За да отпразнуват вчерашния Международен ден на жената, от Alfa Romeo поздравиха своите пилоти дами, които са се откроили в 110-годишната историята на марката. Това са жените, чиято борба на пистата надхвърля само спортната стойност на техните постижения, които са се превърнали в пример за преодоляване на предубежденията и бариерите.
Редица жени от различни епохи и различни страни споделят пионерския дух и страст към състезанията, проследявайки неизследвана територия в този предизвикателен спорт. Сега ви предлагаме историята на техния принос за успеха на марката Alfa Romeo с бърз обзор, който започва от днешния ден и се връща в началото на 20 век.
Родена в Богота, Колумбия, през 1993 г., Калдерон прави първите си стъпки в автомобилния спорт през 2005 г., печелейки национално първенство в серията Easy Kart Pre-Junior. Само три години по-късно тя вече е първата жена, която спечели клас JICA на шампионата Stars of Karting East Division в САЩ. През 2017 г. Калдерон стана част от екипа на Заубер във Формула 1. Една година по-късно швейцарският отбор я повиши от пилот, който работи по развитието в симулатор, до тестов пилот за вече преименувания на Alfa Romeo Racing отбор. Така тя вече работи заедно със световния шампион във Формула 1 и титулярен пилот в тима Кими Райконен.
През 1992 г. Видали спечели италианския туристически шампионат с Alfa Romeo 33 1.7 Quadrifoglio Verde, проектиран от новосъздадения състезателен департамент на марката. Също толкова незабравима е и изцяло жълтата разцветка на Alfa Romeo 155, която тя кара в италианския шампионат Супертуризмо (CIS) през 1994 година.
Мария Грация Ломбарди, известна като „Лела“
Между 1982 и 1984 г. тя участва в Европейското първенство Tourism Championship с Alfa Romeo GTV6 2.5, заедно с Анна Камбиаги, Джанкарло Наддео, Джорджо Франсия и Риналдо Дрованди, и помага за спечелването на много победи.
Това е единствената дама, спечелила точки във Формула 1. Ломбарди се състезава във Ф1 от 1974 до 1976 и е единствената дама, стигнала до Топ 6 в класирането на отделно състезание, като през 1975 завършва на 21-о място в крайното класиране във Формула 1.
Тя остава единствената жена италиански пилот, която е подобрила своята позиция в състезание от Формула 1. Прави и най-много участия от жените в Гран При надпревари - общо 13. Най-доброто й класиране е 6-о място в Испания през 1975, което й носи половин точка. Най-доброто й класиране в квалификация е пак от 1975 - 17-о място на старта, пак за Гран при на Испания. На финала първите шестима получават половината точки, тъй като състезанието е прекратено предсрочно и вместо една, Ломберди получава половин точка.
Кристин Бекърс и Лиан Енгемън
60-те години бяха ерата на Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Резултатите, победите и значението на модела в историята на Alfa Romeo са добре известни. По-малко известни обаче е версията Alfa Romeo GTA-SA. Произведен едва в 10 броя за Група 5. GTA-SA са оборудвани с два центробежни компресора, които увеличават мощността до 220 кс и максималната скорост до 240 км/ч. Една от способните да управлява това предизвикателство беше младата белгийска състезателка Кристин Бекърс, която спечели в Houyet през 1968 г. и продължи да постига отлични резултати през следващата година: в Condroz, на „Tre Ponti“, в Herbeumont и в Зандвоорт.
Бекърс обаче не беше единственият пилот, който се отличи в GTA. Супер бързата холандска състезателка Лиане Енгеман, която по-късно е избрана от Alfa Romeo за модел, се отличи в Alfa Romeo 1300 Junior на отбора на Toine Hezemans.
Родена в Рим, тя спечели Световен шампионат за 1000-кубикови автомобили през 1966 г., побеждавайки Лейф Енгстрьом и великия Рони Петерсън. Раганели завинаги свърза името си с Alfa Romeo, когато завършва кариерата си зад волана на Alfa Romeo GTA. Тя е и първият италиански купувач на легендарната Alfa Romeo 33 Stradale от 1967 г., произведена в серия от само 12 броя.
През 50-те години друг пилот постига изключителни резултати зад волана на няколко Alfa Romeo. Това е родената в Торино Ада Пейс. През цялата си 10-годишна кариера Пейс печели цели 11 национални състезания, шест в туристическия клас и пет в клас спорт. Почти винаги се записва в състезанията с нейния псевдоним „Сайонара“, който използва, изписан на мястото на задната регистрационна табела. Най-престижните успехи са постигнати с Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce и Alfa Romeo Giulietta SZ, с които тя печели състезанието Триест-Опичина през 1958 г.
Одет Сико
През 30-те години Alfa Romeo се утвърждава като едно от основните действащи лица в автомобилния спорт. Това отчасти се дължи на изключителните автомобили, но също така и на пилотите, които станаха част от легендата: това бяха годините на Нуволари, Варзи, Карачола и Сомер. Последният спечели 24-те часа на Льо Ман през 1932 г. зад волана на Alfa Romeo 8C 2300, но Alfa Romeo 6C 1750 SS, управляван от поразителната Одет Сико, завършва на четвърто място в генералното класиране и печели категорията 2.0 литра.
Младата парижанка Сико бързо се превърна в една от звездите на пистата, показвайки своята елегантност както в състезанията, така и извън тях. Тя често е придружавана от друга жена френски пилот, също състезавала се за Alfa Romeo: Елле Нис.
Мариет Елен Делангле
Модел, акробат и танцьор, Мариет Елен Делангле, по-известна като Елле Нис. Популярна с индивидуалността си и с неподражаем стил, Нис е добра приятелка с фамилиите Ротшилд и Бугати. Тя се състезава в Европа и Америка и става един от първите пилоти, които показват логата на спонсорите си върху каросерията на едноместен състезателен автомобил. Участва в Гран При на Италия през 1933 г. на пистата „Монца“ в собствения си 8C 2300 Monza; в същото състезание Кампари, Борзачини и Чайковски трагично загубват живота си. През 1936 г. тя печели Купата на дамите в Монте Карло и участва в Гран При на Сао Пауло в Бразилия, където става жертва на ужасен инцидент, след което по чудо излиза от тридневна кома.
Анна Мария Педуци
Годините на Scuderia Ferrari отбелязват решаваща глава в историята на Alfa Romeo. Пилотите на Ferrari включват родената в Комо Анна Мария Педуци, съпруга на пилота Франко Комоти, по-известен като Мароканеца. След дебюта си зад волана на собствената си Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport, която тя купува от самия Енцо Ферари, Педуци почти винаги се състезава сама и рядко със съпруга си.
През 1934 г. тя печели клас 1500 на Mille Miglia и в следвоенния период се състезава с Alfa Romeo 1900 Sprint и Alfa Romeo Giulietta.
Мария Антониета д’Аванцо
Първата от жените пилоти на Alfa Romeo, баронеса Мария Антониета д’Аванцо, дебютира в междувоенните години. Пионер в италианския автомобилен спорт, авиатор и журналист, Д'Аванцо печели третото място с Alfa Romeo G1 в Бреша през 1921 г. и се доказва в много състезания като страхотен противник на най-добрите пилоти по това време, включително младия Енцо Ферари. Баронеса Д’Аванцо се състезава до 40-те години в различни автомобилни състезания, пътувайки по цял свят.