклер записа най-бързата обиколка от началото на надпреварата, с което отвори аванс от повече от секунда преди Верстапен, точно когато DRS бе реактивиран.

В края на 23-та и в началото на 24-та обиколка Магнусен и Хамилтън се атакуваха и контраатакуваха в спора за шестата позиция, която в крайна сметка остана притежание на датския пилот на Хаас. Зад тях Ботас изпревари Хюлкенберг за деветото място с лесна маневра на старт-финалната права.

В началото на 25-я тур Хамилтън изпревари Магнусен в спирането за първия завой, а в същото време Верстапен подобри най-бързия тур на лидера, което стопи преднината на Леклер, но тя все още бе над секунда.

Монегаскът обаче допусна грешка при преминаването си покрай подхода за алеята пред боксовете и мина върху бялата линия, която разделя него и състезателната писта. Заради високите скорости в Джеда това е изрично забранено, но пилтът на Ферари се размина с наказанието, въпреки че стори това поне още веднъж в хода на състезанието.

В 27-та обиколка световният шампион записа нов най-бърз тур, но отново не успя да намали изоставането си до под една секунда. Пасивът на нидерландеца плаваше между 1.3 и 1.7 секунди в рамките на обиколката в Джеда, като той изоставаше чувствително в първи сектор, но бе по-бърз във втори и трети.

Още в 28-я тур обаче Леклер отговори на темпото на Верстапен и даде време с 0.3 секунди по-добро от това на пилота на Ред Бул. Двамата започнаха да се откъсват пред Сайнц и Леклер, в повторение на развоя на състезанието в Бахрейн преди седмица. Тяхната преднина пред третия бе 3.5 секунди, а Перес се движеше на 2.0 зад Сайнц.

Пети и шести в 31-та обиколка се движеха Ръсел и Хамилтън, а седми бе Магнусен. Той и Хамилтън обаче все още не бяха спирали в бокса, което трябва да се случи преди края на състезанието.

В началото на 35-я тур Алонсо изпревари Магнусен в битката за седмото място. Испанецът направи много умна маневра, тъй като избра да не атакува своя съперник в последния завой, за да има DRS на старт-финалната права, което му позволи с лекота да мине пред пилота на Хаас.

Само обиколка по-късно обаче колата на испанеца се повреди и той драстично намали темпото си. Така той загуби шанс за всякакви точки от старта в Джеда, въпреки перфектно си каране на бреговете на Червено море.

Буквално минута след испанеца Даниел Рикардо също получи повреда в своята кола и спря на старт-финалната права, малко преди входа за бокса. Двамата не бяха единствените с проблем, тъй като Ботас също се прибра в своя гараж и отпадна от състезанието.

Виртуална кола за сигурност! Заради спрелите коли на Алонсо и Рикардо рейс директорът Нилс Витих обяви период с виртуална кола за сигурност и затвори бокса. Малко преди това да се случи Магнусен влезе за своето задължително спиране, но Хамилтън не стори това.

Зелен флаг! След три обиколки с виртуална кола за сигурност надпреварата бе подновена в 41-та от общо 50 обиколки. Веднага след подновяването на състезанието Хамилтън влезе за своето спиране и се върна на пистата на 12-то място, точно зад Магнусен.

Отпред премахването на виртуалната кола за сигурност дойде в перфектния момент за Верстапен, тъй като той и Леклер точно бяха излезли от първия сектор, в който монегаскът бе много бърз. Това позволи на Верстапен да влезе в DRS зоната на своя съперник и го изпревари в края на 42-та обиколка. 

Леклер обаче си върна позицията с DRS на старт-финалната права, точно както се случи на три пъти в Бахрейн преди седем дни.

В края на обиколката двамата спряха много агресивно за последния завой, тъй като и двамата искаха да са по-назад в точката за засичане на разликата преди DRS зоната. При тази маневра световният шампион блокира много агресивно предните си гуми, което образува плоски петна върху тях.

В дъното на топ 10 Магнусен и Хамилтън започнаха своя прогрес с гумите медиум, но британецът не успя да се справи от първи път със Строл и трябваше да прекара една обиколка повече зад канадския пилот на Астън Мартин.

Отпред пет тура преди края на състезанието разликата между Леклер и Верстапен бе по-малко от секунда. Кадри от болида на монегаска обаче подсказаха, че той е останал без особено голям ресурс в задните си гуми. Ситуацията на Верстапен не бе много по-добра, тъй като и световният шампион се пързаляше на излизането на завоите.

В началото на 47-та обиколка Верстапен пое водачеството от Леклер след ново дебнене за DRS на старт-финалната права, което този път бе спечелено от световния шампион. За маневрата на нидерландеца спомогна и ново плъзване на Ферарито на Леклер, който загуби на ускорението от последната крива.

Още в първата си обиколка с чиста писта пред себе си Верстапен увеличи темпото и записа нова най-бърза обиколка, но така и не успя да се откъсне на повече от секунда пред Леклер. Още в следващата обиколка обаче монегаскът отговори и бе напът да атакува отново за първото място, но жълти флагове в първия шикан заради контакт между Албон и Строл не му позволиха да стори това.

Край на състезанието! Макс Верстапен завоюва първа победа за сезона във Формула 1, след като излъга Шарл Леклер в един епичен дуел в Джеда. На финала разликата между двамата бе само половин секунда. Трети на подиума се качи вторият пилот на Ферари Карлос Сайнц, който в последните обиколки задържа зад себе си Серхио Перес.

Гледайте спорт на MAX с най-вълнуващите състезания от MotoGP, WRC, NASCAR и Supercars, на живо, само в ефира на MAX Sport.

Снимки: Gettyimages

Още от Моторни спортове

Виж всички