Всяка година по това време си мислим за Сена - за някои най-великият пилот в историята на Формула 1, за други не. Утре се навършват 21 години от трагичния ден, когато великият бразилец се удря в стената на "Имола" и спортът губи една легенда. Но днес няма да говорим за това, a ще си спомним за всички пилоти, рискували живота си за този спорт. Защото всички те са се борили за победата... Всички те заслужават да бъдат помнени, но този 30 април ще е посветен на един.
На днешната дата през 1994 година си отива Роланд Раценбергер. Същата година австрийският пилот постига мечтата си да се състезава във Формула 1 и подписва 5-годишен договор с MTV Simtek Ford. Тогава началото на шампионата е Гран при на Бразилия - състезание, в което Раценбергер отпада още в квалификацията. В следващия кръг в Япония нещата се развиват много обещаващо за него след като финишира 11-и. От всички пилоти на стартовата решетка Роланд се оказва единственият с опит на това трасе благодарение на годините си в шампионата за туристически автомобили.
Следва състезанието на "Имола". Квалификацията е в събота, 30 април 1994 година. Раценбергер излита от пистата с 315 км/ч и се блъска в стената. В предишната обиколка той поврежда предното си крило, но не се връща в бокса за ново, защото се бори за място на стартовата решетка. След това на правата то се отчупва и влиза под болида. Роланд не успява да вземе завоя "Вилньов" и излиза от очертанията на трасето. Закаран е в болницата в Болоня, където официално обявяват смъртта му, а причината - фрактура на черепа. Погребан е в Австрия, но на гроба му не идват много хора, защото всички по това време са другаде...
На следващия ден в стената се удря и Сена. През 2003 година ФИА въвежда системата за сигурност HANS, за да не се повтаря случилото се с Раценбергер, но Роланд го няма.
През същата година 94-та Раценбергер е трябвало да участва в 24-те часа на Льо Ман с Тойота. Мястото му заема Еди Ървайн, но името на австриеца остава на колата в знак на почит. Колата финишира втора.
Роланд Раценбергер е роден 4 юли 1960 година в Залцбург. Започва да се състезава в Германската Формула Форд през 83-а и само две години по-късно печели два шампионата: австрийската и централно-европейската Формула Форд.
През 1986 г. печели Формула Форд фестивала на "Брандс хеч" и преминава във Формула 3. Следващата година се пробва и в световния шампионат за туристически автомобили с Team Schnitzer BMW M3. През 1989-а влиза в британската Формула 3000, където финишира трети. През 90-а Раценбергер отива да се състезава в Япония, където остава до трагичната 94-а.
Днес си спомняме за Раценбергер. В следващите месеци ще говорим и за други пилоти, посветили се на Формула 1 и загубили живота си на пистата като Волфганг фон Трипс, Лоренцо Бандини, Рикардо Родригес, Йохан Ринд, Франсоа Север, Том Прайс, Рони Петерсон, Жил Вилньов, Елио де Анджелис и разбира се, Аертон Сена.