Автомобилният пилот Илия Царски излезе със своя версия относно удара между него и един от основните му конкуренти на пистата Константин Маршавелов в Стара Загора миналия уикенд. Царски не намира решението на Спортната комисия по инцидента (обикновен спортен инцидент) за правилно, но признава, че няма да го оспорва, и отправи апел към останалите автомобилни състезатели.
Прилагаме изявлението на Илия Царски без редакторска намеса:
Във връзка със състезанието писта Стара Загора 2017г. – част от Българския пистов шампионат и сблъсъка ми с пилота Константин Маршавелов се чувствам длъжен да направя настоящото изявление.
По темата вече се изказа господин Маршавелов, а събитието беше отразено в пресата. Смятам обаче, че е необходимо както за любителите на автомобилния спорт у нас, така и за неговото бъдещо развитие и безопасност да посоча и моето становище за случилото се.
В неделя (01.10.2017 г.) състезанието започна добре. Поради метеорологичните условия наистина то беше по-сложно тактически и публиката беше по-малко от обикновено. Аз започнах от трета позиция като след спирането на състезанието след 3-та обиколка успях след серия от взаимни изпреварвания да достигна до втората позиция и да се боря за първото място. Уви, след удар, получен от Константин Маршавелов, загубих контрол над автомобила и от пътя като ударих мантинелата. Поради това не успях да завърша състезанието.
Тук държа да отбележа, че инцидентът, обявен за "обикновен спортен инцидент", в никакъв случай не беше такъв. Поради увереността в правотата ми и мнението на моя екип, което аз ценя дълбоко, на адрес https://www.youtube.com/watch?v=6B3L9ZT_n_I може да намерите видео от трите on-board камери в автомобила ми и да се убедите в това, както и в необосноваността на твърденията на г-н Маршавелов. От видеото е видно, че г-н Маршавелов влиза в тесния ляв завой след мен и търсейки линия за атака на позицията ми ме изблъсква от трасето. От следите от удара пък се вижда ясно, че той ме удря пред задна лява гума (наранени са праг и врата) с неговата предна дясна в момента, в който влизам в най-добрата за мен траектория в завоя, а всеки притежател на шофьорска книжка знае, че при такъв удар предният автомобил става неуправляем. Нещо повече – основно правило в автомобилния спорт е, че задният автомобил трябва да се съобразява с предния.
Важно е да се отбележи и, че инцидентът се осъществи в тесен участък от трасето, а именно пътен възел от републиканската пътна мрежа, където трябва да се премине с особено внимание от шофьорите при толкова близко движещи се автомобили. Тъй като моята безопасност и тази на останалите е първото нещо, към което винаги съм се стремял, и на състезанието в Стара Загора подходих с необходимата предпазливост и не допуснах с мои действия да създам предпоставки да пострада друг пилот.
Въпреки горното не желая да подавам каквито и да било жалби срещу решението на Спортните комисари на състезанието и г-н Маршавелов или да сезирам Националния спортен трибунал, а предпочитам да се съсредоточа върху целите си. След катастрофата е необходимо да направим сериозни ремонти по автомобила, но имам най-добрия екип зад гърба си, с който сме преминали през множество трудности и съм убеден, че ще успеем да подготвим колата за състезанието на писта "Серес" следващия месец.
Използвам възможността, за да апелирам към всички участници в автомобилни състезания във всяка една серия да се пазят взаимно и да подхождат с особено внимание към изпреварвания на състезания, които се провеждат на пътища – част от републиканската пътна мрежа. При такива състезания няма буферна зона и място за грешка, а мантинели, пътни знаци, рекламни съоръжения и канавки – опасни за шофьорите, и уязвима публика. Наясно съм, че адреналинът, който всички обичаме, противодейства сериозно на чувството за опасност в състезанието на писта Стара Загора и въобще, но именно ясното възприятие на всяка една ситуация е това, което отделя любителите от професионалните пилоти.