Фенклубът на Локомотив (Пловдив) излезе с официална декларация във връзка с внесеното от кмета на града предложение до Общински съвет - Пловдив за вземане на решение за прекратяване по взаимно съгласие на договора за концесия между Община Пловдив и Ботев (Пловдив) за стадион “Христо Ботев”.
Публикуваме позицията без авторска намеса:
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ДИМИТРОВ,
УВАЖАЕМИ ОБЩИНСКИ СЪВЕТНИЦИ,
Обръщаме се към Вас, във връзка с внесеното от Кмета на Община Пловдив предложение до Общински съвет – Пловдив, за вземане на решение за прекратяване по взаимно съгласие на договор за концесия от 13.03.2013г. между Община Пловдив и "Професионален футболен клуб Ботев" АД, с предмет: стадион „Христо Ботев“.
Считаме, че с така направеното предложение, освен, че се прави опит за прикриване на вече нанесени вреди на общинския бюджет на Община Пловдив, ще бъде допуснато и причиняването на такива, като последствие от прекратяването на концесията по взаимно съгласие.
Концесионерът "Професионален футболен клуб Ботев" АД е бил в неизпълнение на поетите от него задължения по договора, а именно:
- за обезпечаване на задължението за изпълнение на инвестиционната програма са внесени единствено гаранции за 2013г. и 2014г., в размер на 331 000лв. и 131 000лв. Не са внесени гаранции за изпълнение за 2015г. – 166 000лв., 2016г. – 501 000лв. и 2017г. – 301 000лв., или в общ размер на 968 000лв. Гаранциите е следвало да бъдат внесени по сметка на общината в срок до 31 януари на съответната година;
- не е внесено годишното концесионно възнаграждение за 2016г., в размер на 62 322.54лв. без ДДС, за 2017г., в размер на 68 258.02лв, без ДДС, или в общ размер на 130 580.56лв., без ДДС. Липсват данни и за внасяне на концесионно възнаграждение за 2018г., което следва да бъде в размер на 148.387 минимални работни заплати. За невнесените концесионни възнаграждения са дължими и лихви за просрочие.
- Липсват каквито и да е данни за изпълнение от страна на концесионера на задължението му да застрахова обекта за всички осигурителни случаи – по смисъла на Кодекса за застраховането, за своя сметка и в полза на Концедента.
Въпреки че всичко гореизложено е представлявало и представлява основание за прекратяване на концесията по вина на концесионера, от Община Пловдив не са предприети каквито и да е действия в тази насока, както и за събиране на дължимите й възнаграждения по принудителен ред, ведно с търсене на пълната отговорност за причинените й вреди от неизправната страна - "Професионален футболен клуб Ботев" АД.
При липсата на действия от страна на Община Пловдив за прекратяване на концесията по вина на концесионера, общината се лишава и от неустойка за неизпълнението на инвестиционната програма или на част от нея, в размер на 10% от стойността на неизпълнените инвестиции. Дори да се приеме изложеното в предложението до Общински съвет - Пловдив, че концесионерът е направил инвестиции в размер на 6 576 500лв. от концесионната програма, която предвижда инвестиции в общ размер на 14 450 000.00лв., то неизпълнената част от инвестиционната програма е 7 873 500.00лв. Тоест, Община Пловдив се лишава и от приход бюджета си под формата на неустойка в размер на 787 350.00лв. /10% от неизпълнената част от инвестиционната програма в размер на 7 873 500.00лв./
Нещо повече, с проекта за допълнително споразумение, което е част от внесеното предложение до ОбС – Пловдив, освен прихващането неплатените от концесионера гаранции в размер на 482 000.00лв., се предлага текст, с който страните се споразумяват, че имуществените отношения помежду им по повод Договора, са окончателно уредени и същите нямат претенции една към друга. Иначе казано, неизпълнението на задълженията на едната страна, ведно с всички последици от това, остават за сметка на бюджета на Община Пловдив и гражданите й, вместо за едно търговско дружество, което не е изпълнило поетите от него задължения с подписването на договора за концесия.
Не на последно място, в предложението до ОбС – Пловдив, липсва каквато и да е яснота относно предмета на концесията /стадион „Христо Ботев/, намеренията на общината за неговото завършване и изобщо възможността за това.
От приложеният към предложението до ОбС – Пловдив доклад на независим оценител е видно, че въпреки спирането на обекта с Акт обр.10 от 22.05.2015г., не са предприети никакви действия за консервиране на изпълненото строителство и не е изследвано състоянието на бетона и армировката на трибуните в незавършен вид. Тоест, Община Пловдив предприема прекратяване на договор за концесия за обект, за който не е ясно дали изобщо и как може да бъде завършен, какви финансови средства ще коства това и откъде ще бъдат осигурени. Освен това, липсва какъвто и да е анализ дали проекта за стадион „Христо Ботев“ отговаря на изискванията на УЕФА /UEFA Stadium Infrastructure Regulations/ за лицензирането на стадиони от 4-та категория, каквито са били претенциите на концесионера и привържениците на футболният клуб.
Малка част от проблемите са свързани със спазване на минималните изисквания на УЕФА за осигуряване на:
- обезопасена територия за паркинг за 2 автобуса и 10 автомобила;
- обезопасена зона за паркинг за 150 автомобила;
- обезопасена площ от 1 000кв.м. за разполагане на ТВ екипи,
за осигуряването на които, концесионната площ е крайно недостатъчна.
Абстрахирайки се от чисто техническите аспекти и насочвайки се към прагматичните, строеж на общински стадион на бул. „Източен“ 10 е крайно неиздържан на фона на това, че:
- Община Пловдив има недостиг на десетки милиони левове за започнати и недовършени проекти при отказ на държавата да ги финансира от излишъка в държавния бюджет.
- На преден план трябва да са всички инфраструктурни проекти, които решават проблемите на града с трафика.
- Изключително спорна и неясна е възвращаемостта на публични средства, които евентуално ще бъдат вложени в подобен строеж.
Евентуална директна помощ трябва да бъде разпределена между клубовете на принципа на равнопоставеност, а всякакви други действия ще счетем за нерегламентирани
Считаме, че е прибързано, незаконосъобразно и нецелесъобразно взимането на едно такова решение, без преди това да е извършен пълен одит на изпълнението на договора за концесия, на осъщественото до момента строителство, включително неговото качество и това на вложените материали, както и преди провеждането на обществено обсъждане, предвид факта, че се касае за разходването на бюджетни средства и обект публична общинска собственост.
В случай ,че настоящето не се вземе предвид, и се стигне до прекратяване на договора за концесия без предварителното изясняване на поставените от нас въпроси, си запазваме правото да сезираме компетентните контролни органи - Прокуратура, АДФИ, Сметна палата и Агенция за приватизация и следприватизационен контрол, които извършват независим и външен контрол за изпълнението на концесионните договори.
Обединени фенове на Локомотив Пловдив
Фенклуб Локомотив Пловдив