Как Джордан и "Дрийм Тийм" закриват логото на Рийбок на Олимпиадата в Барселона

Как Джордан и "Дрийм Тийм" закриват логото на Рийбок на Олимпиадата в Барселона

"Дрийм Тийм" тотално преобърна представите на баскетболния свят, след като завоюва златните медали на Олимпиадата в Барселона през 1992 г. Най-големите звезди на НБА по онова време разбиват съперниците си със средно по над 40 точки на мач, а на самия финал печелят с разрушителното 117:85 срещу Хърватия на Дражен Петрович и Тони Кукоч.

Снимките от връчването на медалите на Джордан, Меджик, Баркли и останалите легенди са запечатани в златната история на американския спорт. Но има един дребен детайл около тези снимки, една по-дълбока история от обикновената. Например, защо Майкъл Джордан носи знамето на САЩ през рамото си на награждаването?

Мнозина биха си казали, че това е просто патриотизъм. Напълно нормално е и даже е прието спортистите да носят знамето на държавата си при качването на подиума. Може това да е била странична причина в случая на Джордан, но не е основната. Основната причина е американската компания за обувки и облекла Рийбок.

Случаят: Битката между двата основни бранда Рийбок и Найки е в разгара си именно покрай Олимпиадата в Барселона. От Рийбок решават да нанесат тежък удар на опонента си, като продуцират поредица от реклами с участието на декатлетистите Дан О'Брайънт и Дейв Джонсън специално за Олимпийските игри.

Найки, от своя страна, е верен партньор на повечето баскетболисти от "Дрийм Тийм" начело с Джордан. Те държат договорите им, като намират особен успех в НБА. Проблемът за компанията е, че няма право да се рекламира в Испания, тъй като там вече има марка с името Найки. Тя е създадена през далечната 1932 г. от семейство в Сабадел в почит на гръцката богиня Атина Нике.

В резултат на това Найки трябва моментално да премахне всички билбордове, които са поставени по улиците на Барселона. Това ги наранява твърде много, тъй като Джордан бива изтласкан от рекламните си стратегии за Олимпийските игри.

И за да се допринесе за нещастието им, Рийбок купува правата за облеклото на играчите и най-вече анцузите, които спортистите трябва да облекат, ако стигнат до подиума накрая. Рийбок харчи 4 милиона долара и гони Найки от конкуренцията.

Подуимът: Майкъл Джордан и Чарлз Баркли специално не оценяват решението на Олимпийския комитет на своята страна. Те заплашват да бойкотират церемонията за медалите, тъй като комитетът ги принуждава да носят облеклото на съперникова фирма. 

"Не вярвам в одобряването на конкуренцията ми. Чувствам силна лоялност към собствената си компания", споделя Джордан.

Въпреки това, забележките на комитета се приемат и независимо от всичко останало, играчите са задължени да носят анцузи на Рийбок на подиума. Никой от баскетболистите не е доволен. Те мразят идеята.

А недоволството им се превръща в реалност на момента. Джордан, Баркли и Меджик се появяват със знамето на САЩ, обвито около рамената им. Там, където логото на Рийбок трябва да блести. Класически ход от страна на тримата големи. Никой не може да им каже нищо за начина, по който закриват логото на компанията.

"Всички се съгласиха, че няма да нарушим правилото да носим Рийбок на подиума. Американското знаме не може да оскверни нищо. Ние отстояваме за него. Американската мечта е отстояване на това, в което вярвате. Ако съм обидил някого, това е много лошо", казва Джордан за случилото се.

Така се ражда и известният цитат на Джордан - "Когато наемеш 12 Клинт Истууд-а, за да дойдат да свършат работа, не ги питайте какви куршуми използват".

Васил Недялков, Sportal.bg

Последвайте каналите ни в:

Още от Баскетбол

Виж всички

Водещи Новини

Видео акценти