Жените, част от моторспорт история на Alfa Romeo от миналото до днес

Жените, част от моторспорт история на Alfa Romeo от миналото до днес

За да отпразнуват вчерашния Международен ден на жената, от Alfa Romeo поздравиха своите пилоти дами, които са се откроили в 110-годишната историята на марката. Това са жените, чиято борба на пистата надхвърля само спортната стойност на техните постижения, които са се превърнали в пример за преодоляване на предубежденията и бариерите.

Редица жени от различни епохи и различни страни споделят пионерския дух и страст към състезанията, проследявайки неизследвана територия в този предизвикателен спорт. Сега ви предлагаме историята на техния принос за успеха на марката Alfa Romeo с бърз обзор, който започва от днешния ден и се връща в началото на 20 век.

Татяна Калдерон


Родена в Богота, Колумбия, през 1993 г., Калдерон прави първите си стъпки в автомобилния спорт през 2005 г., печелейки национално първенство в серията Easy Kart Pre-Junior. Само три години по-късно тя вече е първата жена, която спечели клас JICA на шампионата Stars of Karting East Division в САЩ. През 2017 г. Калдерон стана част от екипа на Заубер във Формула 1. Една година по-късно швейцарският отбор я повиши от пилот, който работи по развитието в симулатор, до тестов пилот за вече преименувания на Alfa Romeo Racing отбор. Така тя вече работи заедно със световния шампион във Формула 1 и титулярен пилот в тима Кими Райконен.
Тамара Видали



През 1992 г. Видали спечели италианския туристически шампионат с Alfa Romeo 33 1.7 Quadrifoglio Verde, проектиран от новосъздадения състезателен департамент на марката. Също толкова незабравима е и изцяло жълтата разцветка на Alfa Romeo 155, която тя кара в италианския шампионат Супертуризмо (CIS) през 1994 година.
Мария Грация Ломбарди, известна като „Лела“

Между 1982 и 1984 г. тя участва в Европейското първенство Tourism Championship с Alfa Romeo GTV6 2.5, заедно с Анна Камбиаги, Джанкарло Наддео, Джорджо Франсия и Риналдо Дрованди, и помага за спечелването на много победи.

Това е единствената дама, спечелила точки във Формула 1. Ломбарди се състезава във Ф1 от 1974 до 1976 и е единствената дама, стигнала до Топ 6 в класирането на отделно състезание, като през 1975 завършва на 21-о място в крайното класиране във Формула 1.

Тя остава единствената жена италиански пилот, която е подобрила своята позиция в състезание от Формула 1. Прави и най-много участия от жените в Гран При надпревари - общо 13. Най-доброто й класиране е 6-о място в Испания през 1975, което й носи половин точка. Най-доброто й класиране в квалификация е пак от 1975 - 17-о място на старта, пак за Гран при на Испания. На финала първите шестима получават половината точки, тъй като състезанието е прекратено предсрочно и вместо една, Ломберди получава половин точка.

Кристин Бекърс и Лиан Енгемън


60-те години бяха ерата на Alfa Romeo Giulia Sprint GTA. Резултатите, победите и значението на модела в историята на Alfa Romeo са добре известни. По-малко известни обаче е версията Alfa Romeo GTA-SA. Произведен едва в 10 броя за Група 5. GTA-SA са оборудвани с два центробежни компресора, които увеличават мощността до 220 кс и максималната скорост до 240 км/ч. Една от способните да управлява това предизвикателство беше младата белгийска състезателка Кристин Бекърс, която спечели в Houyet през 1968 г. и продължи да постига отлични резултати през следващата година: в Condroz, на „Tre Ponti“, в Herbeumont и в Зандвоорт.
Бекърс обаче не беше единственият пилот, който се отличи в GTA. Супер бързата холандска състезателка Лиане Енгеман, която по-късно е избрана от Alfa Romeo за модел, се отличи в Alfa Romeo 1300 Junior на отбора на Toine Hezemans.
Сузана „Сузи“ Раганели


Родена в Рим, тя спечели Световен шампионат за 1000-кубикови автомобили през 1966 г., побеждавайки Лейф Енгстрьом и великия Рони Петерсън. Раганели завинаги свърза името си с Alfa Romeo, когато завършва кариерата си зад волана на Alfa Romeo GTA. Тя е и първият италиански купувач на легендарната Alfa Romeo 33 Stradale от 1967 г., произведена в серия от само 12 броя.
Ада Пейс („Сайонара“)


През 50-те години друг пилот постига изключителни резултати зад волана на няколко Alfa Romeo. Това е родената в Торино Ада Пейс. През цялата си 10-годишна кариера Пейс печели цели 11 национални състезания, шест в туристическия клас и пет в клас спорт. Почти винаги се записва в състезанията с нейния псевдоним „Сайонара“, който използва, изписан на мястото на задната регистрационна табела. Най-престижните успехи са постигнати с Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce и Alfa Romeo Giulietta SZ, с които тя печели състезанието Триест-Опичина през 1958 г.

Одет Сико

През 30-те години Alfa Romeo се утвърждава като едно от основните действащи лица в автомобилния спорт. Това отчасти се дължи на изключителните автомобили, но също така и на пилотите, които станаха част от легендата: това бяха годините на Нуволари, Варзи, Карачола и Сомер. Последният спечели 24-те часа на Льо Ман през 1932 г. зад волана на Alfa Romeo 8C 2300, но Alfa Romeo 6C 1750 SS, управляван от поразителната Одет Сико, завършва на четвърто място в генералното класиране и печели категорията 2.0 литра.
Младата парижанка Сико бързо се превърна в една от звездите на пистата, показвайки своята елегантност както в състезанията, така и извън тях. Тя често е придружавана от друга жена френски пилот, също състезавала се за Alfa Romeo: Елле Нис.

Мариет Елен Делангле

Модел, акробат и танцьор, Мариет Елен Делангле, по-известна като Елле Нис. Популярна с индивидуалността си и с неподражаем стил, Нис е добра приятелка с фамилиите Ротшилд и Бугати. Тя се състезава в Европа и Америка и става един от първите пилоти, които показват логата на спонсорите си върху каросерията на едноместен състезателен автомобил. Участва в Гран При на Италия през 1933 г. на пистата „Монца“ в собствения си 8C 2300 Monza; в същото състезание Кампари, Борзачини и Чайковски трагично загубват живота си. През 1936 г. тя печели Купата на дамите в Монте Карло и участва в Гран При на Сао Пауло в Бразилия, където става жертва на ужасен инцидент, след което по чудо излиза от тридневна кома.

Анна Мария Педуци

Годините на Scuderia Ferrari отбелязват решаваща глава в историята на Alfa Romeo. Пилотите на Ferrari включват родената в Комо Анна Мария Педуци, съпруга на пилота Франко Комоти, по-известен като Мароканеца. След дебюта си зад волана на собствената си Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport, която тя купува от самия Енцо Ферари, Педуци почти винаги се състезава сама и рядко със съпруга си.
През 1934 г. тя печели клас 1500 на Mille Miglia и в следвоенния период се състезава с Alfa Romeo 1900 Sprint и Alfa Romeo Giulietta.

Мария Антониета д’Аванцо

Първата от жените пилоти на Alfa Romeo, баронеса Мария Антониета д’Аванцо, дебютира в междувоенните години. Пионер в италианския автомобилен спорт, авиатор и журналист, Д'Аванцо печели третото място с Alfa Romeo G1 в Бреша през 1921 г. и се доказва в много състезания като страхотен противник на най-добрите пилоти по това време, включително младия Енцо Ферари. Баронеса Д’Аванцо се състезава до 40-те години в различни автомобилни състезания, пътувайки по цял свят.
Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички