Гледай на живо

Очаквайте от 15:00: "Червените" започват подготовка за двубоя с ЦСКА 1948

Валтери Ботас пред Sportal.bg: При първия опит с картинг излетях от пистата, никой не ми беше казал за спирачките

Валтери Ботас пред Sportal.bg: При първия опит с картинг излетях от пистата, никой не ми беше казал за спирачките

Валтери Ботас е типичен представител на славната финландска пилотска школа. През 2013 година дебютира във Формула 1 с отбора на Уилямс, където година по-рано е тест пилот, а от 2016 се състезава за налагащия тотална доминация в последните години тим на Мерцедес. Като всяко хлапе, гледащо моторспорт по телевизията, и Валтери е мечтаел някой ден да стане професионален пилот и да се състезава по целия свят.  

През 1994 година бащата на петгодишния тогава Валтери го завежда до близката картинг писта и без много съвети го пуска за първи път сам по трасето, за да види дали има талант за това. От този миг нататък всичко в живота на малкия Ботас ще бъде насочено към постигането на голямата мечта – да стане пилот във Формула 1.  

Успяхме да се срещнем и поговорим с Валтери извън голямото напрежение по време на Гран При уикендите. Случи се на специално място за британския моторспорт – легендарната първа писта в Англия "Брукландс", по време на събитие, организирано от един от спонсорите на отбора на Мерцедес във Формула 1 – Monster Energy:  

Здравей, Валтери, разкажи ни за първите си стъпки в моторния спорт още като дете?

Здравейте, поздрави на всички фенове на моторните спортове в България. Започнах с картинг, както повечето деца.  

Кой те заведе на пистата за първи път?

Баща ми. Заведе ме, когато станах на пет години. Отидохме заедно, но не ми даде напътствия, а ме остави сам да преценя дали картингът е за мен.  

Доста смело от негова страна, все пак си бил едва на пет години. И как мина, запали ли се още след първото каране?

Ако трябва да съм честен, още при първото каране излетях от пистата и се забих в предпазните ограждения. Започнах доста уверено и без никакъв страх влизах във всеки завой, без изобщо да връщам газта. Тогава дойде и първият обратен завой, но никой не ми каза, че трябва да ползвам спирачите, за да намаля. Сещате се какво последва.  

 

Първата ти катастрофа няколко завоя след старта явно не е те стреснала достатъчно?

Не, напротив, мотивира ме допълнително. В този момент усетих, че това е нещото, което искам да правя занапред в живота си. Започнах да карам баща ми да се връщаме всеки възможен ден на пистата и да тренирам, докато имам сили да държа волана. Бях обсебен да ставам по-бърз с всяка следваща обиколка. Чувството от високите скорости започна да се превръща в зависимост за мен и това продължава по същия начин и до днес.   

Още като дете ли реши да преследваш мечтата да стигнеш до Формула 1, или на по-късен етап от развитието ти?

Още от самото начало мислех само как някой ден ще успея да бъда пилот във Формула 1. Отдадох всичката си енергия в постигането на тази цел и дори не съм мислил за лишенията, които трябваше да правя като дете.  

Моторният спорт е може би най-скъпият за всеки родител. Твоето семейство ли финансира първите години на кариерата ти?

Започнах да се състезавам с много нисък бюджет. Идвам от нормално семейство, баща ми имаше малка фирма за почистване и нямаше излишни пари да издържа развитието на кариерата ми. Тогава той успя да убеди няколко местни компании да подкрепят участието ми в картинг шампионата. Резултатите започнаха да идват и подкрепата се увеличаваше. Така година след година се изкачвах в картинг категориите, а после и при подготвителните серии с болиди.  

 

Преминаваме към годините след пробива ти във Формула 1. Кой ти помогна най-много в превръщането на детската ти мечта в реалност?

Мика Хакинен. Той беше моят герой още от дете. Започнах с картинга през 1994 година, а той спечели двете си титли няколко години по-късно, през 1998 и 1999. Следях всяко негово състезание и се гордеех с успехите му като финландец. След като започнах да показвам добри резултати в малките формули, той се свърза с мен и ми предложи да ми помогне да стигна до Формула 1. Можете да си представите какво означаваше за един тийнейджър да получи тази възможност, и то от своя идол.  

Хакинен като човек, печелил два пъти световната титла, продължава ли да ти дава съвети и днес?

Разбира се, той продължава да е мой ментор и е част от мениджърския ми екип. Всеки път, като се видим, разговаряме за това как върви сезонът и обсъждаме представянето ми на пистата. Миналата седмица дори обядвахме заедно.  

В такъв случай какво трябва да подобриш в представянето си на пистата и извън нея, за да станеш четвъртият световен шампион от Финландия?

Трябва да бъда по-завършен като пилот. Това включва абсолютно всичко от подготовката преди състезанието до приключването на уикенда. В момента се опитвам да подобря постоянството в състезателното си темпо. Чистата скорост я имам, това се вижда веднага от резултатите на пистата, но трябва да съм по-постоянен, защото така се печелят титлите.  

А не мислиш ли, че трябва да си по-голям егоист на пистата? Може би това би помогнало за постигане на целите ти, особено със съотборник като Люис Хамилтън?

Със сигурност това помага, особено в нашия свят. Пилотите са така устроени и се опитват да накарат всички да работят за техния успех. Това е аспект, в който също трябва да се променя.  

 

Двамата с Люис Хамилтън сте напълно различни като характери. Има ли нещо, което успя да научиш от него в съвместната ви работа в Мерцедес?

Люис е в отбора доста преди аз да се присъединя и познава много добре как работи всичко. Доста неща съм научил от него, но не мога да кажа едно конкретно, защото става въпрос за съвсем малки детайли. Точно те обаче са много важни. Например от работата с инженерите, през различния му подход по настройките на колата до подхода му за състезанията.  

До края на шампионата остават още пет старта. Въпреки изоставането в класирането при пилотите от 73 точки зад Хамилтън според теб какви са шансовете да успееш да спечелиш световната титла още тази година? 

Математически това е възможно и докато е така, няма да се предам и ще продължа да давам всичко, на каквото съм способен, на пистата. Ако трябва да съм реалист обаче, тази година шансовете ми са много малки. Започнах много силно сезона, но след Монако сякаш всичко тръгна надолу за мен. Това не се случва за първи път и след силна първа част на шампионата да следва спад в представянето ми. Надявам се следващата година да успея да поддържам едно високо ниво, защото постоянството печели шампионати във Формула 1. 

Редактор Димитър Пунев - Брукландс, Англия. 

Снимки: Getty Images 

Twitter: @ValtteriBottas

 

Повече информация за Формула 1 можете да прочетете на сайта formula1.sportal.bg

 

Следвай ни:

Още от Моторни спортове

Виж всички