"Глобал Рескю" е най-голямата компания на планетата, която прави рискови спасителни акции. Специално за "България Днес" главният мениджър на организацията Дрю Пачи разказа какви са особеностите при подобен тип операции, каквато започна днес издирването на Боян Петров. Експертът е бивша зелена барета. В продължение на 21 години той служи в специалните части на американската армия.
- Г-н Пачи, какви са основните ходове при подготовката на спасителна мисия на височина от 7000 м?
- Първата стъпка е да се установи грубата локация на алпиниста. Операции на подобни височини са рисковани и за хората, и за машините. Затова спасителите трябва да имат добра идея къде да търсят, преди да се започне издирването. Повечето въздушни машини в Тибет са контролирани от правителството. Затова намирането и наемането на човек, който да лети при подобна мисия, може да отнеме повече време от очакваното. След като местоположението на катерача бъде установено, спасителите трябва да разберат в какво състояние е. Може ли да ходи? Може ли да се оправи сам, или няма как да се движи? В съзнание ли е? Колкото в по-лошо състояние е, толкова повече хора са необходими, за да го свалят по земя. При нужда от хеликоптер, ако алпинистът е тежко пострадал, тогава може да е необходим още един човек, който да го качи на борда. Това означава парамедик или друг асистент, който да придружава пилота. При тази ситуация се добавя допълнителна тежест върху летателната машина, а това ограничава времето и височината, която хеликоптерът може да достигне.
- Какви са шансовете на Боян Петров да оцелее след пълни седем дни при много силен вятър и изключително ниски температури?
- За съжаление възможностите на човек да оживее при подобни условия за толкова дълъг период от време са крайно ниски. Те стават още по-малки, ако вземем предвид, че Петров е сам, няма допълнителен кислород и е ограничен по отношение на екипировката заради атаката на върха.
- Възможно ли е хеликоптер да се качи на височина от 7000 м и какви атмосферни условия са подходящи, за да може пилотът да вдигне машината?
- Най-високото ниво, на което хеликоптер е правел спасителна акция, е 7000 м. Времето тогава беше перфектно, а самата машина беше специално изградена за работа на подобна височина. Трудно е да се каже точно при каква скорост на вятъра би могъл да се осъществи успешен спасителен полет. Всичко зависи от възможностите на пилота и на хеликоптера, както и самия микроклимат на мястото, откъдето ще бъде вдигнат алпинистът. Тук може да има големи вариации в зависимост от терена.
- Колко хора участват в подобни спасителни мисии и има ли медицинско лице сред тях?
- Няма точно определен брой спасители. Всеки сценарий е различен. При евакуация по въздух може да има само пилот. Докато при наземно спасяване е възможно да се използват колкото е необходимо хора, за да се достигне до катерача и да бъде свален безопасно долу. "Глобал Рескю" има медицински лица в Непал през целия алпийски сезон.
- Какъв е броят на спасителните операции, които вашата компания е извършила в Хималаите?
- В продължение на повече от десетилетие сме извършвали евакуационни мисии в Непал. За 2017-а "Глобал Рескю" направи над 100 акции в Хималаите по време на пролетния сезон, включително няколко дузини на Еверест. Общият брой на успешните операции, които сме извършили, е няколкостотин.
- Колко струват подобни спасителни акции?
- Обикновено започват от 5000 долара, но могат да надхвърлят 100 000. Всичко зависи от доста фактори.
"България Днес"